راز استجابت دعاي معصوم

ابوموسي گويد: روزي نزد امام هادي (عليه السلام) رفته و عرض کردم: متوکل به من ستم مي‌کند و اموالي را از من به جرم اين که دوستدار شما هستم، گرفته است. اگر براي شما امکان دارد از او بخواهيد تا دست از اين کارهايش بر عليه من بردارد. امام (عليه السلام) فرمودند:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز استجابت دعاي معصوم

ابوموسي گويد: روزي نزد امام هادي (عليه السلام) رفته و عرض کردم: متوکل به من ستم مي‌کند و اموالي را از من به جرم اين که دوستدار شما هستم، گرفته است. اگر براي شما امکان دارد از او بخواهيد تا دست از اين کارهايش بر عليه من بردارد. امام (عليه السلام) فرمودند: اگر خداوند بخواهد، خواسته‌ات برآورده مي‌شود.

هنگام شب شد و چندين بار از طرف متوکل پيغام رسيد که بايد به نزد او بروم. وقتي به دربار متوکل رسيدم، وزيرش فتح بن خاقان به من گفت: ابوموسي تو چه کرده‌اي که امير از بس تو را طلبيد، مرا به ستوه آورده؟!

نزد متوکل رفتم و او به من گفت: اي ابوموسي! ما از تو غافل شده‌ايم و تو نيز ما را فراموش کرده‌اي، چه چيزي از اموالت در نزد ماست؟ گفتم: فلان چيز و فلان مقدار پول. دستور داد 2 برابر آنها را به من دادند. هنگام خروج از قصر از فتح پرسيدم: آيا علي بن محمد (عليه السلام) به اين جا آمده بود؟ گفت: نه. آيا نامه‌اي براي شما نوشته بود؟ پاسخ داد: نه. فتح به دنبال من آمد و گفت: حتماً تو از او خواستي که برايت دعا کند، پس از او خواهش کن که براي من هم دعايي بکند...

دعا براي کسي است که پروردگارش را مي‌خواند. چون در طاعت خدا خود را خالص کردي و به رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) و به حق ما اهل بيت (عليهم السلام) اعتراف نمودي، آنگاه که از خداي تبارک و تعالي چيزي درخواست کني، تو را بي‌بهره نمي‌گذارد

فرداي آن روز به نزد امام هادي (عليه السلام) رفتم و به ايشان گفتم: سرورم! به من گفته‌اند که شما نه پيش متوکل رفته‌ايد و نه درخواستي از او کرده‌ايد. پس چگونه...

امام فرمودند: خداوند متعال مي‌داند که ما در امور، جز به او پناه نمي‌بريم و در کارها جز به او توکل نمي‌کنيم و ما را عادت داده که از او درخواست کنيم، تا اجابتمان کند ...

عرض کردم: مولايم! فتح بن خاقان به من چنين گفته است. امام فرمودند: او به ظاهر ما را دوست دارد و در باطن از ما کناره مي‌گيرد. دعا براي کسي است که پروردگارش را مي‌خواند. چون در طاعت خدا خود را خالص کردي و به رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) و به حق ما اهل بيت (عليهم السلام) اعتراف نمودي، آنگاه که از خداي تبارک و تعالي چيزي درخواست کني، تو را بي‌بهره نمي‌گذارد(1).

 

پي نوشت:

1- در واقع امام هادي (عليه السلام) در اين بيان، ايمان به خدا، خلوص نيت و اعتراف به حق اولياء او را طريقه اصلي استجابت دعا و بهترين راه دستيابي به آن مي‌دانند و طبيعي است که هر کس براي دستيافتن به هر هدفي بايد مسير اصلي آن را بپيمايد. (براي آگاهي بيشتر در خصوص استجابت دعا، اينجا را کليک کنيد.)

اما اگر کسي در اين مسير قدم نگذارد، طبيعي است که بايد دشواري مسيرهاي فرعي را که بسيار سخت‌ترند و تا هدف نيز، فاصله‌اي بيشتر دارند، بر خود هموار کند. بنابراين اگر فردي اين خصوصيات را نيز دارا نبود، رحمت گسترده الهي مانع آن مي‌شود که درب استجابت براي هميشه بر روي او بسته بماند. لذا باز هم شروط ديگري (نظير حالت اضطرار و ...) وجود دارد که بايد براي فرد پيش بيايد تا امکان استجابت دعاي او، فراهم شود. اما روشن است که تحقق آنها بسيار دشوارتر است و آنها تا استجابت، راهي طولاني‌تر را به دنبال دارند.

بخش عترت و سيره تبيان


منبع:  "زندگي و سيماي امام علي بن محمد النقي (عليه السلام)"، تأليف: آيت الله سيد محمد تقي مدرسي

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت