قرباني دولت در فضاي مه آلود

غفوري فرد در گفت و گوي اختصاصي با تبيان: حميد سجادي اولين و مهم‌ترين قرباني فضاي غبارآلود راي اعتماد بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش قرباني فضاي مه آلود دولت


غفوري فرد در گفت و گوي اختصاصي با تبيان:

حميد سجادي اولين و مهم‌ترين قرباني فضاي غبارآلود راي اعتماد  بود


حسن غفوري فرد نماينده اصولگراي مجلس شوراي اسلامي حميد سجادي وزير پيشنهادي ورزش و جوانان را اولين و مهم‌ترين قرباني فضاي غبارآلود راي اعتماد عنوان مي‌کند و در عين حال مي‌گويد که حتي در يک فضاي عادي هم شانس سجادي براي کسب راي اعتماد مجلس شانس کمي بوده است.

غفوري فرد که خود از روساي اسبق سازمان تربيت بدني است با ارائه تحليلي از علت عدم راي اعتماد مجلس شوراي اسلامي به وزير پيشنهادي دولت، حميد سجادي را قهرمان ملي محبوب و دارنده  12 مدال آسيايي توصيف مي‌کند اما در ادامه مي‌افزايد که وزارت خانه جديدالتاسيس ورزش و جوانان با توجه به در بر گيري گسترده آن نيازمند مديريتي قوي و صاحب نظر است.

او ضمن احترام به تصميم نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در عدم راي اعتماد به سجادي، وجود فضاي غبارآلود و به خصوص نامه رييس جمهور در معرفي وزير پيشنهادي خود را در اين تصميم مجلس موثر عنوان مي‌کند.

مشروح گفت و گوي سايت اطلاع رساني تبيان را با حسن غفوري فرد در پي مي‌خوانيد:

-با توجه به اينکه حميد سجادي به نسبت گزينه‌هاي مطرح براي تصدي وزارت ورزش از سوابق خوب ورزشي برخوردار بوده ارزيابي شما از علت عدم راي اعتماد مجلس به ايشان چيست؟

به هر حال داشتن سوابق ورزشي خوب براي يک نفر به معناي اينکه آن فرد وزير خوبي هم باشد نيست. ممکن است کسي قهرمان ملي و المپيک باشد ولي لزوماً مدير خوبي نباشد.

در اينکه آقاي دکتر سجادي يک قهرمان ملي محبوب است و 12 مدال آسيايي داشته شکي نيست و کسي هم در مجلس نسبت به شخصيت ورزشي ايشان تعرضي نداشت؛ جز يکي دو مورد که يکي از آن‌ها پرونده‌اي از ايشان در بازرسي بود که توضيحاتي ارائه شد و مورد جزيي ديگري هم وجود داشت که توضيح داده شد.

يکي از دلايل اين موضوع نامه‌اي بود که رييس جمهور براي معرفي آقاي دکترسجادي به مجلس نوشته بودند. بسياري از دوستان اعتقاد داشتند که اين نامه خلاف قانون است و نبايد اعلام وصول شود چرا که طبق قانون اساسي رييس جمهور بايد وزير را معرفي کند و برنامه او را به مجلس تقديم کند و غير از اين نمي‌تواند بحثي را مطرح کند

-پس چه مسايلي باعث شد تا ايشان موفق به کسب راي اعتماد مجلس نشود؟

مهم‌ترين موضوعي که در بررسي راي اعتماد به آقاي سجادي مطرح بود اين بود که وزارتخانه ورزش و جوانان از دو معاونت بزرگ رييس جمهور تشکيل شده است؛ تربيت بدني که مسائل پيچيده‌اي را شامل مي‌شود و مسئله جوانان که اشتغال، ازدواج، مسکن، تحصيلات و آينده جوانان را نيز در بر مي‌گيرد لذا اين وزارتخانه نيازمند مدير قوي‌تري است.

البته آقاي سجادي گفتند که از سال 74 سابقه مديريتي داشته‌اند ولي مديريت در يک بخش شهرداري و يا در کيش با مديريت آن هم در وزارتخانه به اين مهمي متفاوت است.

طبق قانون اساسي کشورمان وزير در تمام مسائل مهم مملکتي حق نظر دارد گرچه ممکن است که از نظر جهاني کار معاون رييس جمهور مهم‌تر باشد اما از نظر قانون اساسي در هيات دولت حق راي ندارد. در حالي که وزير حق راي دارد و علاوه بر مسائل ورزش و جوانان بايد در تمام مسائل کشور صاحب نظر باشد چرا که وزرا مسووليت مشترکي در تصميمات دولت دارند. بنابراين نمايندگان فکر کردند که شايد مديريت قوي‌تري براي وزارتخانه ورزش و جوانان مورد نياز باشد.

-به نظر شما آيا علل و عوامل ديگري هم در راي نياوردن وزير پيشنهادي ورزش و جوانان دخيل بوده است؟

مطمئنا نمي‌توان اين موضوع را انکار کرد که فضاي چند روزه کشور فضاي غبارآلودي بوده است. يکي از دلايل اين موضوع نامه‌اي بود که رييس جمهور براي معرفي آقاي دکترسجادي به مجلس نوشته بودند. بسياري از دوستان اعتقاد داشتند که اين نامه خلاف قانون است و نبايد اعلام وصول شود چرا که طبق قانون اساسي رييس جمهور بايد وزير را معرفي کند و برنامه او را به مجلس تقديم کند و غير از اين نمي‌تواند بحثي را مطرح کند. برخي از نمايندگان مي‌گفتند که معناي اين نامه رييس جمهور اين بوده که به اين وزير راي ندهيد و برخي ديگر از دوستان نماينده معتقد بودند که هدف آقاي احمدي نژاد از ارسال اين نامه به مجلس اين بوده که آقاي سجادي راي نياورد. بنابراين اين نامه تأثير زيادي در راي عدم اعتماد به آقاي سجادي داشت و فضا را آلوده کرد و آن را تحت تأثير قرار داد.

مسئله ديگر اينکه درست يا نادرست گفته شده که آقاي سجادي با مشايي ارتباط و هماهنگ دارد که اين موضوع هم موجب نگراني نمايندگان شده بود.

در اينکه آقاي دکتر سجادي يک قهرمان ملي محبوب است و 12 مدال آسيايي داشته شکي نيست و کسي هم در مجلس نسبت به شخصيت ورزشي ايشان تعرضي نداشت؛ جز يکي دو مورد که يکي از آن‌ها پرونده‌اي از ايشان در بازرسي بود که توضيحاتي ارائه شد

لذا به نظر مي‌رسد در اين فضاي غبارآلود اولين و مهم‌ترين قرباني اين فضا آقاي دکتر سجادي بود.

-نهايتا فکر مي‌کنيد آيا مجلس تصميم درستي گرفت که به ايشان راي نداد؟

ما بايد به تصميم مجلس احترام بگذاريم و اگر من بگويم که مجلس تصميم درستي نگرفته به کل مجلس اهانت شده است. اما مسلماً فضا، فضاي مناسبي نبوده و ممکن بود در صورت مناسب بودن فضا، تصميمات قدري متفاوت‌تر اتخاذ شود.

-يعني معتقديد که اگر فضا به اين شکل نبود، مجلس به آقاي سجادي به عنوان وزير ورزش و جوانان راي اعتماد مي‌داد؟

به نظر مي‌آيد که حتي در يک فضاي عادي هم شانس ايشان براي کسب راي اعتماد مجلس شانس کمي بوده است.

سارا کيان

بخش ورزشي تبيان

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت