زنها پير نمي شوند!

زندگي با حرکت موزون خود با هر کيفيتي که باشد مي گذرد و به موازات آن برخي از زنان نيز نگران اين مساله هستند که در دوران پيري و زمانيکه چهره شادابي ندارند آيا مورد قبول اطرافيان به خصوص شوهرانشان قرار مي گيرند؟....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنها پير نمي شوند!


زندگي با حرکت موزون خود با هر کيفيتي که باشد مي گذرد و به موازات آن برخي از زنان نيز نگران اين مساله هستند که در دوران پيري و زمانيکه چهره  شادابي ندارند آيا مورد قبول اطرافيان به خصوص شوهرانشان قرار مي گيرند؟....

اين نگراني زنان در مورد پيري و فرار از آن در موارد شديدتر باعث حساسيت بيش ازحدشان مي شود و سايه سنگيني را بر پيکره خانواده مي افکند تا جايي که نگراني از اين مساله باعث افسردگي آنان مي شود . اما براستي چرا چنين است و چرا خانمها تا اين حد بر روي مساله پيري حساسيت نشان مي دهند؟پاسخ بسيار ساده است زنان بر اساس طبيعت خود دوست دارند هميشه شاد و بشاش باشند چهره زيبا داشته باشند وهمواره  حتي در زمان پيري نيز اطرافيان(اعضاي خانواده )ازآنان تعريف کنند و مانند گذشته توانايي انجام فعاليتها و کارهايي را که همواره بر عهده داشته اند نيز برخوردار باشند.

اما از دگر سو  قطعا نحوه پير شدن نقش مهمي در سلامتي و تندرستي افراد ايفا مي‌کند. در عين حال که با بالا رفتن سن به انتظار چند تار موي خاکستري و يکي دو تا چين و چروک نشسته‌ايم مي‌توانيم با انجام اقداماتي ساده‌، سلامتي خود را در دوران پيري حفظ کنيم يعني درست است که نمي توان مانع از فرآيند طبيعي پيري شد اما با انجام اقدامات ساده مي تواند سرعت و روند پيشروي آن را کند نمود. در اينجا چند نکته در مورد سلامتي و پيري زنان و اقداماتي که شما مي‌توانيد براي حفظ سلامتي خود در دوران سالمندي انجام دهيد، ذکر مي‌شود.

سلامتي و تندرستي قلب: با گذشت زمان، کارايي قلب کم مي‌شود و عروق خوني و ساير سلول‌هاي بدن نيز انعطاف‌پذيري و قابليت ارتجاعي خود را از دست مي‌دهند که اين موضوع نيز باعث مي‌شود قلب نتواند به راحتي خون را پمپاژ کند. به مرور زمان اين کاستي‌ها به فشار خون بالا و مشکلات قلبي ديگر منتهي مي‌شود. براي حفظ سلامت قلب حين پيري، هر روز ورزش کنيد. يک غذاي سرشار از مواد غذايي کامل از جمله انواع و اقسام ميوه‌ها، سبزيجات، آجيل و ماهي ميل کنيد.

حافظه: بي‌ترديد سلامت افراد در ميزان حافظه آنها نقش دارد. هرچه ما پيرتر مي‌شويم، تعداد سلول‌هاي مغزمان نيز بيشتر کاهش مي‌يابد، به ذهن سپردن اطلاعات جديد، نظير اسامي افراد که به تازگي ملاقات کرده‌ايم دشوار مي‌شود. روز‌به‌روز نيز يادآوري اطلاعاتي نظير اينکه «سوئيچ خودرو را کجا گذاشته‌ايم» دشوارتر مي‌شود.

براي حفظ سلامت قلب حين پيري، هر روز ورزش کنيد. يک غذاي سرشار از مواد غذايي کامل از جمله انواع و اقسام ميوه‌ها، سبزيجات، آجيل و ماهي ميل کنيد

ممکن است حتي هنگام گفت‌وگو با ديگران به سختي بتوانيد يک واژه يا عبارت درست را بيابيد. اگر حافظه‌تان کم شده است و نگران از دست دادن حافظه خود هستيد، حتما به يک پزشک مراجعه کنيد. همچنين کارهاي ديگر نيز وجود دارد که شما مي‌توانيد براي حفظ حافظه خود حين پيري انجام دهيد.ورزش روزانه و خوردن مواد غذايي کامل مي‌تواند مؤثر واقع شود. سعي کنيد از نظر ذهني نيز فعال باشيد و فعاليت‌هايي را انجام دهيد که به‌طور همزمان هر دو نيمه مغز را به کار مي‌گيرد؛ مانند نواختن يک وسيله موسيقي، بافتن بافتني يا حل کردن جدول و پازل هاي چند بعدي.

استخوان‌ها و مفاصل: اکثر زنان نگران سلامت مفاصل و استخوان‌هاي خود هستند. پوکي استخوان مهم‌ترين مشکل مربوط به سلامت و پيري زنان است. پيري باعث مي‌شود که استخوان‌ها تحليل بروند و تراکم خود را از دست دهند و درنتيجه ترد و شکننده شوند. با گذشت زمان عضلات، کشساني و انعطاف‌پذيري خود را از دست مي‌دهند.

اين تغييراتي که در ساختمان استخوان‌ها و عضلات روي مي‌دهد، مي‌تواند مشکلاتي را در کار و تحرک روزانه شما ايجاد کند. ورزش و رژيم غذايي نقشي کليدي در پيشگيري از مشکلات استخواني و مفصلي در دوران پيري ايفا مي‌کنند. براي افزايش سلامت استخوان‌هاي خود در دوران سالمندي مکمل‌هاي کلسيم و ويتامين D را به رژيم غذايي روزانه‌تان بيفزاييد. براي افزايش تراکم استخوان‌هاي خود به ورزش‌هاي تحمل وزن مانند پياده‌روي بپردازيد. انجام تمرينات ورزشي با وزنه نيز نه‌تنها سلامت استخوان‌هاي شما را افزايش مي‌دهد، بلکه عضله‌سازي‌ نيز مي‌کند.

مساله ديگر آمادگي هاي رواني زنان است که آنها بايد بدانند که در زمان پيري از اداره بسياري از کارها برمي آيند. پيري پايان کار نيست بلکه زمان انتقال تجربيات به نسل جديد است .آنان بايد راه و رسم زندگي را به فرزندانشان بياموزند زنان نه تنها در دوران پيري مورد پذيرش خانواده قرار مي گيرند بلکه باعث افزايش اعتماد به نفس خانواده و فرزندان ، نوه ها و ديگران مي شوند .

ورزش و رژيم غذايي نقشي کليدي در پيشگيري از مشکلات استخواني و مفصلي در دوران پيري ايفا مي‌کنند.آنان بايد در اين سن خود را باور کنند و با اقتدار عمل کنند تجربيات خود را به ديگران منتقل کنند. البته با تحميل کردن، تجربيات مورد قبول و پذيرش نسل جديد قرار نخواهد گرفت فقط گفتن اين تجربيات باعث دلگرمي کوچکترها مي شود . اگر تفکر زنان ازدوران پيري اين گونه باشد در اين صورت است که ديگر باعث وحشت جوانان از پيري نمي گردد .آنان قبول ميکنند که دوران پيري به درد همه کار مي خورند و اين خانواده است که به آنان نياز دارد .

در عين حال که با بالا رفتن سن به انتظار چند تار موي خاکستري و يکي دو تا چين و چروک نشسته‌ايم مي‌توانيم با انجام اقداماتي ساده‌، سلامتي خود را در دوران پيري حفظ کنيم

و نکته آخر اينکه امروزه زنان ما براي تثبيت موقعيت خود در جامعه، تلاش مضاعفي را شروع کرده‌اند. معمولا زنان به دلايل محدوديت‌هايي چون بارداري، زايمان و غيره گاه نقش هاي اجتماعي خود را از دست مي دهند و آن وقت اين زن براي به دست آوردن موقعيت قبلي خود دست به تلاش مضاعفي مي‌زند اما از سوي ديگر با انتظاراتي که خانواده از وي دارد روبه‌رو است. اين مسئوليت زياد باعث مشکلات و تعارضاتي براي برخي از زنان مي شود. اين در حالي است که اگر از تمام ظرفيت‌هاي بالقوه رواني- جسمي يک زن استفاده شود سلامت روان وي تضمين شده و از طرف ديگر مانع از پيري زودرس وي مي گردد. لذا اگر زنان ما بتوانند تعادلي را بين نقش‌هاي درون خانواده و نقش‌هاي اجتماعي خود برقرار کنند، به سمت سلامت رواني بيشتري و جلوگيري از پيري زودرس حرکت مي‌کنند. اما اينکه چگونه اين تعادل بر قرار خواهد شد تغيير نگاه مردان نقش بسيار مهمي دارد. اگر مردان در رسيدن به اهداف همسرانشان همکاري لازم را داشته باشند و از اداره منزل گرفته تا نگهداري فرزند شرکت کنند کمک شاياني به بهبود سلامت روان زنان کرده اند. از آنجا که پايه‌هاي سلامت انسان از جمله زن، در خانواده گذاشته مي‌شود بنا براين نبايد از اين نکته غافل شويم که داشتن يک خانواده سالم چقدر مي‌تواند در آينده سلامت زنان موثر باشد.

 

 

فرآوري: مريم عطاريان

بخش خانواده ايراني تبيان


منبع:

همشهري آنلاين با تغييرات

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت