اولين تمبر جهان را چه کسي منتشر کرد؟

از تمبر و دنياي آن چقدر خبر داريد. آيا مي‌دانيد اولين تمبر دنيا کجا و توسط چه کسي منتشر شد؟ سر گذشت تمبر را در اين نوشته کوتاه بخوانيد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولين تمبري که در جهان منتشر شد

171 سال پيش در روز 6 مه سال 1840 ميلادي نخستين تمبر پست جهان در شهر لندن متولد شد. تا پيش از اين تاريخ ، براساس سنت گيرنده نامه با توجه به مسافتي که نامه براي رسيدن به مقصد طي کرده است بهاي رساندن آن را مي‌پرداخت.

يک روز در سال 1837 ميلادي ، رولاند هيل 42 ساله، يک آموزگار پيشرو و آينده نگر زن جواني را مشاهده مي کند که پس از رفتن نامه رسان به سختي مي گريد.

رولاند جوياي ماجرا مي شود. زن جوان مي گويد به دليل اين که نمي توانست هزينه نامه‌اي که شوهرش براي او فرستاده بود را پرداخت کند ، نامه رسان از دادن نامه خودداري کرده است.

رولاند مبتکر که داراي آشناياني در دولت بود ، گزارشي را تهيه مي کند و آن را براي لرد ملبورن نخست وزير بريتانيا ارسال مي نمايد.

در اين گزارش تحت عنوان «اصلاح پست: اهميت و قابل اجرا بودن» او پيشنهاد مي کند هزينه ارسال نامه از پيش و به يک قيمت مشابه بدون توجه به مسافت در کشور پرداخت شود.

پرداخت با چسباندن يک تمبر و زدن يک مهر تضمين مي شد. اصلاح سيستم پست در اوت سال 1839 در پارلمان تصويب مي‌شود.

نخستين تمبر پست به قيمت يک پني اين امکان را مي داد تا نامه اي به وزن 14 گرم به هر نقطه از بريتانيا ارسال شود. اين تمبر به «پني سياه» شهرت يافت زيرا در زمينه سياه آن تصوير 15 سالگي ملکه ويکتوريا نقش شده بود.

«پني سياه» به دليل سهولتي که در ارسال نامه ها ايجاد کرد با استقبال فراواني رو به رو شد. به اين ترتيب ، در روز 6 مه سال 1840 ميلادي به ابتکار يک آموزگار، نخستين تمبر پست در شهر لندن متولد شد. تمبر پست در ارسال نامه ها تحولي را ايجاد کرد و موجب تسهيل ارسال نامه ها شد.

پس از بريتانيا به تدريج تمبر پست در ساير کشورهاي اروپا و جهان باب شده و دشواري ارسال نامه به امري عادي تبديل شد.

منبع: جام جم آنلاين


باشگاه کاربران تبيان - ارسالي از: farzane58

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت