تقلب در بازاريابي به شيوه نوين

هنوز ديرزماني از افول بازاريابي شبکه‌اي در کشورمان نگذشته که برخي شرکت‌هاي عرضه‌ کننده کالا با اتکا به شيوه‌هاي فريبکارانه نسبت به عرضه کالا به مصرف‌کنندگان اقدام مي‌ کنند. نوشتار زير به اين موضوع اختصاص دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقلب در بازاريابي به شيوه نوين


هنوز ديرزماني از افول بازاريابي شبکه‌اي در کشورمان نگذشته که برخي شرکت‌هاي عرضه‌ کننده کالا با اتکا به شيوه‌هاي فريبکارانه نسبت به عرضه کالا به مصرف‌کنندگان اقدام مي‌ کنند. نوشتار زير به اين موضوع اختصاص دارد


 گرچه گسترش شبکه اينترنتي عرضه کالا در کشورهاي مختلف جهان با هدف اصلاح نظام توزيع و کاهش هزينه تمام‌شده فروش انواع کالاها طي سال‌هاي اخير رواج بسياري يافته و اکنون اغلب مصرف‌کنندگان با استفاده از اين شيوه نسبت به تأمين مايحتاج روزانه خود اقدام مي‌کنند اما به کار‌گيري اين شيوه عرضه کالا در کشورمان به‌ دليل فقدان نظارت، نه‌ تنها تسهيل در نظام توزيع و منافع مصرف‌کننده را به همراه نداشته بلکه گسترش عرضه متقلبانه کالاهاي بي‌کيفيت با قيمت‌هاي گزاف در سايه تبليغات دروغين را موجب شده است. علاوه بر گسترش عرضه کالا از طريق شبکه‌هاي ماهواره‌اي، از چندي پيش عرضه فريبکارانه کالاهاي مختلف از طريق خطوط تلفن همراه و ثابت نيز رونق گرفته است.

شايد شما هم از جمله افرادي باشيد که با ديدن آگهي‌هاي جذاب عرضه انواع لوازم خانگي، بهداشتي، دارويي و ساير کالاهاي مصرفي از طريق شبکه‌هاي ماهواره‌اي يا تماس تلفني عرضه‌کنندگان نسبت به سفارش اينگونه کالاها اقدام کرده‌ايد؛ کالاهايي که از طريق نمايندگي‌ شرکت‌هاي عرضه‌کننده در کشورمان بدون کمترين نظارت بر قيمت و کيفيت به آدرس مشتري ارسال و حتي جوايزي نيز براي خريدار در نظر گرفته مي‌ شود. اما با کمال تأسف پس از دريافت اين کالاها مشاهده کرده‌ايد که کالاي مذکور فاقد کارايي اعلام ‌شده در آگهي‌هاي تبليغاتي بوده و پس از مدتي راهي انباري منازل مي‌ شود.

شيوه به کار گرفته شده در تبليغ اينگونه کالاها به اندازه‌اي مخاطب را تحت‌ تأثير قرار مي‌دهد که مصرف‌کننده ايراني با مشاهده مشخصات و کارکردهاي ادعا شده، به پرداخت هزينه خريد مجاب مي ‌شود

انواع جاروي شارژي، ظروف نگه‌ دارنده مواد غذايي، ظروف طبخ غذا، داروهاي تقويتي و درماني، عينک‌هاي طبي، کفش و وسايل ورزشي براي کاهش وزن يا افزايش قد، جلوگيري از ريزش يا افزايش رشد موي سر و... از جمله محصولاتي است که هر روزه از طريق نمايندگي‌هاي فروشي که وزارت بازرگاني نظارتي بر فعاليت آنها ندارد، به مصرف‌کنندگان ايراني عرضه شده و کسي پاسخگوي اين شيوه متقلبانه عرضه کالا و زيان مادي و جسماني مشتريان نيست. علاوه بر ابهام در شيوه فعاليت نمايندگي اين شرکت‌ها در کشورمان، مسئولان وزارت بازرگاني، وزارت بهداشت يا مؤسسه استاندارد نيز هيچ‌گونه اطلاع‌ رساني‌اي در زمينه مجازبودن کالاهاي عرضه شده در چارچوب اين شبکه‌هاي بازاريابي ندارند.

گندم نماي جو فروش

شيوه به کار گرفته شده در تبليغ اينگونه کالاها به اندازه‌اي مخاطب را تحت‌ تأثير قرار مي‌دهد که مصرف‌کننده ايراني با مشاهده مشخصات و کارکردهاي ادعا شده، به پرداخت هزينه خريد مجاب مي ‌شود اما پس از دريافت کالا يا استفاده از اين محصولات در مدت زمان مورد ادعاي عرضه‌ کنندگان، مشخص مي ‌شود که کالاي مذکور فاقد کارکرد مورد ادعاي عرضه‌ کنندگان است. از سوي ديگر نمايندگي اين شرکت‌ها در کشور از هر گونه پاسخگويي در زمينه مشکلات کيفي کالاهاي مذکور يا عودت ‌دادن کالا خودداري مي‌کنند.

از چندي پيش شرکت‌هاي عرضه ‌کننده کالا به شيوه ‌تازه‌اي براي فروش محصولات خود روي آورده و از طريق تماس تلفني به مشتريان اعلام مي ‌کنند که شما برنده جايزه براي خريد کالايي شده‌ايد

به ‌رغم حجم وسيع کالاهاي عرضه ‌شده در اين چارچوب و تعداد قابل توجه شرکت‌هايي که در برخي موارد با استفاده از نام برندهاي مشهور يک کالا و اعلام شفاهي مجوز فعاليت از دستگاه‌هاي اجرايي کشور مانند وزارتخانه‌هاي بازرگاني يا بهداشت نسبت به فريب مشتريان اقدام مي‌کنند، مسئولان ذي ‌ربط از اظهار نظر شفاف در مورد قانوني يا غيرمجاز بودن فعاليت اين شرکت‌ها يا اعلام اسامي شرکت‌هاي مجاز و غير‌مجازي که در اين شبکه به فعاليت مي‌‌‌پردازند، به مصرف‌کنندگان خودداري مي‌کنند.

واقعا برنده شده‌ايد؟

از چندي پيش شرکت‌هاي عرضه ‌کننده کالا به شيوه ‌تازه‌اي براي فروش محصولات خود روي آورده و از طريق تماس تلفني به مشتريان اعلام مي ‌کنند که شما برنده جايزه براي خريد کالايي شده‌ايد. اين در حالي است که شايد مشتري اصلا اطلاعي از خريد کالاي مذکور نداشته اما به‌ دليل دريافت جايزه مذکور نسبت به ارائه آدرس و مشخصات براي دريافت اين جايزه اقدام مي‌کند. موضوع وقتي شکل تقلب و فريب به‌ خود مي‌گيرد که شرکت عرضه‌کننده کالا به همراه اين جايزه کالاي جديدي با قيمت مشخص به مشتري عرضه و قيمت گزافي را دريافت مي‌کند که قيمت جايزه مورد ادعا، هزينه ارسال و کالاي جديد را شامل شده و در واقع شرکت مذکور با اين شيوه نسبت به فروش متقلبانه کالا اقدام مي‌کند.

يک شرکت تبليغاتي که خود را زيرمجموعه شرکت مخابرات قلمداد کرده و مدعي است شماره تلفن مشتريان را از طريق اين شرکت دريافت کرده و مجوز فعاليت از وزارت بازرگاني را دارد، از طريق تماس با شماره‌ تلفن‌هاي ثابت نسبت به فروش کارت‌هاي مکالمه خارج از کشور اقدام مي‌کند. چندي پيش شرکت مذکور در تماس با شماره ثابت تلفن فردي مدعي شده است که اين مشتري برنده اتوي مو به‌ دليل خريد اين کارت شده و براي ارسال جايزه مذکور به همراه کارت جديد مکالمه به مبلغ 14هزار تومان آدرس و ساير مشخصات را دريافت کرده است. اين در حالي است که وي تمايلي به خريد کارت مذکور نداشته اما آورنده بسته مذکور با سماجت اصرار بر خريد کارت مذکور براي تأمين هزينه ارسال از اين محل را داشته است.

در بررسي کم و کيف اين کارت ها فروشنده اين شرکت امکان مکالمه 6 ساعته با آمريکا و کانادا و 4.5 تا 5ساعته با اروپا را دارد. اين فروشنده با پذيرش اين نکته که هزينه جايزه مذکور و ارسال نيز در کارت مکالمه‌اي که با قيمت  14هزار تومان به مشتري عرضه شده مستتر است، اين شيوه را راهکاري براي بازاريابي قلمداد کرده و توسل به فريب مشتري در روش مورد استفاده براي عرضه اين کارت‌ها را مي‌پذيرد.علاوه بر ابهام در تطبيق کالاي عرضه شده با ادعاي فروشنده و زيان مصرف‌کننده از اين طريق، ايجاد مزاحمت و پيگيري و سماجت عرضه‌کنندگان کالا به مشتري براي خريد محصول جديد موضوعي است که هيچ‌کس پاسخگوي آن نيست.

بخش اقتصاد تبيان


منبع:همشهري

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت