همراه با آرزوها در ليلة الرغائب

كلمه «رغائب» جمع «رغيبه» به معناي چيزي كه مورد رغبت و ميل است و نيز به معناي عطا و بخشش فراوان مي باشد. بنابراين معناي اول «ليله الرغائب» يعني شبي كه ميل و توجه به عبادت و بندگي در آن فراوان است و بندگان خوب و شايسته خداوند دراين شب تمايل زيادي به رفتن به
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 همراه با آرزوها در ليلة الرغائب


ماه رجب، زندگي و تولـدي دوباره را بـه عاشقان نويد مي دهد. رجب فصل جديدي در کتاب زندگي مي گشايد که از عطر دل انگيز نيايش سرشار است، آنان که در وادي مراقبه و شهود در محضر خداي متعال گام برمي دارند به خوبي قدر چنين ايامي را دانسته و بسيار سخت تر، هوشيارتر و جدي تر از دنيا طلبان در پي بهره گيري از اين فرصت ارزشمند هستند .


کوچک که بودي براي داشتن بهترين اسباب بازي هاي دنيا دعا مي کردي.براي خانه اي پر از خوراکي ،براي کمي بيشتر تاپ سواري ...يادت هست؟ بزرگ تر که شدي آرزو برايت قبول شدن امتحان و دانشگاه رفتن،کار و در آمد بود.به ياد داري؟ امروز هم... نمي دانم.نمي دانم دنياي آرزوهايت امروز تا کجا فکر مي کند و دلداده کدام آيين است،نمي دانم حواس دلت امروز زمام دار چه کساني است ..تا کجا تقوا دارد و چقدر مهربان است....اما ليلةالرغائب را مراقب آرزوهايت باش...

راه آسمان، خدا، اجابت، بخشش شايد در نظرت سخت بيايد.طولاني. دست نيافتني. اما امشب که عاشق شوي پياده هم مي شود تمام آن مسير طولاني را ساده به پايان رساند بي هيچ سخني از رنج و کم طاقتي بندگان. مي شود کوله بار دنيا را هر قدر هم سنگين از شانه هايت پايين بکشي تا دل کوچکت را به بي کران  آسمان گره بزني، براي ثانيه اي خدا...

امشب از هر کجاي اين دنياي بزرگ که در بزني، صاحبخانه براي استقبال مي آيد.با طبقي از آرزوهايي که مي خواهي...امشب ..ليلة الرغائب ...مراقب آرزوهايت باش...

امشب چه سياه باشي و چه سپيد،هر چه قدر که نا اميد،هر چه که بخواهي از خدا ،اميدوار باش به اجابت...

امشب اعانت جستن به فضل و کرمش براي آنکه اميد دارد،مباح است...

امشب تمام فرشته ها از ثلث شب که بگذرد در ميان کعبه به خدا براي بخشش بندگان روزه دار رجب دعا مي کنند...

ليلة الرغائب تو مختاري براي انتخاب آنچه مي خواهي،براي داشتن گوشه اي از تقديري که آرزويش داري، براي آنچه مي خواهي باشي...  

گريزي به اعمال اين شب و نيم نگاهي به دعا ها و معاني درد دلت با خدا مي ارزد به تجربه حس گوش دادن کسي به تمام آنچه مي خواهي ،بيشتر از هميشه و هر روز...مي ارزد به يک دل سير دعا...به لذت گفتن يک طومار آرزو... 

امشب مي شود خيلي چيزها از خدا خواست. دنيا و آخرت را، ثروت و تملک را ،بندگي،قدرت،گذشت،آرامش و ... خودخودخود خدا را...

وقتى يک سوم از شب گذشت، هيچ فرشته اى نيست مگر اينکه در کنار کعبه مشرفه آيد آنگاه خداوند نظر مرحمت به آنان کند و فرمايد: فرشتگانم! هر چه خواهيد از من بخواهيد. فرشتگان گويند: بارالها حاجت و خواسته ما آن است که روزه داران ماه رجب را بيامرزى، خداوند متعال فرمايد: آمرزيدم

ماه عاشقانه زيستن، را دريابيم!

ماه رجب، زندگي و تولـدي دوباره را بـه عاشقان نويد مي دهد. رجب فصل جديدي در کتاب زندگي مي گشايد که از عطر دل انگيز نيايش سرشار است، آنان که در وادي مراقبه و شهود در محضر خداي متعال گام برمي دارند به خوبي قدر چنين ايامي را دانسته و بسيار سخت تر، هوشيارتر و جدي تر از دنيا طلبان در پي بهره گيري از اين فرصت ارزشمند هستند .

گر چه تمام ماه رجب، نزد خداوند و اولياء الهي عزيز و ارجمند است اما برخى از اوقات آن، فضيلت ويژه اى دارد مثلا اولين شب جمعه ماه رجب، داراى امتيازى بزرگ است. پيامبر اسلام(صلي الله عليه وآله) مى فرمايد: از اولين شب جمعه ماه رجب غافل نشويد، فرشتگان آن را «ليلة الرغائب» مى نامند. چرا که وقتى يک سوم از شب گذشت، هيچ فرشته اى نيست مگر اينکه در کنار کعبه آيد آنگاه خداوند نظر مرحمت به آنان کند و فرمايد: فرشتگانم! هر چه خواهيد از من بخواهيد. فرشتگان گويند: بارالها حاجت و خواسته ما آن است که روزه داران ماه رجب را بيامرزى، خداوند متعال فرمايد: آمرزيدم. اگر هيچ حادثه اى در ماه رجب رخ نمى داد، باز هم رجب ارزش خاص و ويژگى استثنائى خود را داشت، اما حوادثى در آن از جمله ليلة الرغائب موجب شرافت و کرامت مضاعف اين ماه شده است.

ليلة الرغائب چه شبي است؟

در فرهنگ قرآني اسلامي، براي برخي از زمان ها و مكان ها اقتدار و خصوصيات ويژه اي گفته شده است. از اين رو برخي از سرزمين ها چون بيت المقدس و مكه جايگاه قداست معنوي خاصي دارند و اعمال در آن مكانها از پاداش و ارزش ويژه اي برخوردار مي باشد. برخي از زمان ها نيز چون سحرگاهان و فجر و ليله القدر از چنين ويژگي هاي خاص بهره مند هستند و خداوند در آيات و حتي سوره هايي به ارزش و جايگاه ويژه آنها اشاره كرده است و درباره شب قدر آن را برابر با هزار ماه كه به اندازه عمر آدمي است دانسته است.

اين ويژگي را مي توان درباره برخي از ماهها چون ماه رمضان و يا ماه رجب برشمرد كه از ويژگي هاي انحصاري برخوردار مي باشند. از جمله ويژگي هاي انحصاري ماه رجب، ليله الرغائب است.

كلمه «رغائب» جمع «رغيبه» به معناي چيزي كه مورد رغبت و ميل است و نيز به معناي عطا و بخشش فراوان مي باشد. بنابراين معناي اول «ليله الرغائب» يعني شبي كه ميل و توجه به عبادت و بندگي در آن فراوان است و بندگان خوب و شايسته خداوند دراين شب تمايل زيادي به رفتن به درخانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خويش دارند.

بنابر معناي دوم، «ليلة الرغائب» يعني شبي كه در آن عطاء و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص خداوند با روآوردن به بارگاه قدس ربوبي و خاكساري در برابر عظمت حق شايسته دريافت انعام و عطا و بخشش بي كرانه حق مي گردند.

اولين شب جمعه ماه رجب را ليلة الرغائب نامند ،شبى است بسيار مهم و همه اساتيد تأكيد داشتند بر اين كه شاگردانشان اعمال شب ليلة الرغائب را بجا بياورند.

كلمه «رغائب» جمع «رغيبه» به معناي چيزي كه مورد رغبت و ميل است و نيز به معناي عطا و بخشش فراوان مي باشد. بنابراين معناي اول «ليله الرغائب» يعني شبي كه ميل و توجه به عبادت و بندگي در آن فراوان است و بندگان خوب و شايسته خداوند دراين شب تمايل زيادي به رفتن به درخانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خويش دارند

اعمال شب جمعه اوّل ماه رجب(ليلة الرغائب)

از جمله اعمال اين شب نمازي است كه اگر شخص آن را به جا آورد، پس از مرگ هنگامي كه در قبر گذاشته شود خداوند تبارك و تعالي ثواب نمازش را به سوي او به بهترين صورت مي فرستد تا همدم او شود و او را از تنهايي بيرون آورد.

اين شخص با روي گشاده و درخشان و زباني شيوا و فصيح به او مي گويد: اي حبيب و دوست من! بشارت باد تو را كه از هر شدت و سختي نجات يافتي.

ميت مي پرسد: تو كيستي؟ بخدا سوگند كه من چهره اي بهتر از روي تو نديده ام و كلامي شيرين تر از كلام تو نشنيده ام و بويي بهتر از بوي تو نبوئيده ام.

آن شخص مي گويد: من ثواب آن نمازم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردي. امشب نزد تو آمده ام تا حق تو را ادا كنم ومونس تنهايي تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور رستاخيز دميده مي شود من درعرصه قيامت، سايه بر سر تو خواهم افكند. پس خوشحال باش كه هرگز خير از تو معدوم نخواهدشد.

در روايت داريم كه اگر كه شخصى ماه رجب بر او داخل بشود و پنجشنبه اوّل آن ماه را روزه بگيرد؛ پنجشنبه‏اى كه شب جمعه آن، اوّلين شب جمعه ماه رجب است و در شب جمعه، بين نماز مغرب و عشاء، دوازده ركعت نماز دارد؛ شش تا دو ركعت، مثل نماز صبح در هر ركعتى بعد از سوره حمد، سه مرتبه سوره إنا أنزلناه و دوازده مرتبه سوره (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ) و بعد از تمام شدن اين دوازده ركعت (تفصيلش را در همين مفاتيح نوشته، رفقا مى‏توانند نگاه كنند) هفتاد مرتبه: أللهمَّ صَلِّ عَلى مُحَمّدٍ النَّبّىِ الامّىِّ وَ عَلى آلِه، بعد سر به سجده مى‏گذارند، هفتاد مرتبه: سُبوحٌ قُدوّس رَبُّ المَلائكة وَ الرّوح، دوباره سر بر مى‏دارد، هفتاد مرتبه: رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَ تَجاوَز عَمّا تَعلَم إنَّكَ أنْتَ العَلىُّ الأعَظَم، دوباره سر به سجده مى‏گذارد و هفتاد مرتبه: سُبوحٌ قُدّوس رَبُّ المَلائِكَة وَ الرّوح و داريم كه خداوند تمام گناهان او را مى‏آمرزد و هر حاجتى را كه بخواهد، خداوند به او عطا مى‏كند. زمان انجام اين اعمال بين نماز مغرب و عشاء است  (در مفاتيح هم موجود مي باشد .)

اميد آن است كه در پايان اين نماز با فضيلت، محتاجان به دعا را فراموش نكنيد و ما را نيز از دعاي خير خود محروم ننماييد.

 

فرآوري : زهرا اجلال

گروه دين تبيان


منابع :

کيهان

سايت خبرآنلاين

سايت حوزه

سايت فردا نيوز

سايت رو به فردا

سايت خبرگزاري فارس

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت