تردميل ابزاري براي تمام فصول

علاقه به ورزش کردن در ميان تک تک ما علاقه اي است يافت شدني، به اين دليل که هم سلامتي به واسطه ورزش کسب مي شود و هم اين که خيلي ها دوست دارند به واسطه ورزش کردن اندام زيبايي داشته باشند. به ويژه خانم ها که کاهش وزن برايشان امري است حياتي و حائز اهميت!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تردميل ابزاري براي تمام فصول


علاقه به ورزش کردن در ميان تک تک ما علاقه اي است يافت شدني، به اين دليل که هم سلامتي به واسطه ورزش کسب مي شود و هم اين که خيلي ها دوست دارند به واسطه ورزش کردن اندام زيبايي داشته باشند. به ويژه خانم ها که کاهش وزن برايشان امري است حياتي و حائز اهميت!

يکي از راه هاي کاهش وزن و البته ورزش کردن استفاده از وسايل ورزشي است، يکي از اين وسايل که شما هم شايد آن را ديده و سروکار با آن داشته ايد، تردميل است. وسيله اي که روي آن مي شود با هر سرعتي که خواست راه رفت و گاهي هم دويد. براي آدم‌هاي گرفتار و براي آن‌هايي که به هر دليل موجه يا ناموجهي دلشان نمي‌خواهد اول صبح يا آخر شب توي پارک‌ها بدوند يا پياده‌روي کنند،‌ تردميل يک نعمت است؛ البته مشروط بر اين‌که به فکر سلامت خودشان و احياناً به فکر کاهش وزن و تناسب اندام خودشان باشند

تردميل چيست ؟

تردميل(treadmill) ابزاري ورزشي است که براي در جاي راه رفتن، دوي آهسته و دوي سريع ساخته شده است. يعني کارهايي که ما مي توانيم به خوبي انجام دهيم، اما در اکثر اوقات براي انجام دادن آن ها به اندازه کافي انگيزه نداريم. ما تنبل ها معمولا با نگاه کردن از پنجره تصميم مي گيريم که امروز هوا براي پياده روي مناسب هست يا نيست، که غالب وقت ها با توجه به تنبل بودن ما هوا مناسب نيست. شايد هم مشکل اين باشد که راه رفتن يا دويدن در روزهايي که هوا سرد است به هيچ وجه جالب نباشد. کاربرد اصلي اين وسيله در تست ورزش است که در آن بيمار فعاليتي محدود را متناسب با وضعيت پايش سيستم قلبي- عروقي خود انجام مي دهد. هدف از انجام اين تست، آشکار شدن اختلالات احتمالي عملکرد قلبي تحت فشار و استرس است. تردميل ها همچنين در فيزيوتراپي به عنوان فعاليتي در جهت توان بخشي اعضاي آسيب ديده و يا بهبود سريع تر پس از جراحي به کار مي رود. از مزاياي ديگر اين دستگاه مي توان به امکان تنظيم سرعت در مقادير دلخواه و امکان محاسبه انرژي با توجه به معلوم بودن ساير شاخص ها اشاره کرد. بازدهي کار با اين سيستم از بسياري ديگر از ورزش هاي پيچيده قلبي و عروقي بيشتر است بعضي از انواع اين دستگاه امکان شمارش قدم، پايش ريتم قلب و محاسبه تعداد کالري سوخته شده را نيز دارند.

 تردميل ها  در فيزيوتراپي به عنوان فعاليتي در جهت توان بخشي اعضاي آسيب ديده و يا بهبود سريع تر پس از جراحي به کار مي رود

ما نوع موتوردار تردميل، تکنولوژي پيشرفته‌‌تري دارد و موتوري که در آن کار گذاشته شده است به کمک عضلات شما مي‌آيد و به اين ترتيب، شرايط گوناگوني براي دويدن يا راه‌ رفتن براي شما به وجود مي‌آورد. در اين دستگاه، موتور تردميل است که باعث چرخش تسمه و حرکت صفحه تردميل مي‌شود. شما مي‌توانيد سرعت آن را به صورت شيب‌دار تنظيم کنيد و حالتي را به وجود آوريد مثل اين‌که داريد در يک مسير سربالايي راه مي‌رويد يا مي‌دويد. اين تردميل‌ها معمولاً يک مانيتور کامپيوتري دارند که با سيم‌هاي مخصوصي به بدن وصل مي‌شوند و مي‌توانند ضربان قلب را نشان دهند تا ورزشکار متوجه شود که آيا شدت حرکت‌هايش روي تردميل کافي است و موجب کاهش وزنش مي‌شود يا نه. اگر به صفحه مانيتور اين تردميل‌ها نگاه کنيد، برنامه‌هاي از پيش تعيين‌شده‌اي را خواهيد يافت که به کمک آن‌ها مي‌توانيد الگوي راه رفتن يا دويدن خودتان را روي تردميل تنظيم کنيد.

5نکته براي حداکثر استفاده از تردميل

ورزش کردن روي تردميل، راه و رسمي دارد. براي‌ اين‌که درحين راه رفتن يا دويدن روي دستگاه،‌ دچار آسيب‌هاي عضلاني اسکلتي نشويد، بهتر است هميشه به اين 5 نکته توجه کنيد:

-1 اولين قدم، اين است که بتوانيد روي تردميل، وضعيت بدني مناسبي به خودتان بگيريد؛ يعني سرتان را بالا بگيريد، عضلات گردنتان را کاملاً شل کنيد و آرام باشيد و ترجيحاً مستقيم به جلو نگاه کنيد. اگر قرار است هنگام استفاده از تردميل به تلويزيون نگاه کنيد، اين تلويزيون بايد در ارتفاعي نصب شده باشد که شما مجبور نباشيد گردنتان را براي مدت طولاني با زاويه نگه داريد.

2- دست‌هايتان را آرام‌آرام مشت کنيد، البته نه تا حدي که دست‌هايتان کاملاً منقبض شود. سعي کنيد هنگامي‌که روي تردميل راه مي‌رويد يا مي‌دويد، بازوهايتان از کنار بدنتان به سمت جلو و عقب حرکت کنند و در واقع، يک‌جور حرکت آونگي داشته باشند.

3- توصيه مي‌شود هنگام ورزش کردن، عضلات شکمتان را منقبض کنيد.

4- راه رفتن روي تردميل، نياز به گام‌هاي خيلي کوتاه يا خيلي بلند ندارد. توصيه مي‌شود روي تردميل، همان ‌طوري قدم برداريد که برايتان آسان و معمول است؛ نه خيلي کوتاه و نه خيلي بلند.

5- توصيه مي‌شود روي نفس‌هاي خودتان تمرکز داشته باشيد. سعي کنيد به صورت طبيعي نفس بکشيد و گهگاهي که مي‌توانيد، نفس عميق بکشيد.

و اما دوچرخه‌هاي ورزشي

دوچرخه‌هاي ثابت ورزشي، نوعي ديگر از دستگاه‌هاي ورزشي به حساب مي‌آيند که بيشتر باشگاه‌هاي ورزشي به آن مجهزند. شما مي‌توانيد يکي از اين دوچرخه‌ها را نيز براي ورزش در منزل خريداري کنيد. اين دستگاه، هم جاي کمي را اشغال مي‌کند، هم ارزان‌تر است و هم به راحتي به شما امکان مي‌دهد که در فضاي کوچک آپارتمانتان دوچرخه‌سواري کنيد.

فرآوري:طاهره رشيدي

بخش ورزشي تبيان


منابع : 1- روزنامه ي خراسان

          2- فرامت

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت