اخبار جایزه های ادبی اخیر

جایزه فرانتس کافکا به جان بن‌ویل نویسنده ایرلندی و همچنین جایزه‌ی ادبی «گوته» به «آدونیس» شاعر سوری رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار جايزه هاي ادبي اخير


 جايزه فرانتس کافکا به جان بن‌ويل نويسنده ايرلندي و همچنين جايزه‌ي ادبي «گوته» به «آدونيس» شاعر سوري رسيد.


جايزه فرانتس کافکا به جان بن‌ويل نويسنده ايرلندي رسيد

هيئت داوران بين‌المللي اين جايزه شامل منتقد صاحبنام آلماني مارسل رايش-رانيکي و ناشر بريتانيايي جان کالدر تصميم گرفتند جايزه 10 هزار دلاري را به بن‌ويل اهدا کنند.

از برندگان دوره‌هاي گذشته اين جايزه مي‌توان به فيليپ راث، نويسنده مطرح آمريکايي، الفريد يلينک اتريشي و هارولد پينتر بريتانيايي اشاره کرد. يلينک و پينتر برنده نوبل ادبيات هستند.

اين جايزه از سوي انجمن فرانتس کافکا واقع در پراگ اهدا مي‌شود و به نويسنده‌اي بين‌المللي تعلق مي‌گيرد که آثارش درست مانند آثار فرانتس کافکا بدون در نظر گرفتن مليت، محل زندگي و فرهنگ مخاطبان را تحت تاثير قرار مي‌دهند و کيفيت هنري والايي دارد.

اين نويسنده ايرلندي پس از مطلع شدن از بردن جايزه گفت از گرفتن جايزه «احساس غرور، افتخار و خوشحالي» مي‌کند. او که قبلا هنگام گرفتن جايزه بوکر شوخي کرده بود و گفته بود همه مي‌گويند بوکر چه ارزشي دارد، اما خودشان را براي گرفتن آن به آب و آتش مي‌زنند درمورد جايزه فرانتس کافکا گفت: «يکي از آن جايزه‌ها که آدم دوست دارد بگيرد. اين جايزه قديمي است و مناسب من است. از نوجواني با کافکا دست و پنجه نرم مي‌کردم. به نظرم طنزنويس بزرگ، نامه‌نگار بزرگ، خاطره‌نويس بزرگ، داستان کوتاه نويس بزرگ و رمان‌نويس بزرگي بود، رمان را آخر مي‌گويم.»

اين انجمن در بيانيه‌اي که روز پنجشنبه منتشر شد اعلام کرد بن‌ويل پذيرفته اکتبر امسال به پراگ سفر کند و در جريان ضيافتي اين جايزه را دريافت کند. اين جايزه علاوه بر جايزه نقدي شامل يک مجسمه برنزي کافکا نيز هست.

 اين نويسنده ايرلندي پس از مطلع شدن از بردن جايزه گفت از گرفتن جايزه «احساس غرور، افتخار و خوشحالي» مي‌کند.

جان بن‌ويل در سال 1945 در وسک‌فورد ايرلند به دنيا آمد. او 13 رمان منتشر کرده و ساکن دوبلين است. او سال 2005 با «دريا» برنده جايزه بوکر شد. از ديگر آثار اين نويسنده مي‌توان به «کتاب شواهد»، «اشباح» و «تسخيرناپذير» اشاره کرد.

سال گذشته جايزه فرانتس کافکا به واسلاو هاول، رئيس جمهور سابق چک رسيد.

جايزه‌ي ادبي «گوته» به «آدونيس» شاعر سوري رسيد

«آدونيس» شاعر سرشناس عرب جايزه‌ي «گوته»، معتبرترين جايزه‌ي ادبي کشور آلمان، را از آن خود کرد.

هيات داوران اين جايزه‌ي ادبي در بيانيه‌اي اعلام کرد: هيات داوران «آدونيس» را مهم‌ترين شاعر عرب نسل خود دانست و اين جايزه را براي آثار و فعاليت‌هايش در زمينه‌ي بين‌المللي به وي اعطا مي‌کند.

«آدونيس» در 28 ماه آگوست (6 شهريورماه) مبلغي 50 هزار يورويي (70 هزار و 320 دلاري) را به عنوان جايزه دريافت خواهد کرد. جايزه‌ي «گوته» هر سه سال يک‌بار طي مراسمي در فرانکفورت، موطن «گوته» شاعر سرشناس آلماني، به برنده‌اش اعطا مي‌شود.

به گزارش رويتر، اين شاعر معروف، سران کشورهاي عربي را مورد انتقاد صريح خود قرار داده و گفته است: سران عرب چيزي جز خرابي، عقب‌ماندگي، پسرفت، تلخي و شکنجه چيزي از خود باقي نگذاشته‌اند. آنها قدرت را به دست آوردند اما يک جامعه نساختند. آن‌ها کشورهايشان را به فضايي براي شعار تبديل کردند که هيچ‌گونه محتواي انساني و فرهنگي در بر ندارد.

سران عرب چيزي جز خرابي، عقب‌ماندگي، پسرفت، تلخي و شکنجه چيزي از خود باقي نگذاشته‌اند. آنها قدرت را به دست آوردند اما يک جامعه نساختند.

«آدونيس» شاعر متولد 1930 در شمال کشور سوريه است. وي به علت فعاليت‌هاي سياسي ماه‌هاي بسياري را در حبس سپري کرد و سرانجام در سال 1965 به بيروت رفت. وي در آن‌جا به عنوان دانشمند، روزنامه‌نگار و منتقد ادبي به فعاليت‌هاي فرهنگي خود ادامه داد. وي از سال 1986 به عنوان نويسنده‌ي آزاد در پاريس در تبعيد زندگي مي‌کند.

جايزه‌ي ادبي «گوته» هر سه سال يک‌بار در روز تولد «يوهان ولف‌گانگ ون گوته» (28 آگوست 1749) به برندگان آن اهدا مي‌شود. از سال 1927 زمان افتتاح اهداي اين جايزه، «هرمان هسه» در سال 1946، «توماس مان» 1949 و «زيگموند فرويد» در سال 1930 مفتخر به دريافت آن شده‌اند.

فرآوري: مهسا رضايي

بخش ادبيات تبيان


منابع: خبرآنلاين به نقل از آسوشيتدپرس، خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت