مسی برتر از پله و مارادونا؟

گاهی برای برخی از نمایش‌ها در زمین فوتبال نمی‌توان نامی ‌انتخاب كرد یا حتی توصیفی مناسب برایش به كار برد. گلی كه لیونل مسی در بازی با رئال مادرید در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو در بازی رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان زد، از این دست نمایش‌ها بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسي برتر از پله و مارادونا؟


گاهي براي برخي از نمايش‌ها در زمين فوتبال نمي‌توان نامي ‌انتخاب كرد يا حتي توصيفي مناسب برايش به كار برد. گلي كه ليونل مسي در بازي با رئال مادريد در ورزشگاه سانتياگو برنابئو در بازي رفت نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان زد، از اين دست نمايش‌ها بود.


در دقيقه 87 بازي، سرجيو بوسكتس كار زيادي لازم نبود در ميانه زمين انجام دهد و توپ را به مسي سپرد تا او با عبور از كنار لاسانا دياراي فرانسوي كه تسليم شده بود، حركت را به سمت دروازه شروع كند و همچون عروسكي كه كوكش رها شده باشد از ميان بازيكنان منكوب شده رئال عبور كرده و گلش را به ثمر برساند.

هنر اصلي مسي در اين حركت تنها برتري تكنيكي‌اش به بازيكنان حريف نبود، بلكه بازيكنان مادريد در برابر حركت سريع او از نظر رواني هم كاملا مغلوب شده بودند و هيچ‌كس ريسك خطا كردن روي او و اخراج احتمالي را به خود نداد.

اگر اين حركت مسي نبود رئال با شكست يك بر صفر به بارسلون سفر مي‌كرد و شانس داشت كه بتواند نتيجه را جبران كند. نمايش‌هايي از اين دست، تمام منتقدان انتخاب مسي به عنوان بهترين بازيكن جهان در سال قبل و ناديده گرفته شدن ژاوي و اشنايدر را قانع كرده است.

تيترهاي گوناگوني براي ستايش از تكنيك و هنر او در تمامي‌ نشريات ورزشي دنيا در روز پس از بازي با رئال ديده مي‌شد؛ برخي او را هنرپيشه‌اي خواندند كه بازي‌اش در ميانه زمين مي‌تواند فراتر از فوتبال با معيارهاي ديگر سنجيده شود و برخي ديگر معتقد بودند بازيكني با اين ميزان مهارت شايد هر صد سال يكبار در فوتبال ديده شود. گلي كه او به كاسياس زد را تعدادي از نشريات با عبارت «مسي‌گونه» توصيف كردند و اشاره داشتند اين صفت بايد حتي در فرهنگ لغت وارد شود.

مسي حالا در كنار پله و مارادونا يكي از كانديداهاي اصلي انتخاب به عنوان بهترين بازيكن تاريخ فوتبال جهان است و انتظار براي پيشي گرفتن از اين دو، درخواستي غيرمنطقي به نظر نمي‌رسد.

برتر از پله و مارادونا؟

مسي حالا در كنار پله و مارادونا يكي از كانديداهاي اصلي انتخاب به عنوان بهترين بازيكن تاريخ فوتبال جهان است و انتظار براي پيشي گرفتن از اين دو، درخواستي غيرمنطقي به نظر نمي‌رسد. او در اين فصل در 50 بازي 52 گل زده و گل چند هفته قبلش كه پنجاهمين گلش در اين فصل بود، ركورد 49 گل فرانس پوشكاش را پاك كرد. در نيوكمپ تا به حال 179 گل به ثمر رسانده و در 23 سالگي اين شانس را دارد كه بزودي ركورد عجيب 235 گل «سزار رودريگز» براي باشگاه بارسلونا را پشت سر بگذارد.

مسي حالا در كنار پله و مارادونا يكي از كانديداهاي اصلي انتخاب به عنوان بهترين بازيكن تاريخ فوتبال جهان است و انتظار براي پيشي گرفتن از اين دو، درخواستي غيرمنطقي به نظر نمي‌رسد.

آرسن ونگر كه از قربانيان اصلي مسي در 2 سال اخير بوده و تيمش (آرسنال)‌ هر دو سال توسط بارسا و گل‌هاي مسي از رقابت‌هاي ليگ قهرمانان حذف شده درباره ستاره آرژانتيني مي‌گويد: «او بازيكن خوبي است و من با اين‌كه بازي پله را در زمين نديده‌ام، ولي كيفيت‌هايي از او مي‌بينم كه در كمتر بازيكني ديدم. مسي برتري رواني و اخلاقي قابل توجهي به سايرين دارد و با علاقه خاصي بازي مي‌كند و مي‌تواند شادي را به سايرين منتقل كند. با اين‌كه خطاهاي زيادي روي او مرتكب مي‌شوند، اما عكس‌العمل‌هاي او مثبت و به دور از خشونت است و به نظرم اين امتياز بزرگي براي يك‌مهاجم است. وقتي به اعداد و ارقام نگاه مي‌كنيد سرتان گيج مي‌رود. او در فوتبال مدرن امروز 52 گل زده و 25 پاس گل داده. چنين آماري فوق‌العاده است.»

او با 23 سال سن مي‌تواند براي سال‌ها در اين فرم باقي بماند و حتي بهتر از پله و مارادونا باشد. زماني كه كرويف يا پله و مارادونا بازي مي‌كردند بازي‌هاي اروپايي به اين شكل نبود و ليگ قهرمانان حالا يك جام‌جهاني كوچك يا به گفته فرگوسن و چند مربي ديگر مهم‌تر از جام‌جهاني است.

بهترين‌ها از جام‌جهاني مي‌آيند

بر طبق يك سنت قديمي ‌و البته غيررسمي‌، بهترين بازيكن تمام دوران را از بين ستاره‌هاي جام‌جهاني انتخاب مي‌كنند و مسي به خاطر نتايج بد تيم ملي آرژانتين در 2 دوره اخير از اين نظر امتيازي كسب نمي‌كند، هر چند به تمامي‌ افتخارات ممكن براي يك فوتباليست در تمامي‌ عرصه‌هاي ديگر دست پيدا كرده است. اسوارلدو آرديلس، كاپيتان سابق تيم ملي آرژانتين درباره او مي‌گويد: «او با 23 سال سن مي‌تواند براي سال‌ها در اين فرم باقي بماند و حتي بهتر از پله و مارادونا باشد. زماني كه كرويف يا پله و مارادونا بازي مي‌كردند بازي‌هاي اروپايي به اين شكل نبود و ليگ قهرمانان حالا يك جام‌جهاني كوچك يا به گفته فرگوسن و چند مربي ديگر مهم‌تر از جام‌جهاني است. در كنار اين، مسي با توجه به سن و سالش امكان بازي در 2 جام‌جهاني ديگر را دارد و مي‌تواند با قهرماني در يكي از آنها تنها جاي خالي كلكسيونش را پر كند.»

«تيري آنري» همبازي سابقش در بارسا كه حالا در آمريكا بازي مي‌كند، درباره او مي‌گويد: «همه درباره گل دوم او صحبت مي‌كنند، اما گل اول او هم ظرافت زيادي داشت. او در تمامي ‌بازي‌ها با روحيه يك جنگجو وارد زمين مي‌شود و هرگز نمي‌تواند باخت را تحمل كند. موقع تمرين گاهي مي‌شد كه تيم او 2ـ1 عقب بود و ناگهان مي‌ديديم چند نفر را درجا دريبل مي‌زند و بازي را به تساوي مي‌كشاند.»

در فوتبال امروز كمتر بازيكني را مي‌توان ديد كه بتواند جريان بازي برابري را با تنها 2 حركت تغيير دهد، اما ليونل مسي اين كار را بارها در فصل‌هاي اخير انجام داده و همچنان ادامه مي‌دهد.

بخش ورزشي تبيان


منبع: جام جم

مطالب مرتبط مجموعه : معرفي باشگاههاي جهان
آخرین مطالب سایت