ولاسکو نهمین سرمربی خارجی والیبال

خولیو ولاسکو پرافتخارترین گزینه‎ای است که تاکنون فدراسیون والیبال بر روی برای حضور در راس تیم ملی دست گذاشته است هرچندکه بیش از یک دهه از افتخارات این مربی تازه وارد به والیبال ایران می‌گذرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ولاسکو نهمين سرمربي خارجي واليبال


"خوليو ولاسکو" پرافتخارترين گزينه‎اي است که تاکنون فدراسيون واليبال بر روي براي حضور در راس تيم ملي دست گذاشته است هرچندکه بيش از يک دهه از افتخارات اين مربي تازه وارد به واليبال ايران مي‌گذرد.


جديدترين گزينه سرمربيگري تيم ملي واليبال بامداد دوشنبه وارد تهران شد تا پس از انجام مذاکرات تکميلي با مسئولان فدراسيون واليبال قرارداد خود را براي آغاز همکاري با اين فدراسيون منعقد کند و حداقل تا بازي‌هاي المپيک 2012 لندن در کنار ملي‎پوشان ايران باشد که کسب سهميه اين بازي‎ها را بزرگترين و اصلي‎ترين اهداف خود قرار داده‎اند.

"خوليو ولاسکو"، سرمربي جديد تيم ملي واليبال ايران مربي آرژانتيني الاصل است به واسطه حضور درازمدت در کشور چکمه يک ايتاليايي هم قلمداد مي‎شود. اين مربي بعد از نصرالله خان (پاکستان)، ميلوالاايم (چکسلواکي سابق)، تاداهيکو کوردادا(ژاپن)، پارک سونگ (کره‎جنوبي)، ماتسو موتو (ژاپن)، پارک کي وون (کره‎جنوبي)، ميلوراد کياچ (صربستان) و زوران گائيچ (صربستان) نهمين گزينه خارجي است که به صورت مستقل در راس تيم ملي واليبال ايران قرار مي‎گيرد و البته نخستين گزينه اروپايي و غير صربستاني که مربيگري در واليبال ايران را مي‎پذيرد.

از تولد تا مربيگري - بازيگري همزمان!

"خوليو ولاسکو" سال 1952 در شهر "لاپلاتا" آرژانتين به دنيا آمد. او از سن 15 سالگي با حضور در تيم دانشگاه لاپلاتا واليبال را آغاز کرد و همراه با اين تيم طي سال‎هاي 1969 و 1970 قهرمان جوانان آرژانتين شد. ولاسکو در همين سال به عنوان بهترين بازيکن مسابقات واليبال جوانان آرژانتين مطرح شد.

 خوليو از معدود ورزشکاراني بود که در دوران بازيگري همزمان وارد حرفه مربيگري هم شد. او در تيم سوم دانشگاه  پلانتا مربيگري همزمان خود را آغاز کرد. 

مذاکرات اوليه خوليو ولاسکو براي بر عهده گرفتن هدايت تيم ملي واليبال ايران در هفته‎هاي پاياني سال گذشته انجام شد و در همان زمان توافقات لازم در اين زمينه حاصل شد تا به واسطه حضور اين مربي واليبال ايران دهه‎اي متفاوت را آغاز کند

مذاکرات اوليه خوليو ولاسکو براي بر عهده گرفتن هدايت تيم ملي واليبال ايران در هفته‎هاي پاياني سال گذشته انجام شد و در همان زمان توافقات لازم در اين زمينه حاصل شد تا به واسطه حضور اين مربي واليبال ايران دهه‎اي متفاوت را آغاز کند

آغاز مربيگري حرفه‎اي در سن 29 سالگي

خوليو ولاسکو 29 ساله بود که مربيگري را به طور حرفه‎اي آغاز کرد. مربيگري حرفه‎اي وي در سال 1981 با دستياري سرمربي آرژانتين آغاز شد. پس از دو سال خوليو که مورد توجه ايتاليايي‎ها قرار گرفته بود سرمربيگري تيم "تره والي" ايتاليا را پذيرفت. اين مربي سال 1985 از تيم "تره والي" جدا شد و به عنوان سرمربي تيم "مدنا" کارش را دنبال کرد. ولاسکو طي حضور چهار ساله در تيم جديدش به چهار قهرماني دست يافت و اينگونه نظر مسئولان فدراسيون واليبال ايتاليا را براي سرمربيگري در تيم ملي اين کشور جلب کرد.

10 سال مربيگري ملي همراه با کسب 10 مدال اروپايي، جهاني و المپيکي

اولين سال سرمربيگري خوليو ولاسکو با قهرماني همراه شد. وي که اواخر دهه 80 ميلادي سرمربيگري تيم ملي ايتاليا را پذيرفت با اين تيم عنوان قهرماني مسابقات مردان اروپا را به دست آورد و به فاصله خيلي کم نايب قهرمان جهان شد. اين مربي طي سال‌هاي 1993 و 1995 نيز ايتاليا را صاحب مدال طلا رقابت هاي قهرماني مردان اروپا کرد.

 نايب قهرماني بازي هاي المپيک 1996 آتلانتا که با شکست برابر هلند رقم خورد يکي ديگر از عنوان هايي بود که خوليو ولاسکو باتيم ملي ايتاليا به دست آورد. البته پيش از اين عنوان و طي سال‌هاي 1990 تا 1994 ولاسکو و شاگردان ايتاليايي‎اش چهار بار هم قهرمان پيکارهاي ليگ جهاني شدند.

 حضور خوليو ولاسکو در واليبال ايتاليا براي تيم زنان اين کشور هم مدال آور بود. قهرماني بازي‎هاي مديترانه عنواني بود که ولاسکو آرژانتيني الاصل با تيم واليبال زنان ايتاليا به دست آورد.

 من علاقمند هستم کارهاي سخت و غير ممکن را انجام دهم. برايم مربيگري برزيل جذابيتي ندارد، چون برزيل همينطوري برنده مي‎شود. من دوست دارم جايي باشم سطح آنجا را ارتقا دهم و تاثير گذار باشم. چون هميشه تشنه پيروزي هستم.

تمام موفقيت‌هاي ولاسکو در دهه 90 رقم خورد

در اينکه خوليو ولاسکو کارنامه‎اي درخشان از قهرماني و نايب قهرماني‎هاي اروپا، المپيک و مسابقات جهاني دارد، شکي نيست هر چند که همه اين موفقيت‎ها به دهه 90 معطوف بود و بعد از آن و طي سال‏هاي ديگر هرگز تکرار نشد. ولاسکو سال 2001 به پيشنهاد مسئولان واليبال چکسلواکي سابق پاسخ مثبت داد و نگرفتن نتايج رضايت بخش باعث پايان زودهنگام اين همکاري شد واينگونه شد که وي دوباره به ايتاليا بازگشت و اين بار در تيم "کپي اسل" آغاز به کار کرد.

 حدود دو سال پيش هم خوليو ولاسکو سرمربيگري تيم اسپانيا را بر عهده گرفت. اين مربي با تيم اسپانيا در پيکارهاي 2010 قهرماني جهان در رده دوازدهم قرار گرفت.

 من علاقمند هستم کارهاي سخت و غير ممکن را انجام دهم. برايم مربيگري برزيل جذابيتي ندارد، چون برزيل همينطوري برنده مي‎شود. من دوست دارم جايي باشم سطح آنجا را ارتقا دهم و تاثير گذار باشم. چون هميشه تشنه پيروزي هستم.

آغاز دهه‌اي جديد براي اشباع شدن

مذاکرات اوليه خوليو ولاسکو براي بر عهده گرفتن هدايت تيم ملي واليبال ايران در هفته‎هاي پاياني سال گذشته انجام شد و در همان زمان توافقات لازم در اين زمينه حاصل شد تا به واسطه حضور اين مربي واليبال ايران دهه‎اي متفاوت را آغاز کند. دهه‌اي که قهرماني در رقابت‎هاي مردان آسيا، کسب دوباره سهميه مسابقات جهاني، دستيابي به سهميه المپيک براي نخستين بار و راهيابي به ليگ جهاني از اولويت هاي مهم محمدرضا داورزني و فدراسيون تحت رياستش است.

 از طرفي دهه جديد ميلادي هم براي ولاسکو مي‎تواند دهه اي متفاوت از يک دهه اخير باشد که بدون موفقيت و قهرماني ملي به پايان رسيد. البته اگر اين مربي 59 ساله بتواند نتايج مورد نظر را براي واليبال ايران رقم بزند.

 به هر حال خوليو در نخستين سفري که به ايران داشت اعلام کرده بود که: "اگر اشباع شده بودم الان اينجا نبودم. مي توانستم در ايتاليا در خانه خودم بمانم و مربيگري يک تيم باشگاهي را برعهده بگيرم و با آسودگي زندگي کنم. اما من علاقمند هستم کارهاي سخت و غير ممکن را انجام دهم. برايم مربيگري برزيل جذابيتي ندارد، چون برزيل همينطوري برنده مي‎شود. من دوست دارم جايي باشم سطح آنجا را ارتقا دهم و تاثير گذار باشم. چون هميشه تشنه پيروزي هستم. من الان  در ايران هستم و همين هم مي تواند نشان دهنده انگيزه من باشد".

بخش ورزشي تبيان


منبع: مهر

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار ورزشي سال 1381
آخرین مطالب سایت