اندر احوالات بلیت نوروزی

نزدیک تعطیلات عید که میشود، همه به دنبال فرصتی برای سفر می گردند و برای بعضی ها تهیه بلیت بری سفر معضلی می شود آن هم با این همه متقاضی خرید بلیت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندر احوالات بليت نوروزي


نزديک تعطيلات عيد که ميشود، همه به دنبال فرصتي براي سفر مي گردند و براي بعضي ها تهيه بليت بري سفر معضلي مي شود آن هم با اين همه متقاضي خريد بليت.


هميشه سفر براي ما ياد آور خاطرات خوش است. مگر اينکه اتفاقات ناگهاني اين خوشي را کمرنگ کند. در سالهاي اخير تهيه بليت به خودي خود به يکي از هفت خانهاي سفر تبديل شده و بايد از مدتها قبل به فکر تهيه بليط باشي.

از يکم تا هفتم اسفندماه سال جاري، پيش‌فروش اينترنتي بليت اتوبوس انجام شد و از هشتم الي 20 اسفندماه نيز فروش بليت از طريق حضوري در محل پايانه‌هاي عمومي مسافر، دفاتر مرکزي شرکت‌هاي حمل و نقلي و دفاتر فروش بليت سطح شهر، انجام مي‌شود.

در حالي که فروش اينترنتي بليت اتوبوس براي ايام نوروز از اول جاري آغاز شده است، فروش حضوري بليت اتوبوس نيز براي ايام نوروز ازديروز هشتم اسفند‌ماه شروع شده است.

در راستاي افزايش خدمات به مسافران ناوگان حمل و نقل جاده‌اي که بيش از نود درصد جابه‌جايي کالا و مسافر کشور را بر عهده دارد، پيش‌فروش اينترنتي بليت اتوبوس از اول اسفندماه جاري آغاز شد و از يک‌ شنبه فروش حضوري بليت اتوبوس نيز به متقاضيان شروع شده است.

بر اساس گفته هاي رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي قرر است اين فروش بليت بدون افزايش قيمت نسبت به سال گذشته باشد. شهريار افندي‌زاده‌ زرگري در مورد قيمت بليت قطار و هواپيما براي ايام نوروز و نحوه پيش‌فروش بليت اين دو سيستم حمل و نقل، اظهار داشت: بنابر تصميم ستاد هدفمند‌سازي يارانه‌ها، فعلاً هيچگونه افزايش قيمتي براي قطار و هواپيما نداريم.

وي ادامه داد: هرگونه افزايش قيمتي که در سيستم‌هاي حمل و نقل مذکور مطرح شود، بايد توسط کميته کارشناسي گروه حمل و نقل مورد بررسي قرار گيرد و در ستاد هدفمند‌سازي مورد تصويب قرار گيرد.

افندي‌زاده تأکيد کرد: در حال حاضر پيش‌فروش بليت‌هاي قطار و هواپيما براي ايام نوروز بر اساس قيمت‌هاي ثابتي است که وجود دارد.

هرگونه افزايش قيمتي که در سيستم‌هاي حمل و نقل مذکور مطرح شود، بايد توسط کميته کارشناسي گروه حمل و نقل مورد بررسي قرار گيرد و در ستاد هدفمند‌سازي مورد تصويب قرار گيرد.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با تأکيد بر اينکه تلاش مي‌ کنيم خدمات شرکت‌هاي حمل و نقل مسافري جاده‌اي به بهترين وجه صورت گيرد، اذعان داشت: ‌در تمامي پايانه‌هاي مهم مسافري کشور، ناظران سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در دفاتر اين سازمان مستقر هستند و به ارائه خدمات توسط شرکت‌هاي مسافري نظارت دقيق دارند.

نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت خاطرنشان کرد: همچنين ستادهايي در تهران و ادارات کل حمل و نقل و پايانه‌ها تشکيل مي‌شوند تا نظارت مستقيمي بر ارائه خدمات داشته باشند.

اما با وجود اين اظهارات متاسفانه شاهد بروز نوعي بازار سياه در فروش بليت نوروزي هستيم.

بازار سياه خريد و فروش بليت نيز به خصوص در روزهاي پاياني سال داغ است و هم اکنون آژانسهاي مسافرتي نيز ترجيح مي دهند که پروازها را به صورت چارتر اجاره کرده و با قيمتهاي متفاوتي در اختيار مردمي که ناچار از سفر هستند با قيمتي گزاف قرار دهند.

هر چند مسئولين امر نظر ديگري دارند. سيدجواد احمدي معاون سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان در اين باره گفت: با توجه به اينکه به روزهاي آخر سال نزديک مي شويم، افزايشهايي را در بحث آمد و شدهاي درون شهري مشاهده مي کنيم که بر اين اساس، بازرسي هاي ما نيز بيشتر شده است تا خللي در رفت و آمد مسافران صورت نگيرد.وي افزود: در ايام نوروز نيز افزايش تقاضا براي سفرهاي نوروزي وجود دارد و هر ساله نيز تمهيداتي از سوي سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان و سازمانهاي بازرگاني در سراسر استانها انديشيده مي شود.

احمدي از اجراي طرحهاي نظارتي ويژه نوروز 90 در کشور خبر داد و گفت: نظارت بازرسان بر عملکرد بخش حمل و نقل افزايش مي يابد. در اين راستا، تعاملات لازم نيز با تشکل هاي صنفي بخش حمل و نقل انجام و مذاکراتي نيز با سازمان راهداري در رابطه با حمل و نقل جاده اي برون شهري و با دستگاههاي متولي در مورد حمل و نقل درون‌شهري صورت گرفته است و بر اين اساس، جاي نگراني نيست.

احمدي گفت: هم اکنون شرايط عادي است و با توجه به افزايشهاي پيش بيني شده در قانون هدفمند کردن يارانه ها براي کرايه هاي حمل بار و مسافر، به نظر مي رسد که همچون سالهاي گذشته، آرامش بر بازار حاکم خواهد شد و رانندگان، رفتار منطقي از خود نشان خواهند داشت، اما به هرحال نظارت ما بيشتر از قبل خواهد بود.بازرسي رندوم از مسافران اتوبوس‌هاوي به فروش بليت انواع وسايل حمل و نقل مسافر در ايام پاياني سال اشاره کرد و گفت: اجازه نمي دهيم امسال با توجه به حساسيت اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها، بازار سياه براي بليت به وجود آيد و عده اي بخواهند بليت را بالاتر از قيمت مصوب به فروش رسانند.

معاون سازمان حمايت تاکيد کرد: طبق ضوابط، بليت هواپيما، اتوبوس و قطار بايد به نام فرد صادر شده و کنترلهاي لازم صورت گيرد؛ به اين معنا که شرکتهاي مسافربري بايد بليت را به نام مسافر صادر کنند و حتما از او کارت شناسايي بخواهند.وي از حضور بازرسان در پايانه هاي مسافري خبرداد و گفت: بازرسان در اتوبوسها حضور خواهند يافت و به صورت رندوم، بليت صادره را با مسافر و کارت شناسايي او کنترل مي کنند، بر اين اساس به نظر مي رسد که بازار سياه براي اين موضوع رونق نداشته باشد.

‌در تمامي پايانه‌هاي مهم مسافري کشور، ناظران سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در دفاتر اين سازمان مستقر هستند و به ارائه خدمات توسط شرکت‌هاي مسافري نظارت دقيق دارند.

احمدي اظهارداشت اگر شکايت يا گزارشي از تخلف باشد، حتما رسيدگي مي شود. اين درحالي است که بازرسان و ناظران در ايام نوروز در پايانه ها مستقر هستند، علاوه بر اين مردم مي توانند مراتب شکايت را از طريق شماره تلفن 124 اعلام کنند تا در کوتاهترين زمان، مورد رسيدگي واقع شود. به هرحال به نظر مي رسد امسال با توجه به حساسيت اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها بايد نظارتها قويتر و حتي پيشگيرانه تر از سالهاي گذشته باشد تا مردم با خيالي راحت به سفرهاي نوروزي بروند.

اميدواريم که با اجراي اين برنامه هاي وعده داده شده سفر نوروزي براي همه ما به خاطره اي بي نظير بدل شود.

فرآوري:ريحانه حميدي فر

بخش اقتصاد تبيان


منابع:

خبرگزاري مهر

خبرگزاري فارس

سايت جامع گردشگري

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت