تاریخچه ایرانی ها در بوندسلیگا

سابقه حضور بازیکنان ایرانی در فوتبال آلمان به 53 سال قبل برمی گردد که بیوک جدیکار پیراهن تیم ویکتوریا برلین را بر تن کرد ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاريخچه ايراني ها در بوندسليگا

سابقه حضور بازيکنان ايراني در فوتبال آلمان به 53 سال قبل برمي گردد که بيوک جديکار پيراهن تيم ويکتوريا برلين را بر تن کرد.

علي کريمي بازيکن سابق استيل آذين بعد از جدايي از  اين تيم راهي آلمان شد و به تيم شالکه پيوست. کريمي اکنون تنها لژيونر فوتبال ايران در بوندس ليگاست تا ليگ فوتبال آلمان همچنان بازيکن ايراني داشته باشد. وحيد هاشميان آخرين بازيکن ايراني حاضر در اين ليگ بود که در پايان فصل گذشته به ايران بازگشت. در اين گزارش حضور  و عملکرد بازيکنان ايراني در فوتبال آلمان که از دهه 1950 آغاز شد، زير ذره بين رفته است:

اولين بازيکنان ايراني که به آلمان رفتند، از بازيکنان نسل دوم فوتبال ايران بودند که در سال هاي گمنامي فوتبال ايران به آلمان رفتند.بيوک جديکار اولين لژيونر ايراني در فوتبال آلمان بود. بازيکن اسبق تيم ملي ايران در دهه 30 شمسي، پس از بازي دوستانه تيم ملي با ويکتوريا برلين آلمان در تهران مورد توجه اين تيم آلماني قرار گرفت که در آن روزگار براي خود نامي در فوتبال آلمان داشت. جديکار در فصل 58-1957 به آلمان رفت و مدتي را در اين تيم توپ زد و ماهيانه 1500 مارک حقوق مي گرفت. اما به علت درگذشت پدرش به ايران بازگشت و ديگر به آلمان بازنگشت.

پرويز کوزه کناني در همين سال به تيم لورکوزن آلمان پيوست، اما مدت کوتاهي را در تمرينات اين تيم حضور داشت و چند صباحي نيز در کلن تمرين کرد.

محمدرضا عادلخاني بازيکن اسبق تيم ملي و استقلال نيز در دهه 40 شمسي در آلمان بازي مي کرد. او که براي تحصيل به آلمان رفته بود، مدتي در تمرينات تيم آماتور بايرن مونيخ نيز حضور يافت، اما در فصل 67-1966 براي تيم روت وايس اوبرهاوزن در دسته دوم بازي کرد و در 32 بازي 4 گل زد. او سپس راهي تيم واپرتالر شد و دو فصل نيز در واتن شيد توپ زد. عادلخاني سپس در اويل دهه 50 شمسي به ايران بازگشت و در استقلال مشغول بازي شد.

حضور بازيکنان ايراني در فوتبال آلمان تا يک دهه بعد متوقف شد تا اينکه در اوايل دهه 60 شمسي چند تن از بازيکنان ايراني راهي تيم هاي گمنام آلماني شدند که همگي تيمهاي آماتور بودند. همچنين محمود ابراهيم زاده بازيکن ملي پوش نيز ادعا کرده است که 4 سال در وولفسبورگ بازي کرده است، اما مدرکي در بانک هاي اطلاعاتي فوتبال آلمان در اين مورد يافت نشد. البته وولفسبورگ در آن سال ها در دسته چهارم فوتبال آلمان حضور داشته است.

در فصل 87-1986 رضا احدي و حميد عليدوستي دوتن از بازيکنان خوب ملي پوش راهي تيم هاي دسته دومي آلمان شدند. عليدوستي به تيم زالمورر پيوست و در 30 بازي 10 گل زد. احدي اما در تيم روت وايس اسن فقط 8 بازي انجام داد و يک گل به ثمر رساند. نکته عجيب در مورد حضور اين بازيکن در آلمان اين بود که از حضور در تيم ملي محروم شدند و رسانه ها نيز حضور اين دو ايراني را در آلمان بايکوت کردند!

موج سوم حضور ايراني در فوتبال آلمان بعد از درخشش تيم ملي ايران در جام ملتهاي 1996 آغاز شد. علي دايي و کريم باقري به همراه خداداد عزيزي به تيم هاي بوندس ليگا پيوستند که تحول جديدي در فوتبال ايران بود. عزيزي در تيم کلن 5/2 فصل بازي کرد که به يک فصل در دسته يک و 5/1 فصل در دسته دوم اين تيم را همراهي کرد. عزيزي در مجموع 50 بازي و 10 گل براي تيم کلن در کارنامه اش ثبت کرد.

کريم باقري نيز مثل عزيزي 5/2 فصل در تيم آرمينيا بيله فلد بازي کرد و در 51 بازي 6 گل زد. البته او يک فصل را با اين تيم در دسته دوم سپري کرد و با بيله فلد قهرمان بوندس ليگاي 2 شد.

اما علي دايي پس از يک فصل حضور در آرمينيا بيله فلد و زدن 7 گل در 25 بازي مورد توجه هيتسفلد و بکن باوئر قرار گرفت و به بايرن مونيخ پيوست. او در اين تيم قهرماني بوندس ليگا و نايب قهرماني اروپا را تجربه کرد و پس از 23 گل و 6 بازي به تيم هرتابرلين پيوست. دايي در تيم هرتا نيز طي 3 فصل 59 بازي انجام داد و 6 گل زد و با گلزني به چلسي و ميلان در ليگ قهرمانان نام خود را بر سر زبانها انداخت.

حضور بازيکنان ايراني در فوتبال آلمان بعد از جام جهاني 1998 شدت بيشتري گرفت که البته در اين ميان بيشتر ترانسفرهاي انجام شده از سوي باشگاه استقلال ناموفق بود. مهدي پاشازاده در تابستان سال 77 به تيم بايرلورکوزن پيوست و بلافاصله در اين تيم مصدوم شد و نتوانست بازي کند. او فصل بعد به تيم دسته دومي فورتنا کلن رفت ولي در انجا نيز موفقيتي نداشت و فوتبال آلمان را به مقصد اتريش ترک کرد.

داريوش يزداني ديگر ترانسفر فتح الله زاده در پاييز سال 77 بود که راهي بايرلورکوزن شد، اما فقط در تيم آماتور لورکوزن بازي کرد و در تيم اصلي بازي به او نرسيد. يزداني در نيم فصل سال بعد به ايران بازگشت در حالي که فقط يک بازي براي تيم اصلي لورکوزن انجام داده بود.

سرژيک تيموريان ديگر بازيکن استقلال در پاييز سال 77 به تيم دسته دومي ماينس رفت ، اما طي دو فصل فقط 6 بار در ترکيب اين تيم قرار گرفت.

سيروس دين محمدي نيز در فصل 2000/1999 به تيم ماينس پيوست و طي يک فصل 28 بازي در ترکيب اين تيم قرار گرفت، اما قراردادش تمديد نشد و به استقلال بازگشت.

مهدي مهدوي کيا در زمستان 77 به تيم بوخوم پيوست و از همان اولين روزهاي حضورش در آلمان درخشيد. مهدوي کيا در تيم بوخوم 12 بازي انجام داد و 3گل زد. او از سال 1999 تا 2007 در تيم هامبورگ حضور داشت و طي 208 بازي در بوندس ليگا 26 گل هم زد و البته پاس هاي گل بي شماري نيز در کارنامه اش ثبت شد. او با هامبورگ در مسابقات اروپايي درخشيد و در جام اينترتوتو، جام يوفا و ليگ قهرمانان به ميدان رفت. کيا 5/2 فصل نيز در تيم اينتراخت فرانکفورت توپ زد که در آخرين فصل نتوانست براي اين تيم بازي کند و در نيم فصل زمستاني از فوتبال آلمان جدا شد و به ايران بازگشت. مهدوي کيا با 252 بازي در بوندس ليگا رکوردار حضور يک بازيکن ايراني در اين مسابقات است.

وحيد هاشميان ديگر بازيکن ايراني بود که در سال 1999 به هامبورگ پيوست، اما پس از دو فصل ناموفق در اين تيم به بوخوم رفت و در اولين فصل حضورش در اين تيم درخشيد و با گلهاي او بوخوم به بوندس ليگا بازگشت. او طي 3 فصل حضور در اين تيم 34 گل زد که 26 گل در دسته اول بود. در سال 2004 به بايرن مونيخ پيوست و در اين تيم هم توفيق زيادي نداشت اما قهرماني بوندس ليگا و جام حذفي را تجربه کرد. وحيد در سال 2005 به هانوفر رفت که چهارمين تيم او در آلمان محسوب مي شد.  او دو فصل آخر فوتبالش در المان را با بوخوم سپري کرد و در مجموع طي 208 بازي در بوندس ليگا 38 گل زد که بهترين گلزني ايراني تاريخ بوندس ليگا محسوب مي شود. وحيد در 21 بازي دسته دوم نيز 8 گل براي بوخوم زد.

در فاصله اين سال ها چند بازيکن ايراني ديگر نيز حضور نصف و نيمه اي را در بوندس ليگا داشتند. رسول خطيبي در فصل 2000/1999 حضور کوتاه مدتي در تيم هامبورگ داشت. عليرضا منصوريان از سال 2000 تا 2002 در تيم سن پائولي توپ زد که فقط 15 بار براي اين تيم به ميدان رفت. محرم نويدکيا نيز يک نيم فصل در سال 2005 براي بوخوم بازي کرد و هادي مهدوي کيا نيز در سال 2001 مدتي را در تيم آماتور هامبورگ حضور داشت که البته براي اين تيم اصلاً بازي نکرد.

علي کريمي در سال 2005 به تيم بايرن مونيخ پيوست و سومين بازيکن ايراني تاريخ اين باشگاه شد. نکته جالب اينکه بر خلاف دايي و هاشميان، کريمي در زمان پيوستن به بايرن مونيخ سابقه اي در فوتبال آلمان نداشت. کريمي در اواسط فصل مصدوم شد و حدود 2 ماه خانه نشين شد. او در جام جهاني 2006 نيز در فرم مطلوبش نبود و حضور ناموفقي در جام جهاني داشت. کريمي فصل بعد در بايرن بيشتر نيمکت نشين بود و طي دو فصل 33 بازي در بوندس ليگا انجام داد و 3 گل زد. کريمي در ليگ قهرمانان نيز براي بايرن بازي کرد و گل زد.

بخش ورزشي


منبع: گل
مطالب مرتبط مجموعه : اخبار ورزشي سال 1381
آخرین مطالب سایت