نیروسازی برای آینده

لازم به ذكر است از جمله علل موفقيت مدارس امام رضا(ع) توجه به بحث «تربيت ديني» در كنار «تربيت علمي» بوده است و رشد همزمان اين دو بال تعليم و تربيت ميسر نبود مگر با به كارگيري نيروهاي كارآمد و متعهدي كه خدمت در مدارس ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نيروسازي براي آينده ايران

  بنياد فرهنگي رضوي

نيروسازي براي آينده ايران

بر كسي پوشيده نيست كه آموزش نسل جوان مي‌تواند گام اول توسعه و پيشرفت هر جامعه‌اي تلقي شود؛ در همين راستا كارشناسان همواره توصيه كرده‌اند كه براي ساختن فرداي كشور، بايد نسل جوان و آينده‌ساز را به درستي تربيت كرد تا جامعه در بلندمدت شاهد رشدي چشمگير شود.

بر همين مبنا آستان قدس رضوي كه تربيت اسلامي شهروندان را به عنوان يك اصل، همواره مورد تاكيد قرار داده است، در سال 1365 اقدام به تأسيس بنياد فرهنگي رضوي كرد تا طي آن مبادرت به تأسيس مراكزي آموزشي كند؛ مراكزي كه در نقاط محروم به صورت رايگان و در بعضي نقاط ديگر شهر مشهد با شهريه‌هايي اندك، وظيفه خطير آموزش و تربيت نيروهايي وفادار به نظام و انقلاب را عهده دار شوند.

اينگونه است كه اكنون اين مراكز با تربيت بيش از 6 هزار دانش آموز تلاش دارند تا الگويي براي تربيت اسلامي ارائه داده و نمادي از توسعه زيرساخت‌هاي پيشرفت كشور باشند.

اهداف تأسيس بنياد فرهنگي رضوي

هدف از احداث و تأسيس بنياد فرهنگي رضوي و ايجاد فضاهاي آموزشي با سرمايه گذاري عظيم، تربيت نيروهايي بوده است كه براي حفط نظام و انقلاب اسلامي و تحقق و استمرار ارزش‌ها، مباني و سياست‌هاي آن مؤثر باشند. گفتني است كه سياست‌هاي كلي اين بنياد بر مبناي اساسنامه در جلسات هيأت مديره ـ كه با حضور اعضاء تشكيل مي‌شود ـ بررسي شده و توسط مديرعامل و مجموعه اداري بنياد اجرا مي‌شود.

البته در مسير تحقق برنامه‌هاي پيش بيني شده، بايد به اقداماتي كه توسط مديران سابق انجام شده نيز اشاره شود. در همين راستا بايد گفت كه در سال 1368 اولين مديرعامل اين بنياد منصوب شد و طي آن «مستأجر حقيقي» عهده دار اين مسؤوليت خطير شد. پس از وي دكتر برادران از سال 70 تا 72 به عنوان سرپرست اين بنياد انجام وظيفه كرد و دكتر مافي نژاد پس از وي مديرعامل شد. اما «پيشنمازي» تا سال 1385 به عنوان مديرعامل و مجري سياستهاي تدوين شده بود و از سال 85 تا كنون نيز مجيد واله به عنوان مديرعامل بنياد فرهنگي رضوي اقدامات مؤثري را انجام داده است.

پيشينه و وظايف بنياد

همانطور كه گفته شد، بنياد فرهنگي رضوي با هدف ايجاد گسترش امكانات آموزشي در سطوح گوناگون آموزشي از پيش دبستاني تا پايان دوره متوسطه به منظور رفع نيازها و تنگناهاي آموزشي و دستيابي به خودكفايي آموزشي جامعه اسلامي از طريق تربيت و آموزش نيروي انساني شايسته، متعهد و كاردان تأسيس شده و فعاليت مي‌نمايد و داراي شرح وظايف گسترده اي است.

با توجه به اساسنامه، رئوس فعاليت‌هاي تعيين شده براي بنياد عبارتند از:

- تأسيس مؤسسه يا مجتمع آموزشي از سطح دبستان تا پايان دوره متوسطه

- فراهم آوردن امكانات و تسهيلات آموزشي و تحصيل علوم و فنون مورد نياز كشور براي قشري وسيع‌تر از فرزندان ميهن اسلامي

- فراهم آوردن فرصت تحصيل رايگان براي محصلان ممتاز و مستعد با توجه به امكانات بنياد به منظور تشويق دانش پژوهان و ارتقاي سطح آگاهي علمي و فني آنان

- مبادرت به هر اقدامي كه براي تحقق اهداف بنياد لازم تشخيص داده شود.

معرفي زيرمجموعه ها

اولين واحد آموزشي بنياد به عنوان دبيرستان دخترانه امام رضا(ع) در منطقه محروم شهرك شهيد رجايي مشهد (موسوم به قلعه ساختمان) احداث و در سال 1368 با مساحت 10100 متر مربع و زيربناي 4000 متر مربع بهره‌برداري شد و به صورت رايگان به جذب دانش آموزان مستعد پرداخت. در سال 1369 يك مجتمع آموزشي داراي مقاطع دبستان(6000 متر مربع)، راهنمايي (7 هزار متر مربع) و دبيرستان (4700 متر مربع) در بلوار خيام مشهد به صورت آموزشگاهي غيرانتفاعي ساخته شد و در سال 1373 پنجمين و ششمين واحد آموزشي (دبستان و راهنمايي دخترانه، به ترتيب در مساحتي بالغ بر 4700 و 6700 متر مربع) در خيابان سجاد مشهد به بهره داري رسيد. در ادامه توسعه اين مراكز در سال 1374 هفتمين آموزشگاه نيز در مساحت 7000 متر مربع افتتاح شد و در همين سال يك مجتمع بزرگ پسرانه در زميني به مساحت 10 هزار متر مربع نيز در منطقه خواجه ربيع مشهد گشايش يافت، طي سالهاي 76 و 87 با افزوده شدن يك مدرسه راهنمايي و يك دبيرستان پسرانه و ساخت 3 مركز پيش دانشگاهي به اين مجتمع، بر حجم خدمات ارائه شده در اين منطقه محروم افزوده شد.

يازدهمين واحد آموزشي بيرون از شهر مشهد و با تأسيس يك باب دبيرستان پسرانه در شهرستان چناران افتتاح شد. اين واحد كه در سال 1380 به بهره برداري رسيد، در ادامه سلسله اقداماتي بود كه به توسعه اين مراكز انجاميد و به اين ترتيب دوازدهمين واحد آموزشي نيز در مساحت 1426 متر مربع به نام «بانو واعظ طبسي» در سال 1383 در مشهد احداث شد و در ادامه، در سال 1386، سيزدهمين واحد آموزشي در قالب پيش دبستاني با هدف جذب و پرورش استعدادهاي قرآني و با نام «مركز استعدادهاي قرآني امام رضا(ع)» در خيابان ياسمن مشهد به بهره برداري رسيد و به طور ويژه برنامه‌هاي قرآني را در تربيت دانش آموزان خود به اجرا گذاشت.

شايان ذكر است كه بنياد فرهنگي رضوي در حال حاضر مجوز 5 پيش دانشگاهي را نيز در اختيار دارد.

امكانات بنياد و مدارس امام رضا(ع)

مدارس امام رضا(ع) كاملاً منطبق با استانداردهاي آموزش و پرورشي است و داراي امكاناتي نظير كارگاه‌هاي مجهز به رايانه، كتابخانه‌هاي علمي – تخصصي با هزاران جلد كتاب، آموزشگاه‌هاي علمي و تخصصي زبان، آموزشگاه‌هاي مجهز تخصصي (فيزيك، شيمي و زيست)، فضاهاي آموزشي مناسب و... هستند كه اين مي‌تواند به آموختن بهتر علوم و فنون مورد نياز كمك كند.

اين مدارس در كنار نيروي كارآمد و توانمند در عرصه تدريس، فضايي را ايجاد كرده است كه همه ساله تعداد بسيار زيادي از شهروندان علاقه مند به حضور فرزندانشان در حريم علمي «عالم آل محمد(ص)» تلاش ويژه اي را براي نيل به اين مهم مبذول دارند.

حوزه مديريتي بنياد

عمده برنامه‌هاي بنياد فرهنگي رضوي پس از تصويب در هيأت مديره با مديريت مديرعامل بنياد و بهره مندي از سه حوزه معاونت و كارشناسان مربوطه (با جايگاه‌هايي كه در ادامه به آنها اشاره خواهد شد) در مجموعه بنياد و مدارس تحت پوشش اجرايي مي‌شود.

الف) مديريت آموزشي؛

در زيرمجموعه اين معاونت كارشناسان زير مشغول به كار هستند: كارشناس آموزش ابتدايي، كارشناس آموزش راهنمايي، كارشناس آموزش متوسطه و پيش دانشگاهي، كارشناس سنجش، كارشناس تكنولوژي آموزشي و كارشناس آموزشگاه علمي و كانون زبان.

ب) معاونت پرورشي و تربيت بدني؛

كارشناس فرهنگي و هنري، كارشناس تربيت بدني، كارشناس مشاوره تحصيلي و تربيتي، كارشناس مناسبت‌ها و فعاليت‌هاي دانش آموزشي و كارشناس قرآن، نماز و مسابقات در قالب اين معاونت به فعاليت مي‌پردازند.

ج) معاونت اداري و مالي؛

و بالاخره كارشناسان اين معاونت را كارشناسان مالي، كارشناس امور اداري و كارگزيني و كارشناس تداركات و پشتيباني شامل مي‌شوند.

جذب دانش آموزان مدارس امام رضا(ع)

از آنجا كه مشتاقان حضور در حريم علمي عالم آل محمد(ص) همه ساله چند برابر ظرفيت موجود مدارس امام رضا(ع) هستند و از طرفي هم لازم است شرايطي فراهم شود تا شايسته ترين متقاضيان از اين فرصت سودمند بهره مند گردند، بنياد فرهنگي رضوي تلاش كرده است تا با تشكيل كميته ويژه جذب دانش آموز و تهيه دستورالعمل‌هاي لازم از ميان انبوه متقاضيان ( كه حدود 4 برابر ظرفيت است) با رعايت تمامي جوانب علمي، اخلاقي، انظباطي و با بهره مندي از اساتيد مجرب و برگزاري آزمون‌هاي علمي، نسبت به ثبت نام دانش آموزاني اقدام نمايد كه در سطح و حدود همگون باشند تا ضمن رعايت قوت علمي و ديني اين مدارس فرصت رقابت و تلاش سازنده را نيز براي اين دانش آموزان فراهم نمايد.

لازم به ذكر است از جمله علل موفقيت مدارس امام رضا(ع) توجه به بحث «تربيت ديني» در كنار «تربيت علمي» بوده است و رشد همزمان اين دو بال تعليم و تربيت ميسر نبود مگر با به كارگيري نيروهاي كارآمد و متعهدي كه خدمت در مدارس امام رضا(ع) را خدمت در آستان ملك پاسبان رضوي مي‌دانند و در راستاي ارتقاي اين باور معنوي نهايت تلاش و سعي خود را به كار مي‌بندند.

چشم انداز پيش روي مراكز آموزشي آستان قدس رضوي

با اين حال از آنجا كه تربيت نوجوانان و جوانان با استعداد جهت نيل به مراتب علمي همراه با پرورش روحيه مذهبي و متعهد ديني در حريم علمي ثامن الائمه(ع) هدف كلي بنياد فرهنگي رضوي است، اين بنياد براي آينده خود چشم اندازي ترسيم كرده است كه افتتاح اولين پژوهش سراي علمي با دارا بودن آزمايشگاه‌ها و كارگاه‌هاي مجهز و تخصصي در همين راستا صورت گرفته و تأسيس دبيرستان معارف نيز در اين چارچوب ارزيابي مي‌شود.

با اين وجود و با افزايش اهميت امر آموزش در جامعه جوان ايران، به نظر مي‌رسد كه بنياد فرهنگي رضوي در چارچوب چشم اندازه بيست ساله آستان قدس رضوي نسبت به توسعه بيش از پيش مراكز آموزشي اهتمام ويژه اي ورزيده و افزايش سطح علمي آينده سازان كشور را مورد توجه و تأكيد فراوان قرار داده تا همچنان كمكي براي نظام آموزشي كشور محسوب شود.


تنظيم براي تبيان: سمانه دولت آبادي
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت