80 درصد ساخت کارخانجات صنايع معدني بومي سازي شده است

حسن پلارک رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو)، در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب اظهار داشت: به طور متوسط 90 درصد تکنولوژي توليد فولاد و 70 درصد توليد مس در کشور بومي سازي شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رييس هيات عامل ايميدرو:

80 درصد ساخت کارخانجات صنايع معدني بومي سازي شده است

 80 درصد تکنولوژي مورد نياز براي ساخت کارخانجات صنايع معدني در ايران بومي سازي شده است.

به گزارش روابط عمومي، «حسن پلارک» رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو)، در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب اظهار داشت: به طور متوسط 90 درصد تکنولوژي توليد فولاد و 70 درصد توليد مس در کشور بومي سازي شده است.

وي افزود: در حال حاضر ظرفيت توليد فولاد در کشور 17.5 ميليون تن است که تا پايان سال به 20 ميليون تن و تا پايان سال 93 به 46 ميليون تن خواهد رسيد، همچنين ظرفيت توليد مس در کشور 200 هزار تن مي باشد که تا پايان سال 93 به 400 هزار تن مي رسد.

پلارک با اشاره به اينکه تا پايان برنامه ينجم توسعه 26 ميليون تن توسط بخش خصوصي به ظرفيت توليد فولاد کشور افزوده مي شود که به 1.2 ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز دارد و بايد از منابع داخلي براي اينکار کمک گرفته شود، تصريح کرد: در اين راستا تا پايان سال جاري دو واحد توليد فولاد در هرمزگان و اردکان يزد به بهره برداري مي رسد.

وي اضافه کرد: راه اندازي هر واحد صنعتي در صنعت فولاد با ظرفيت يک ميليون تن، 450 ميليون دلار هزينه دارد و کشور ما تا کنون براي اين منظور مبالغ هنگفتي را در اختيار کشورهاي خارجي قرار داده است در حاليکه تکنولوژي توليد اين کارخانجات را داشته است، همچنين تا کنون حداکثر زمان ساخت يک کارخانه فولاد سازي بين پنج تا هشت سال بوده که عمدتا در بخش تامين منابع خارجي تاخير داشته ايم اما با بومي سازي اين مدت را کاهش خواهيم داد.

رييس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن ايران با بيان اينکه براي بومي سازي تکنولوژي ايجاد کارخانجات، کميته بومي سازي در وزارت صنايع ومعادن تشکيل شده است، عنوان کرد: قراردادهايي نيز در زمينه ساخت کارخانجات در صنعت فولاد و مس امضا شده است.

وي ادامه داد: براي گسترش اين اقدام در تمام حوزه هاي وزارت صنايع و معادن و آشنايي صنعتگران و دانشمندان با قابليت هاي يکديگر اولين نمايشگاه دستاوردهاي بومي سازي و خودکفايي صنعت و معدن از 16 دي ماه سال جاري به مدت شش روز برگزار خواهد شد که در آن از 500 واحد توليدي دعوت به عمل آمده است.

معاون وزير صنايع و معادن به برگزاري يک نمايشگاه مجازي براي ارايه توانمندي هاي صنعتگران و دانشمندان داخلي اشاره کرد و گفت: اين نمايشگاه در آينده نيز به صورت مستمر در سطوح مختلف صنعتي برگزار خواهد شد و مطمئنيم که تعداد واحدهاي شرکت کننده در آن به پنج هزار واحد مي رسد.

وي افزود: همچنين آمادگي خود را براي صادرات اين تکنولوژي ها و توانمندي ها را به ساير کشورها اعلام مي کنيم.

پلارک در خصوص تبعات اجراي قانون هدفمند شدن يارانه ها بر صنايع معدني کشور ابراز داشت: تا کنون با وجود افزايش قيمت حامل هاي انرژي و حمل و نقل، قيمت محصولات ما تغييري نکرده و حتي در برخي از موارد کاهش نيز داشته است.

وي اضافه کرد: هرچند که توقع ما نسبت به پشتيباني هاي بسته حمايتي بيش از اين بود اما ثبات قيمت هاي کنوني موقتي نيست و ستاد هدفمندي يارانه ها به طور جدي از افزايش قيمت ها جلوگيري مي کند.

رييس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن ايران از ايمني معادن کشور ابراز خرسندي کرد و گفت: با وجود مشکلاتي که در بخش معدن وجود دارد در بخش ايمني کوتاهي نشده و تمامي امکانات لازم براي حفظ جان افراد به کار گرفته شده است.

وي ادامه داد: اتفاقات معدني در ايران با توجه به ميزان توليد و حوادث نسبت به ساير کشورها کمتر است و بيشتر حوادث معدني در حوزه معادن ذغال سنگ است که از نظر نوع رگه هاي ذغالي امکان استفاده از تکنولوژي را ندارند و بيش از اين در مورد آن کاري نمي توانيم انجام دهيم.

به گفته معاون وزير صنايع و معادن در خصوص صادرات سنگ هاي تزئيني گفت: تا کنون معادن اين سنگ ها را به صورت خام استخراج کرده و به خارج از کشور صادر مي کردند، به همراه اين اقدام ارزش افزوده نيز از کشور خارج مي شد و سنگ هاي فرآوري شده را به چند برابر قيمت به ما مي فروختند در حاليکه در ايران تجهيزات مدرن و به روز براي فرآوري اين سنگ ها وجود دارد و بايد از اين اقدام جلوگيري شود.

وي در پايان و در خصوص معدن انگوران خاطرنشان کرد: دولت و وزارت صنايع خواهان تصدي اين معدن نيستند و بايد مشکلات قانوني آن براي واگذاري برطرف شود که در يک ماه گذشته روند کندي داشته است، اميدواريم با تلاش بيشتر زودتر اين اقدام صورت گيرد.

 

 

تنظيم: هومن بهلولي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت