در محل کار شاد شوید

شرکت گوگل به اذعان یکی از کارمندش یکی از محیط‌های کاری محسوب می‌شود که به علت تمهیدات مدیریتی خود باعث گردیده است تا کارکنان آن در محیط کار کمتر احساس خستگی کنند و به معنای مدیریتی از محیط کاری خود رضایت داشته باشند. به گزارش بانکی دات‌ای آر، شرکت گوگل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در محل کار شاد شويد

شرکت گوگل به اذعان يکي از کارمندش يکي از محيط‌هاي کاري محسوب مي‌شود که به علت تمهيدات مديريتي خود باعث گرديده است تا کارکنان آن در محيط کار کمتر احساس خستگي کنند و به معناي مديريتي از محيط کاري خود رضايت داشته باشند.

به گزارش بانکي دات‌اي آر، شرکت گوگل با ارائه غذا‌هاي مجاني و با کيفيت به کارکنانش تنها غذاي جسمي آنان را فراهم نکرده است، بلکه شرکت به کارکنان خود اجازه مي‌دهد تا 20 درصد از زمانشان را صرف پروژه‌هاي شخصي کنند. همچنين فضاي کاري‌اي ترتيب داده است تا مغز انسان درگير بازي‌هاي فکري و فعال کننده مغز شود تا دراين راستا ايده‌هاي جديد و نوآوري‌هاي روز ارائه گردد.در مجموع گوگل بيش از غذاي جسم به فکر غذاي روح کارمندان خود است و بازده اين برخورد در کار اين شرکت نمايان شده است. در اين رابطه قضاوت درباره اين نوع عملکرد را به مديران سطوح عالي وامي گذاريم.

اما اين روش مديريتي نه در همه جا اجرا مي‌شود و نه در همه شرکت‌ها قابل اجرا مي‌باشد ولي اين دليلي بر اين نمي باشد که فرد شاغل خود به فکر روحيه و سلامت جسم و روح خود نباشد. در اين راستا به چند روش اشاره خواهيم کرد که باعث روحيه شاد ومناسب شما خواهد بود که اين مهم همان معناي رضايت شغلي براي فرد و بالا رفتن راندمان کاري خواهد بود.

شرکت گوگل با ارائه غذا‌هاي مجاني و با کيفيت به کارکنانش تنها غذاي جسمي آنان را فراهم نکرده است بلکه شرکت به کارکنان خود اجازه مي‌دهد تا 20 درصد از زمانشان را صرف پروژه‌هاي شخصي کنند

بخواهيد که شاد باشيد

شايد در نظر اول اين راه حل به نظر چندان جالب و خوشايند شما نباشد اما حقيقت اين است که هر شخص ابتدا بايد براي حالات روحي خود، خودش تصميم بگيرد. تا کسي نخواهد که شاد باشد و روحيه مناسبي داشته باشد هيچ راه حل ديگري مفيد فايده نخواهد بود. بنابراين به روي جنبه‌هاي از کارخود که بسيار دوستشان داريد توجه ويژه‌اي داشته باشيد. سعي کنيد از افراد منفي‌باف و کساني که بيش از هر چيز به فکر غيبت و تخريب ديگران هستند دوري کنيد و بدانيد که همه اين عوامل منفي مانعي براي سلامت روح شما خواهد بود. در عوض اشخاصي را پيدا کنيد که گذر زمان در کنار آن‌ها و صحبت با آن‌ها هر چند کوتاه به شما احساسي درست و مثبت را منتقل کند. پس بدين ترتيب با اراده خود مي‌توانيد در محل کار خود شاد و سرزنده باشيد.

هر روز کاري را که بدان بسيار علاقه داريد انجام دهيد

شايد شما کارتان را دوست داشته باشيد و شايد اصلا بدان علاقه‌اي نداشته و ارتباط درستي برقرار نکرده باشيد. اما اين طور هم نمي تواند باشد که همه چيز در محيط کارتان باب ميلتان نباشد. آن جنبه‌اي از کار را که بسيار دوست داريد و يا حتي کار و يا مشغوليتي را که مي‌توانيد در محيط کارتان انجام دهيد،هر روز داشتن احساس خوب و مثبت از آن کار را براي خود تکرار کنيد.

بر روي نقاط قوت خود و زمينه‌هاي پيشرفت خود تکيه و تمرکز کنيد

کساني هستند که گاه از مديران و مافوقان خود به واسطه عدم همکاري و همياريشان براي پيشرفت شکايت مي‌کنند. اما به راستي آيا بهتر از خودتان کسي را سراغ داريد که خواستار پيشرفت و بهبود شرايط خود باشد؟ بنابراين بهترين کسي که در اين زمينه مي‌تواند به شما کمک کند همانا خودتان مي‌باشيد. اين که انسان خود را در شرايط روبه رو رشد احساس کند و حسي از موفقيت در درون او وجود داشته باشد، شادي دروني خود را به هنگام کار حتما لمس خواهد کرد. بنابراين به عوض اتکا به کمک ديگران بر روي نقاط قوت خود تمرکز کنيد و براي پيشرفت در زمينه کاري و دانش روز خود مصم باشيد.

اشخاصي را پيدا کنيد که گذر زمان در کنار آن‌ها و صحبت با آن‌ها هر چند کوتاه به شما احساسي درست و مثبت را منتقل کند

نسبت به اطلاع داشتن از آنچه در اطرافتان مي‌گذرد احساس مسئوليت کنيد

برخي هميشه در چارچوبي خود را حبس مي‌کنند و منتظر هستند تا ديگران و يا مقام مافوقشان،آن‌ها را از آن چه که در شرکت و يا ارگان مربوطه‌شان مي‌گذرد مطلع کند. حقيقت اين است که شما بيش از هر کس ديگر بايد نسبت به اطلاع داشتن از موقعيت و شرايطي که در اطرافتان مي‌گذرد مسئول باشيد و از محصور کردن خود در حيطه بسته‌اي از کار حذر کنيد. اين موضوع خود موجب گوشه گيري مي‌شود. بايد شما بدانيد که رئيس شما بسيار مشغله دارد و نمي داند که شما نسبت به چه چيزهايي آگاهي داريد و از چه چيزهايي مطلع نيستيد. براي به دست آوردن اطلاعاتي که به پيشرفت و تکاپوي بيشترکاري شما منجر مي‌شود تلاش کنيد تا روحيه فعال داشته باشيد.

 

آگاهي مدام از پيش زمينه‌ها

آيا هرگز شده اعتراضي داشته باشيد بر اين اساس که چون رئيس يا مافوق من هيچ پيش زمينه‌اي از کار را به من نمي دهد به همين دليل است که من نمي توانم خوب کار کنم؟ با خود مي‌بايست رو راست باشيد. حقيقت اين است که شما مي‌دانيد که بايد چه کاري انجام دهيد و مي‌دانيد که براي انجام آن کار نياز به چه پيش زمينه هايي داريد. بنابراين اگر علاقه مند به انجام کار خود باشيد همواره نسبت به اطلاعات لازم پرسش خواهيد کرد و همين موضوع باعث خواهد شد تا شما بيش از گذشته در کار خود موفق باشيد و موفقيت در شغل باعث روحيه شاد وخوب در کار خواهد بود.

 

تعهد به کارهايي که درحد توان شماست

يکي از دلايل ناخشنودي و عدم رضايت کاري ما در بسياري از موارد همانا پذيرفتن مسئوليت و تعهدي است که در توان ما نبوده و براي انجام آن نياز است بيش از حد لازم از خود توقع داشته و فعاليت کنيم. بدين منظور دچار فشارهاي روحي و تشويش شده و مسلما در اين شرايط ارائه کار به بهترين شکل ممکنش تقريبا غير ممکن مي‌شود. هنر در کار اين است که توانايي‌هاي خود در حد و ميزاني که حقيقت هست در جهت اجرايي کردن آن به بهترين شکل به کار ببنيديم. نه آن که باري سنگين‌تر از توان تحمل دستان خود برداشته و فشار ناشي از آن را با نتيجه آسيب به خود و اصل کار به پايان برسانيم.

 

دوري از منفي گرايي و منفي گرايان

اين مهم نيست که تا چه حد شما آدم مثبتي هستيد زيرا انسان‌هاي منفي چه بخواهيد و يا نخواهيد تاثير مخرب را بر روي شما مي‌گذارند. پس علاوه بر آن که خود بايد سعي کنيد روحيه‌اي مثبت گرا داشته باشيد همان طور که در اول هم اشاره شد، مي‌بايست از آدم‌هاي منفي گرا و منفي باف دوري کنيد.

 

تمرين شجاعت و روحيه بالا و قوي در کار

اگر شما هم همانند بسياري از مردم عادي باشيد، همواره سعي مي‌کنيد از مشکلات و پيچيدگي‌ها فرار کنيد. اما حقيقت اين است که برخلاف آن که در نظر عامه مردم مشکلات و پيچيدگي‌هاي درکار دلهره آور و بسيار طاقت فرسا مي‌باشد اما درنظر اشخاصي که به فکر پيشرفت درکار و روحيه مناسب و رو به جلو در شغل وحرفه خود هستند،سختي‌ها و پيچيدگي‌ها به منزله پله‌اي براي پيشرفت و تقويت شجاعت و اعتماد به نفس درکار است. پس سعي کنيد در عين اين که منفي گرايي را نفي مي‌کنيد از واقعيت‌هاي سخت و شايد هم تلخ در کار فرار نکرده و با شجاعت و ديدي رو به آينده در مقابل آن‌ها بايستيد و براي آن‌ها راه حل ارائه دهيد.

 

پيدا کردن دوستان

شايد چندان نياز به توضيح در اين باب نباشد غير از آن که بايد گفت که بسياري از روانشناسان و متخصصين، اين مطلب را تاييد کرده‌اند که محيط دوستانه خود مي‌تواند در پيشبرد و بالا رفتن بازدهي کار موثر باشد که بالا رفتن بازدهي در کار خود يکي از نشانه‌هاي محيط رضايت بخش است.

 

اگر هيچ يک از راه کار‌هاي بالا نتيجه نداد....

حقيقت اين است که در دنياي مديريت ديد مکانيکي بودن به انسان تغيير کرده است. پس احساس و روحيه انسان در محيط کار به جهت بازدهي موضوع کم اهميتي نمي تواند باشد که نبود آن را ناديده گرفت و تصور کرد بايد شرايط را به هر نحوي تحمل کرد. در دنيايي که امروزه به انسان به عنوان يک سرمايه ارزشمند فکري نگاه مي‌شود، ناديده گرفتن رضايت و بازدهي اين سرمايه ارزشمند مسلما صدمات دو طرفه‌اي به انسان و سازمان وارد مي‌کند.

بنابراين در شرايطي که رضايت از کار وجود ندارد بايد محيط کار و شغل خود را به همراه توانايي‌هاي واقعي خود مجددا ارزيابي کنيد. حتما يافتن موقعيتي بهتر مي‌تواند بيش از آن که به سازمان کمک کند، براي شما مفيد باشد.


باشگاه کاربران تبيان - ارسالي از setareh313

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت