مصاحبه با خادم امام رضا(ع)

مي دانيم بسياري از شيعيان مخلص ائمه در شهرهاي مختلف جهان و حتي کشورهاي غير مسلمان زندگي مي کنند و در عين حال ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خادم امام رضا(ع) - جناب آقاي رکني يزدي

مصاحبه اي را انجام داديم با آقاي محمد مهدي رکني يزدي يکي از خدام حرم مطهر حرم رضا(ع)

1- لطفا خودتان را معرفي بفرمائيد؟

اينجانب محمد مهدي رکني يزدي استاد بازنشسته دانشگاه فردوسي مشهد زبان و ادبيات فارسي گرايش قرآني

2- چند سالتان است؟

متولد سال 1309 مي باشم.

3- چند سال است که توفيق خادمي حرم امام رضا را داريد؟

نزديک به 26 سال.

4- چه طور شد که خواستيد خادم حرم شويد؟

در آغاز انقلاب اسلامي حدود سال 59 دانشگاه ها تعطيل شد و در پي تعطيلي دانشگاه ها هر يک از استادان بايد به يکي از مراکز فرهنگي مشغول مي شدند آستان قدس هم اداره کوچکي به نام اداره امور فرهنگي داشت و من بنا بر درخواست مصرانه توليت معظم آستان قدس از دانشگاه مامور به خدمت در اداره امور فرهنگي شدم و پس از مشغول به کار احساس نيازمندي به کتاب و انتشارات را نمودم و از جمله کتاب هاي انتشار يافته توسط من به توفيق الهي کتاب شوق ديدار است که حاوي مباحث پيرامون زيارت مي باشد اين کتاب بعدا توسط بنياد پژوهشهاي اسلامي 5 بار تجديد چاپ شد در سال گذشته بنا بر پيشنهاد معاونت تبليغات و ارتباطات تلخيص گرديد به نام برگزيده شوق ديدار و در سطح گسترده چاپ شد.

5- چه طور شد که به خادمي پذيرفته شديد؟

حدود سال 62 بود که توليت محترم آستان قدس رضوي به بنده فرمودند درخواست خدمت حرم را بکنم و من پس از نوشتن درخواست و موافقت ايشان از سال 62 خادم حرم هستم و اين تقاضا خدمت و موافقت آن به خاطر خدمات بي شائبه و تاليفات بسيار زياد اين جانب است.

6- از اين که توفيق خادمي حرم حضرت رضا(ع) را داريد چه احساسي داريد؟

سپاس گزاري از نعمت ها حکم عقل است و کاري است که هر روز ما انجام مي دهيم از ميان نعمات خداوند نعمت ايمان، اسلام و ولايت اهل بيت پيامبر اکرم(ص) از بزرگترين نعمت ها است. بديعي است که بنده از اين که خداوند چنين توفيقي را به من عطا کرده بسيار سپاسگزارم و در قلب خود احساس شعف و خرسندي مي کنم.

7- در حرم چه فعاليت هاي داريد؟

در حرم برنامه هايي که خدام موظف هستند از جمله که مي توان مهمترين آنها مثل جاروب حرم مطهر هنگام صبح يا شب و يا شستشو و ايستادن در يکي از درب هاي رواق ها در ساعاتي از شبانه روز را نام برد.

8- زيباترين خاطره از دوران خادمي خود را بفرمائيد؟

گاهي توفيق زيارتي با خلوص رخ مي دهد که اين را من جز از عنايت حضرت رضا نمي دانم و تمام اين ها برايم خاطره اي به ياد ماندني و شيرين است.

9- کراماتي را که از امام رضا(ع) ديده ايد را بيان کنيد؟

حتما حضرت رضا داراي کراماتي هستند نه به آن صورت که عام مردم گمان مي کنند و به صورت خلق عادت باشد بلکه زائر سوخته دل حاجتش روا مي شود اما به صورتي معقول و معمول به عنوان مثال بنده شاهد بودم شخص کوري بود که براي رفع کوري و بينا شدن چند سال به مشهد مي آمد ولي بينا نشد در اين ميان شخصي پيدا شد و متعهد گرديد به عنوان حواله کرد حضرت رضا(ع) هر ماهه مبلغي به او بپردازد تا زندگي اش به عسرت و تهي دستي نگذرد و اين برنامه هنوز ادامه دارد.

10-  در مورد عناياتي که حضرت به خود شما داشته اند صحبت کنيد؟

مسلماً اگر عنايت حضرت نبود و پيشنهاد خدمت نمي دادند و من چنين لياقتي پيدا نمي کردم.

11-  در هنگام گرفتاري چه توسلي داشته ايد که جواب هم گرفته ايد؟

در عين حالي که حل مشکلات مادي را هم در نظر دارم اما در اين سن و سال بشتر از فيوضات معنوي حضرت استمداد مي جويم و عاقبت به خيري و افزوني معرفت را از او خواهانم.

12-  يک خادم چه خصوصياتي بايد داشته باشد؟

به طور اختصار خادم بايد مسلمان راستگوي، درست کردار و با ولاي کامل نسبت به پيامبر خدا و فرزندان معصومش و ائمه معصومين باشد.

13- آيا خدمت به اهل بيت(ع) فقط صرفاً خادمي در حرم آنها است؟

مي دانيم بسياري از شيعيان مخلص ائمه در شهرهاي مختلف جهان و حتي کشورهاي غير مسلمان زندگي مي کنند و در عين حال ارتباط قلبي و روحي زيادي با ائمه(ع) دارند و حق مطلب اين است همان طور که خود ائمه فرموده اند ما بايد اولاً به فضل و برتري آنان بر ساير مردم قائل باشيم ثانياً محبت آنان را در دل داشته باشيم ثالثاً اين معرفت و محبت طبعاً ما را به پيروي از دستورات آنان که جز حکم خدا نيست وادار مي کند ناگفته نماند که ولاي حضرت علي(ع) و فرزندان معصومشان به قدري مهم است که آياتي از قرآن نيز آن را تاييد مي کند که از آن جمله مي توان به سوره شورا آيه 23 که مي فرمايد: قُل لا اَسئلَکُم عَليه اَجراً اِلا اَلمَوَدَه فِي اَلقُربا اشاره نمود.

14-  اگر بخواهيد الان يک جمله به آقا علي بن موسي الرضا(ع) عرض کنيد چه مي گوييد؟

مي گويم از عنايات شما صميمانه تشکر مي کنم که هم توفيق خدمت گزاري در حرم مطهر به من عنايت کرديد و هم توفيق تاليف چندين کتاب و مقاله در معرفي شما خاندان پيامبر.

                                                                                                           و السلام و عليکم و رحمه اله و برکاته 


تهيه و تنظيم براي تبيان: دفتر مشهد
مطالب مرتبط مجموعه : رواق ها
آخرین مطالب سایت