برزیل قهرمان جهان شد

تيم ملي واليبال برزيل با شكست كوبا در ديدار پاياني مسابقات قهرماني جهان براي سومين بار پياپي قهرمان شد .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برزيل قهرمان جهان شد

تيم ملي واليبال برزيل با شكست كوبا در ديدار پاياني مسابقات قهرماني جهان براي سومين بار پياپي قهرمان شد.

به نقل از ايسنا، هفدهمين دوره مسابقات جهاني واليبال كه با حضور 24 تيم از 2 مهر آغاز شده بود با برگزاري ديدار فينال بين تيم‌هاي برزيل و كوبا در ورزشگاه دوازده هزار نفري پلاتوماتيكاي شهر رم به پايان رسيد.

هفتاد و هشتمين مسابقه اين دوره در حضور 11605 تماشاگر ساعت 9 و 15 دقيقه به وقت محلي آغاز شد. جدال دو تيم يك ساعت و 20 دقيقه به طول انجاميد كه در پايان قدرت برزيلي‌ها بر مهارت تيم كوبا غلبه كرد و آنها توانستند در سه ست پياپي و با امتيازهاي (22 و 25)(14 و 25)(22 و 21) با شكست حريف خود قهرمان اين دوره از مسابقات جهاني شوند.

برزيل با سرويس‌هاي موريلو و آبشارهاي ويسوتو ست نخست را با برتري 2 بر يك آغاز كرد و سپس اين برتري را به امتياز 5-2 افزايش داد. آبشار سيمون نتيجه 6 بر 3 را بر تابلوي نتايج ثبت كرد اما در ادامه برزيل با سرويس عالي دانته آمارال زودتر از كوبا به امتياز 8 رسيد و نخستين وقت استراحت فني را به دست آورد.

برزيل در اين ديدار با دفاع‌هاي پي‌در پي از سوي لوكاس، دانته و رزنده و آبشارهاي ويستو در شرايطي استثنايي قرار داشت. كوبا كه در شرايط سختي قرار گرفته بود با چند آبشار توسط له‌آل و سيمون اختلاف را كم كرد و نتيجه 18 بر 12 شد. فرناندو هرناندس در دفاع روي تور موفق بود و كوبا فاصله امتيازها را به دو كاهش داد، اما پس از درخواست وقت استراحت از سوي رزندو، اين برزيل بود كه اين ست را با حساب 25 بر 22 به سود خود پايان داد. لئون 17 ساله از تيم كوبا با پنج امتيازي كه به دست آورد، امتيازآورترين بازيكن اين ست شناخته شد.

ست دوم با امتيازهاي ويران كننده از سوي برزيلي‌ها آغاز شد، سلسائو در اين ست با امتياز 7-1 از حريف پيشي گرفت و اين اختلاف امتياز را مديون خطاهاي مكرر سرويس از سوي كوبايي‌ها و دفاع روي تور ضعيف اين تيم بود. سيمون در چند صحنه خوب كار كرد و چند امتياز به دست آورد اما اختلاف آنقدر زياد بود كه غيرممكن به نظر مي‌رسيد كوبا بتواند سيستم دفاع قدرتمند برزيل را از كار بيندازد. كوبا تلاش زيادي كرد تا به بازي برگردد اما 36 درصد موفقيت در خط حمله چيزي نبود كه بتوان با آن بر برزيل غلبه كرد. دانته با چند دفاع پياپي اختلاف را در امتياز 4 به 10 رساند و ويسوتو هم امتياز پاياني ست را به نام خود ثبت كرد.

كوبا در ست سوم با پشتكار و انگيزه زياد كار را خوب آغاز كرد و تا امتياز 7 پا به پاي برزيل پيش رفت، اما باز هم برزيل بود كه با رسيدن به امتياز 8 نخستين وقت استراحت فني ست را به دست آورد. آبشارهاي محكم و كوبنده لنون و 9 امتيازي كه اين بازيكن در اين ست به دست آورد براي برتري كوبا كافي نبود چرا كه 36 درصد موفقيت در دريافت اول كار را براي اين تيم بسيار دشوار كرده بود.

دفاع منسجم برزيل متشكل از بازيكناني مانند سانتانا، برونو و موريلو حساب كار را 24-22 به سود برزيل رقم زد و ويسوتو همانند ست گذشته امتياز پاياني را به دست آورد تا برزيل مقام قهرماني اين دوره از رقابت‌ها را به دست آورد.

كوبا كه به عنوان جوانترين تيم حاضر در اين دوره از رقابت‌ها شناخته شد در سال 1990 به فينال رسيد كه با باخت برابر ايتاليا نايب قهرمان مسابقات جهاني شد. اين تيم جوان به مصاف برزيلي مي‌رفت كه در سالهاي 2002 و 2006 قهرماني رقابت‌هاي جهاني را از آن خود كرده بود و همچنين در 10 سال گذشته 8 بار به قهرماني مسابقات ليگ جهاني دست يافته بود. داوري اين ديدار را سوكولواميت از تركيه و سان تي سيمونه از ايتاليا برعهده داشتند.

برزيل با تركيب اصلي برنو رزنده، لئوناردو ويسوتو، موريلو اندرس، رودريگو سانتانا، لوكاس سات كامت، دانته آمارال و داسيلوا، بعدايت برناردو رزنده موفق شد در مجموع 75 امتياز از آن خود كند.

همچنين كوبا با تركيب اصلي ويل فردولئون، يواندي لئال، روبرتو كامخو، روبرت لندي سيمون، رايدل هيرئزوئلو، فرناندو هرناندز به مربيگري اورلاندو بلك وود در مجموع 58 امتياز كسب كرد.

لئوناردو ويسوتو با كسب 19 امتياز به عنوان امتيازآورترين بازيكن اين ديدار شناخته شد. در تيم كوبا نيز ويل فردولئون توانست 15 امتياز به دست آورد.

قهرمان 3 دوره مسابقات جهاني براي رسيدن به فينال در ديدار نيمه نهايي تيم ميزبان را از پيش رو برداشته بود. كوبا نيز با شكست صربستان به اين مرحله راه يافت.

ملي‌پوشان برزيلي و كوبايي در حالي در آخرين ديدار اين دوره از رقابت‌ها با هم بازي كردند كه پيش از اين در مرحله مقدماتي كوبا موفق به شكست برزيل با نتيجه 3 بر 2 شده بود كه سلسائو در فينال به نوعي انتقام شكست مرحله گروهي را نيز گرفت.

در ديگر بازي يكشنبه شب ميزبان مسابقات كه در دور مقدماتي به سختي و در حالي كه بازي به گيم پنجم كشيده شد توانسته بود ايران را شكست دهد در ديدار رده‌بندي با باخت برابر صربستان در رده چهارم قرار گرفت.

رده‌بندي 12 تيم اول اين ر قابت‌ها به شرح زير است:

برزيل، كوبا، صربستان، ايتاليا، روسيه، آمريكا، بلغارستان، آلمان، آرژانتين، چك، فرانسه و اسپانيا.

تنظيم براي تبيان: رضا سيگاري

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار ورزشي سال 1381
آخرین مطالب سایت