خدمات مشاوره ای رایگان

افرادی که توانایی مالی ندارند ،می توانند از خدمات مشاوره رایگان معاضدت قضایی استفاده کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خدمات مشاوره اي رايگان

بخش حقوقي- قانون وكالت در 25 بهمن 1315 تصويب شده است. برابر ماده‌ي 31 اين قانون وكلا مكلف به پذيرش پرونده‌هاي حقوقي و كيفري هستند كه از طرف كانون ارجاع مي‌شود.

پرونده‌هاي كيفري وكيل تسخيري از طرف كميسيون وكالت‌هاي تسخيري انتخاب مي‌شود، در مورد پرونده‌هاي حقوقي اداره‌ي معاضدت وظيفه‌دار اين مهم است كه به افراد فاقد توانايي مالي پرداخت حق‌الوكاله وكيل معاضدتي داده شود.

رييس اداره‌ي معاضدت كانون وكلاي دادگستري مركز، با اشاره به قانون وكالت مصوب 1315، مي‌گويد: بر اساس اين قانون، اداره‌ي معاضدت به افرادي وكيل مي‌دهد كه فاقد توانايي مالي باشند، دعواي آنها "با اساس" باشد و راجع به شخص تقاضاكننده باشد. مثلا مادر يك شخص نمي‌تواند به جاي فردي كه خود شرايط مراجعه و تقاضا وفق قانون را دارد، براي گرفتن وكيل معاضدتي اقدام كند.

وي در توضيح "با اساس بودن" دعاوي مي‌گويد: بايد دعوا پيشرفت داشته باشد تا از سوي اداره معاضدت پذيرفته شود. دعاوي كه فاقد دليل و مدرك است پذيرفته نمي‌شود.

وي درباره‌ي تشكيلات موجود در اداره‌ي معاضدت، اظهار مي‌كند: اولين بخش اين تشكيلات دبيرخانه است. درخواست افراد در دبيرخانه دريافت مي‌شود و به نظر رييس معاضدت مي‌رسد.

سردارزاده ادامه مي‌دهد: بخش ديگر شعبه عرايض است كه اكنون به شعبه‌ي ارشاد و راهنمايي تبديل شده است. افراد به اين شعبه مراجعه مي‌كنند و به آنها راهنمايي و مشاوره ارائه مي‌شود. اداره‌ي معاضدت در اكثر مجتمع‌هاي قضايي تهران دفتر دارد كه از ساعت 30/8 تا 30/13 به مردم خدمات ارائه مي‌دهند.

بررسي مي‌كنيم كسي قصد فريب معاضدت و فرار از پرداخت هزينه دادرسي را نداشته باشد

سردارزاده مي‌افزايد: شعبه‌ي قضايي سومين بخش اداره‌ي معاضدت كانون وكلاست. در اين شعبه برخي همكاران به عنوان معاون اداره‌ي حضور دارند كه درخواست‌هاي مربوط به داشتن وكيل معاضدتي را بررسي مي‌كنند.

وي از وجود برخي افراد كه با وجود دارا بودن به اداره‌ي معاضدت مراجعه مي‌كنند و قصدشان فرار از پرداخت هزينه‌ي دادرسي با داشتن وكيل معاضدتي است انتقاد مي‌كند و مي‌گويد: اين افراد به دادگستري درخواست اعسار مي‌دهند تا هزينه دادرسي را نپردازند.

افرادي كه تقاضايشان براي درخواست وكيل رد شود مي‌توانند ظرف 10 روز به هيات مديره شكايت كنند .

رييس اداره معاضدت كانون وكلاي مركز ادامه مي‌دهد: اداره‌ي معاضدت كانون دقيقا بررسي مي‌كند كه دسته‌اي از افراد قصد فريب اداره‌ي معاضدت را براي گرفتن احكام اعسار نداشته باشند.

سردارزاده با اشاره به ماده‌ي 38 آيين‌نامه وكالت، به مواردي از قصد فريب اداره‌ي معاضدت اشاره مي‌كند و مي‌گويد: براي مثال نگهباني كه ماهيانه 300 هزار تومان حقوق مي‌گرفت يك چك 200 ميليوني با گواهي عدم پرداخت داشت. بعد از تحقيق فهميديم كه صاحب حجره‌اي در بازار كه وي نگهبان آنجاست، براي فرار از پرداخت حق‌الوكاله و معافيت از پرداخت هزينه دادرسي چك را به نگهبانش داده است تا اقدام كند يا در مورد ديگر زني قصد داشت مهريه 500 سكه طلا خود را به اجرا بگذارد در حالي كه همسر او يك كارگر ساده بود و مي گفت قصدش ادب كردن همسرش است. ما وكيل در اختيار چنين افرادي قرار نمي‌دهيم.

وي به مورد ديگري اشاره مي‌كند و مي‌گويد: آقايي مراجعه كرد كه يكسال از اقامت پسرش در خارج از كشور مي‌گذشت. همسر پسر قصد داشت از حق قانوني خود استفاده كند و طلاق بگيرد اما پدر پسر مي‌خواست با گرفتن وكيل مانع طلاق همسر او شده و تمكين او را نيز از دادگاه بخواهند. ما به چنين مواردي وكيل معرفي نمي‌كنيم.

سردارزاده درباره اينكه نحوه تشخيص عجز از پرداخت متقاضيان دقيقا به چه شكل است؟ مي‌گويد: شخصي كه براي گرفتن وكيل معاضدتي مراجعه مي‌كند تقاضاي خود را همراه اطلاعات شغلي، ‌حقوق ماهانه، موضوع دعوا، استشهاديه و گواهي 4 نفر‌، گواهي مسجد و تاييديه عدم توانايي مالي ارائه مي‌كند تا براي ما محرز شود كه فرد توانايي پرداخت حق الوكاله را ندارد و وكيل در اختيار او گذاشته ‌شود.

افرادي كه تقاضايشان براي درخواست وكيل رد شود مي‌توانند ظرف 10 روز به هيات مديره شكايت كنند .

رييس اداره‌ي معاضدت كانون وكلاي دادگستري مركز، با بيان اينكه اگر كسي شرايط قانوني برخورداري از وكيل را نداشته باشد تقاضاي او رد مي‌شود، اظهار مي‌كند: ظرف 10 روز از ابلاغ رد تقاضا، فرد مذكور مي‌تواند به هيات مديره كانون وكلاي اعتراض كند. چنانچه هيات مديره تقاضاي او را رد كرد قطعي است و اگر پذيرفت درخواست پذيرش را با ذكر دلايل براي ما مي‌فرستد.

خدمات مشاوره‌اي معاضدت رايگان است

سردارزاده با اشاره به اينكه خدمات مشاوره‌يي معاضدت رايگان است، مي‌افزايد: ما در مجتمع‌هاي شهيد مفتح، باهنر، بهشتي، صدر، مدرس، بعثت، محلاتي، مطهري، عدالت دادسراي امور جنايي و خانواده يك و دو، دفتر معاضدت داريم و مشاوران ما هر روز در آنجا حضور دارند.

وي مي‌گويد: هيچ مبلغي از مراجعان بابت ارشاد، راهنمايي و مشاوره دريافت نمي‌شود و در مورد وكالت معاضدتي، در ابتدا مبلغ حق‌الوكاله دريافت نمي‌شود. اول طرح دعوا مي‌شود. وكيل معاضدتي در دادخواست تقديمي به دادگاه حق‌الوكاله دادرسي را درخواست مي‌كند و در صورتي كه پرونده به حكم برسد، حق‌الوكاله از محكوم عليه وصول و به وكيل پرداخت مي‌شود و 20 درصد به اداره‌ي معاضدت واريز مي‌شود.

رييس اداره‌ معاضدت كانون وكلاي دادگستري مركز، با بيان اينكه برخي همكاران محترم قضايي كم‌لطفي مي‌كنند و برخي شعب دادگاه‌ها به وكيل معاضدتي اعلام مي‌كنند بايد تمبر مالياتي باطل كنيد، مي‌افزايد: در پرونده‌هايي كه وكيل انتخاب مي‌شود وكيل بايد برابر ميزان خواسته، تعرفه قانوني، تمبر مالياتي و تعاون و بازنشستگي باطل كند اما در مورد پرونده معاضدتي، از آنچه دريافت شد بايد ماليات پرداخته شود. تاكنون چند مورد پرونده را به اداره معاضدت به دليل ابطال نكردن تمبر مالياتي برگردانده‌اند.

اداره‌ي معاضدت به افرادي وكيل مي‌دهد كه فاقد توانايي مالي باشند

درصدد هستيم در فرهنگسراها دفتر معاضدت داير كنيم

وي با بيان اينكه در برخي مجتمع‌ ها كه امكانات در اختيار معاضدت گذاشته شده، به ارايه خدمات مي‌پردازيم، مي‌گويد: در مجتمع شهيد صدر در ميرعماد دفتري در اختيار معاضدت گذاشته بودند كه محل اقامت سربازان وظيفه بود و وكلاي ما با مشكلات فراواني مواجه بودند. در نتيجه دفتر را تعطيل كرديم اما با حضور آقاي محدثي در مجتمع صدر الان اتاق بسيار خوبي در اختيار ما گذاشته‌اند و حدود 24 نفر ا ز وكلاي ما در آنجا خدمات مشاوره رايگان ارائه مي‌كنند. اگر مجتمع‌ها امكاناتي در اختيار ما بگذارند ما خدمات معاضدت را ارائه خواهيم داد. ما درصدد هستيم كه در فرهنگسراها نيز دفتر معاضدت داير كنيم.

سردارزاده با اشاره به نقش رسانه‌ها در معرفي خدمات وكالت اظهار مي‌كند: بايد رسانه‌هاي عمومي مانند راديو و تلويزيون مردم را به گرفتن وكيل يا خدمات اداره معاضدت راهنمايي كنند و وكلا را به گونه شايسته‌يي كه هستند نشان دهند. اين رسانه‌ها به تازگي قضات را نيز به گونه ديگري كه در حدود وظايف و شان آنها نيست، نشان مي‌دهند.

وي افزود: وكلاي تابع كانون‌هاي وكلاي دادگستري از تبليغ كردن ممنوع هستند. اگر رسانه‌ها در سريال‌ها و برنامه‌هاي خود تبليغ و راهنمايي درستي كنند، به تبع مردم علاقه بيشتري نشان مي‌دهند.

منبع: ايسنا

تهيه و تنظيم: نداسادات پاک نهاد

گروه جامعه و ارتباطات

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت