تا وقتی خدا خدا می گید قیامت برپا نمی شه!

رسول اکرم (ص) فرمودند: لا تقوم الساعه و في وجه الارض من يقول الله الله؛ " قیامت برپا نمی شود در حالی که در زمین کسی می گوید خدا خدا" ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا وقتي خدا خدا مي گيد قيامت برپا نمي شه!

وقتي انسان توانست به مرتبه عقلاني برسد ديگر کثرتي در عالم نمي بيند بلکه همه را جلوه و آينه حق تعالي مي بيند. همه يکي اند و وحدت دارند. اين رتبه معصومين است و مرتبه حقيقت محمديه نام دارد. در آن جا ديگر حجاب ها کنار رفته اند . سالک به مقامي رسيده که نقصي ندارد. او به کمال شايسته خود دست يافته است.

رسول اکرم (ص) فرمودند: لا تقوم الساعه و في وجه الارض من يقول الله الله؛ " قيامت برپا نمي شود در حالي که در زمين کسي مي گويد خدا خدا"

 از اين رو حقايق اشياء را با بصيرت خود مشاهده مي‌کند. همان طور که قبلاً گفتيم اين مقام با برپايي قيامت کبري به دست مي آيد. ملا صدرا مي گويد:  مادامي که انسان در قوس صعود داراي حجاب و پرده‌ است قيامت او بر پا نمي‌شود.(1) همانطور که رسول اکرم (ص) فرمودند: لا تقوم الساعه و في وجه الارض من يقول الله الله؛ " قيامت برپا نمي شود در حالي که در زمين کسي مي گويد خدا خدا"  يعني مادامي که انسان در حجاب ارض(زمين) و دنياست قيامتش برپا نمي‌شود اما هنگامي که در خدا فنا شود، از ماده و ظواهر دنيا رهايي يابد بصيرت لازم را کسب مي نمايد.آن وقت مي‌تواند خدا و امور اخروي را مشاهده نمايد.(2) پس بايد غبار آينه دل را شست تا تصوير درخشان او را در آن ديد. آن وقت قيامت کبري برپا مي شود.

                                                                                                                                          ادامه دارد...

پي نوشت

1. ملاصدرا، اسرارالآيات، ص 167

2. ملاصدرا، اسرارالآيات، ص172

                                                                                                                                           ن- رادفر

                                                                                                                            کارشناس فلسفه اسلامي

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت