مير اسماعيلى به دنبال اولین مدال کاروان ایران

دو طلا و دو برنز در کارنامه نماینده 66 کیلوگرم کشورمان باعث شد او به عنوان یکی از ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مير اسماعيلى به دنبال اولين مدال کاروان ايران

دو طلا و دو برنز جهانى در كارنامه نماينده 66- كيلوگرم كشورمان باعث شد او به عنوان يكى از نوابغ جودوى جهان مطرح شود.

آرش مير اسماعيلى از المپيك سيدنى مقام پنجمى را به ارمغان آورد اما نتيجه زحمات چهار ساله اش در بازيهاى آتن را به نوع ديگرى گرفت. مى رفت تا روى سكو بايستد و توانايى اش را هم داشت اما اهداف و آرمان هاى كشورش را بر رودرويى با حريفى از رژيم اشغالگر قدس برترى داد تا نامش جاويدان شود.

پهلوان ديار خرم آباد چهار سال ديگر را به گواه شاهدان شبانه روز و با انگيزه بيشترى تمرين كرد تا يك بار ديگر فرصت درخشش در المپيك را اين بار در پكن به دست آورد.

او تنها جودوكار تيم ملى كشورمان بودكه با كسب مدال برنز جهانى سهميه مستقيم حضور در پكن را كسب كرد و به عنوان كاپيتان تيم ملى كشورمان اميد دارد كه از اولين مدال آوران كاروان در المپيك باشد.

* از لحاظ آمادگى فنى، جسمى و روحى در چه شرايطى به سر مى برى ؟

در هر حال با انجام فعاليت هاى آماده سازى به صورت مرتب از لحاظ فنى و آمادگى جسمانى در شرايط بسيار مطلوبى به سرمى برم و شكر خدا به كمك روانشناس از لحاظ روحى نيز نه تنها با هيچ مشكلى روبه رو نيستم بلكه نسبت به دوره هاى قبلى نيز آماده ترم.

* براى المپيك چه برنامه اى دارى ؟

قبل از المپيک و با تشخيص مربيان و پزشك روانشناسم به خرم آباد رفتم تا دركنار خانواده و هواى خوبى كه اين شهر از آن برخوردار است واپسين فعاليت هاى آماده سازى را پيگيرى كنم و به اميد خدا تا زمان اعزام هم در خرم آباد تمرين کردم.

*اردوهايى گذراندى تا چه ميزان در روند آماده سازى موثر بود ؟

خب به همراه مابقى نفرات در اردوى روسيه، بلاروس وآلمان حاضر شدم. اين سه اردو آنقدر سنگين و طاقت فرسا بود كه به عقيده من تمامى تيم شش نفره حسابى براى حضور در پكن آماده شدند. تمرين كردن با حريفان قدرتمند واقعا شرايط خوبى را براى شناخت نقاط ضعف و قوت براى نفرات فراهم كرد كه گمان مى كنم به شخصه توانستم از آن استفاده كنم.

* به عنوان كاپيتان تيم از سوى كادر فنى معرفى شدى اين موضوع تا چه ميزان كار را براى تو سخت تر مى كند ؟

در هر حال همانطور كه گفتيد عنوان سرگروهى كمى كارم را سخت كرده است زيرا حالا بايد به عنوان كاپيتان به روى تاتامى بروم و به دنبال نتيجه بهتر باشم. اما توكلم به خدا است و اميدوارم كه از اين آزمايش سربلند بيرون بيايم.

* در المپيك به دنبال چه مدالى مى گردى ؟

خب مسلما تمامى نفراتى كه به پكن مى آيند به دنبال تصاحب نشان طلا هستند و من هم از اين قائده مستثنى نيستم و تمام تلاشم را اعمال مى كنم ولى ورزش را به هيچ وجه نمى توان پيش بينى كرد.

رقابت هاى المپيك هم ميدان بزرگى است كه همه بزرگان گرد هم جمع مى شوند به همين دليل به هيچ وجه نتيجه اى را كه در پكن به دست خواهد آمد پيش بينى نمى كنم.

* از حريفانى كه در چين با آنها روبه رو مى شوى چقدر شناخت دارى ؟

بيش از 30 جودو كار در وزن 66- كيلو گرم به روى تاتامى خواهند رفت كه هر كدام از آنها براى به دست آوردن سهميه المپيك يا قهرمانان قاره شان بودند يا اينكه در پيكارهاى جهانى صاحب عنوان گشتند به همين دليل بايد گفت كه تمامى حريفان قدرتمند هستند و به هيچ وجه نبايد از كنار هيچ كدام به راحتى گذشت. با اين حال در اين مدت به آناليز برخى از آنها كه فكر مى كردم از لحاظ سطح فنى در وضعيت بالاترى به سر مى برند پرداختم و تقريبا با آنها آشنايى دارم.

البته گمان مى كنم كه در ميان اعضاى تيم كارم از همه سخت تر باشد چون شناخت حريفان از نحوه كارم شرايط را دشوارتر مى كند كه براى اين مساله هم برنامه هاى زيادى در اين مدت داشته ام.

* بعد از المپيك چه سرنوشتى در انتظار آرش خواهد بود ؟

در هر صورت الان نمى توان در مورد آينده شفاف صحبت كرد زيرا نمى دانيم چه اتفاقى در انتظار ما است به همين دليل بهتر است پس از بازگشت از پكن كه به اميد خدا اميدوارم با سربلندى همراه باشد به اين سوال پاسخ دهم.

* در در اردوهاى آماده سازى کمبودي حس كردى ؟

با تلاش مسوولان فدراسيون واقعا هيچ گونه كمى و كاستى در جريان فعاليت هاى آماده سازى نديدم. امكاناتى كه مى خواستيم واقعا در اختيارمان قرار گذاشته شده و به عقيده من كاروان جودو هيچ بهانه اى در اين مورد نمى تواند داشته باشد.

*از برنامه هاى كادر فنى راضى هستى ؟

در اين مدت تمامى افرادى كه در كنار تيم بودند از مسوولان گرفته تا مربيان تمام تلاششان اين بود كه شرايط براى آماده سازى نفرات فراهم شود و به همين دليل جا دارد كه از همه آنها تشكر كنم و اميدوار باشم كه به اميد خدا با درخشش هر تمامي نفرتمان در پكن مزد زحماتمان را بگيريم و ضمن كسب افتخار براى ايران اسلامى، خستگى از تن همه به در شود.

*وحرف آخر ؟

جا دارد بار ديگر از همه افرادى كه در اين چند وقت به من كمك كردن تا به شرايط آرمانى نزديك شوم تشكر كنم و از مردم عزيز كشورم عاجزانه بخواهم كه دعاى خيرشان را بدرقه راه تيم ملى جودو و به طور كلى تمامى كاروان اعزامى به پكن كنند.

 

 4 مدال جهانى، كوله بارى از تجربه

آرش مير اسماعيلى در نظر محمدرضا حاج يوسف زاده سرمربى تيم ملى مثل فرزند است. حاج يوسف زاده مى گويد: ما مثل پدر و پسر هستيم.او ادامه مى دهد: شايد در كشور ما كسى نداند مدال جهانى در جودو گرفتن چقدر سخت است. رقابت هاى ما هر دو سال يك بار برگزار مى شود و آرش 8 سال در اوج بود كه توانست 4 مدال جهانى بگيرد.

حاج يوسف زاده آرش را خوش شانس مى داند كه تا امروز و پيش از المپيك دچار آسيب ديدگى نشده است و توضيح مى دهد طبق آمار و ارقام او شانس اول مدال آورى تيم ماست چون 4 مدال جهانى، يك نقره جوانان و كوله بارى از تجربه دارد. به علاوه كارنامه او پر از مدال هاى آسيايى است. آرش از شاخص ترين هاى كاروان ماست.

سرمربى تيم ملى با اشاره به نقش او به عنوان كاپيتان تيم مى گويد: او زودتر از همه مى آيد و ديرتر مى رود. بسيار منضبط وتابع حرف هاى مربيان است. همين موضوع يك پوئن مثبت براى او محسوب مى شود. از طرفى مربيان هم نسبت به او احساس مسووليت مى كنند.

حاج يوسف زاده در خصوص نحوه تمرينات او توضيح مى دهد: آرش مثل بقيه تمرين مى كند و پس از اتمام تمرينات اصلى جودو و بدنسازى به تمرينات كمكى و فردى خود مى پردازد. آرش پا به پاى بقيه تمرين مى كند اما در عين حال وقت بيشترى نسبت به بقيه مى گذارد و به اصول جودو توجه مى كند.

او در پايان در خصوص زمزمه هاى خداحافظى مير اسماعيلى پس از المپيك توضيح مى دهد: تصور نمى كنم كه او خداحافظى كند. اوتا گوانگ ژو هم مى تواند در اختيار تيم ملى باشد.

 

از پايه هاى اصلى تيم ماست

از ديدگاه رييس فدراسيون تمام ملى پوشان يكسان هستند و مسؤولان سعى مى كنند شرايط مناسبى براى كل تيم فراهم كنند، اما اين بار صحبت ما از كاپيتان تيم ملى جودو و از پرافتخارترين ورزشكاران اين رشته است. خواه ناخواه هم شرايط براى ورزشكارى كه 4 مدال جهانى به دست آورده و از اميدهاى تيم ملى است حساس تر است و هم توقعات بالاتر.

سيدعبدالجليل رضوى، رييس فدراسيون جودو درخصوص شرايط ملى پوش وزن 66 كيلوگرم كشورمان اظهارنظر مى كند: آرش ميراسماعيلى از اميدهاى اصلى ما در المپيك پكن است. او سابقه درخشانى دارد و ورزشكارى مدال آور است. در حقيقت مدال آورى او براى كل ورزش ما مايه افتخار و مباهات است.رييس فدراسيون درخصوص ويژگى هاى فردى اين ملى پوش مى گويد: او جودوكارى با قابليت هاى فنى فراوان است كه در عين حال هوش و ذكاوت فراوانى دارد.استعدادهاى او نيز قابل انكار نيست از لحاظ فنى هم اگر بخواهيم بررسى كنيم او تاكتيك و تكنيك و منش پهلوانى دارد.رضوى در پايان و در جمع بندى نظراتش درخصوص اين جودوكار تنها به گفتن يك جمله بسنده مى كند: «يكى از پايه هاى اصلى تيم ماست.»

 

بيوگرافى

آرش در سال 1359 در شهر خرم آباد به دنيا آمد. از همان بچگى علاقه زيادى به ورزش داشت و همين علاقه در سال 69 او را به باشگاه 22 بهمن شهرشان كشاند. به گفته خودش زيرنظر استاد مهرى پور با جودو آشنا شد و پس از چندى آنقدر در اين رشته پيشرفت كرد كه به عضويت تيم دانش آموزان كشورش درآمد.

پس از آن با نشان دادن خودش موفق شد لباس ملى را در رده سنى جوانان به تن كند و كم كم به تيم بزرگسالان راه پيدا كند.

در كارنامه ورزشى ميراسماعيلى تا به امروز 2 مدال طلاى رقابت هاى جهانى آلمان و ژاپن و دو نشان برنز پيكارهاى جهانى مصر و برزيل ديده مى شود. او در رده سنى جوانان نيز يك مدال برنز را از پيكارهاى جهانى به يادگار دارد و در مسابقات قهرمانى كشور نيز 3 بار طعم ايستادن بر سكوى قهرمانى را چشيده است.

در كنار اين افتخارات اين جودوكار برجسته كشورمان در تست هاى آمادگى جسمانى كه همه ساله از سوى مسؤولان ورزش برگزار مى شود چندين بار عنوان اول را از آن خود ساخته.

نگاه ويژه

پرافتخارترين جودوكار

آرش ميراسماعيلى نه تنها در سطح جودوى كشورمان كه در دنيا نيز جودوكارى منحصر به فرد است. در حالى كه جودوى دنيا در سيطره آسيايى هايى مثل ژاپن و اروپايى ها است جزو 5 جودوكار اول دنيا بودن كار آسانى نيست.

ميراسماعيلى با كسب 2 مدال طلا و 2 برنز جهانى از پرافتخارترين هاى دنيا است. هر چند او در المپيك سيدنى روى سكو نرفت اما فن هايى به كار برد كه توجه همه را به خود جلب كرد و پس از آن به رقابت هاى جهانى 2001 راه يافت. در اين مصاف بزرگسالان كه تا به حال يك ايرانى به فينال آن نرسيده بود چه كسى تصور موفقيت آرش را مى كرد اما او طلا گرفت. پس از اين موفقيت و بالا رفتن انتظارات بود كه دچار افت شد و خيلى زود در رقابت هاى بوسان حذف شد اما نااميد نشد. اين بار آرشى متولد شد كه ويژگى اش جنگندگى و پشتكار بود. او تصميمش را گرفت. در مسابقه جهانى سال 2003 دوبار با تغيير تاكتيكش همه را شگفت زده كرد تا كارشناسان اذعان كنند كه او بهترين شرايط جسمى براى جودو را دارد. با روحيه بالا به المپيك آتن رفت تا سومين طلا را بگيرد اما قرعه يارى اش نكرد و مقابل حريف صهيونيستى به ميدان نرفت.

پرچمدار المپيك آتن كه طلاى رقابت هاى كره و ايستادن بر بام آسيا در آستانه المپيك را تجربه كرده است به عنوان اميد اول تيم جودوى كشورمان در روز سوم المپيك روى تاتامى مى رود تا نتيجه چهار سال تلاش شبانه روز را بگيرد.

 

كسب سهميه

مستقيم تا المپيك

مير اسماعيلى كه درست پس از اتمام المپيك آتن و بازگشت به تهران بارها و بارها اعلام كرد كه هدف اصلى اش حضور قدرتمند در پكن است براى كسب سهميه اين بازيها در اولين گام توانست با كسب مدال برنز رقابت هاى جهانى برزيل خيال همه را راحت كند و ديگر دغدغه كسب سهميه را نداشته باشد. او هرچند در برزيل با كسب مدال، جواز ورود مستقيم را به المپيك پكن را پيدا كرد اما با اين حال در رقابت هاى قهرمانى آسيا در كره نيز حاضر شد و با كسب مدال طلا نشان داد كه سهميه اى كه در برزيل به دست آورد از روى حادثه نبود و به حق، سزاوار آن بوده است.

منبع : ايران ورزشي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت