میزبانی به دنبال دفاع از دوچرخه سواری آسیا

مى خواهد ماندگار شود، اين بار در المپيك، سلطان كوهستان ايران و آسيا مى خواهد در جاده هاى پكن جوری .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ميزباني به دنبال دفاع از دوچرخه سواري آسيا  

مى خواهد ماندگار شود، اين بار در المپيك، سلطان كوهستان ايران و آسيا مى خواهد در جاده هاى پكن جورى ركاب بزند كه بهترين نتيجه تاريخ دوچرخه سوارى ايران در المپيك را به نام خودش ثبت كند. شايد خيلى ها باورشان نشود و از همين حالا رسيدن به اين نقطه را در حد يك رويا بدانند، اما او مى خواهد خاطره بازيهاى آسيايى 1998 بانكوك را تكرار كند، البته نه با گرفتن مدال، با يك نتيجه خوب و رسيدن به آخر خط المپيك. او مى خواهد درست مثل زمانى كه بعد از 24 سال مدال طلاى تايم تريل انفرادى را براى ايران گرفت و ركوردار شد، اين بار كار بزرگى بكند و با گروه پيشتاز ركابزنان حرفه اى دنيا به خط پايان برسد. مى گويد اين كار او ارزش مدال طلا را دارد. رقابت با حرفه اى ترين ركابزنان دنيا در ميان است كه يك پايشان در مسابقه هاى اروپايى است و پاى ديگرشان در توردوفرانس ها. آنقدر تجربه دارد كه به قول خودش در 33 سالگى در اولين و آخرين المپيك دوران ورزشى اش به فكر ثبت يك نتيجه خوب در خور نام يك آريايى باشد. حالا او خودش را فقط يك ايرانى نمى داند، مى خواهد در بين دوچرخه سواران دنيا از حيثيت يك قاره دفاع كند. قادر مى تواند يك ايرانى شايسته در المپيك باشد. مثل همان افتخارى كه به عنوان اولين ركابزن ايرانى در آسيا به نام خودش زد و سلطان كوهستان شد. او خودش مى داند كه دوچرخه سوارى ايران جايگاهش كجاست و چقدر با دنيا فاصله دارد، به همين دليل مى گويد: رسيدن به خط پايان با گروه پيشتاز به اندازه مدال طلاى يكى از رشته هاى كشتى و تكواندو مى تواند براى ايران ارزشمند باشد. شايد از نظر خيلى ها كه اندازه اين فاصله را نمى دانند، اتفاق خاصى نباشد، مهم اين است كه حرفه اى هاى دنيا ديدگاهشان عوض مى شود و مى بينند جايگاه و اعتبار دوچرخه سوارى ايران كجاست. قادر ميزبانى سلطان كوهستان ايران آسيا مى خواهد در المپيك پكن يك ايرانى شايسته باشد. اميدوار است اين اتفاق بيفتد و روز مسابقه روز او و هم تيمى هايش باشد.

*حضور در اولين المپيك بعد از 17 سال ركاب زدن حتما بايد اتفاق بزرگى براى قادر ميزبانى باشد ؟

در آتن و سيدنى در گروه B جهانى مسابقه داديم و سهميه گرفتيم. اما براى پكن نام ايران در ليست A جهانى با بهترين هاى دنيا در يك گروه قرار داشت. كار سختى براى رقابت و گرفتن سهميه داشتيم. امسال به عنوان بهترين تيم آسيايى مى خواهيم به المپيك برويم. حالا ديگر تنها نماينده كشورمان نيستم.

حيثيت و اعتبار دوچرخه سوارى آسيا امروز در دست ما ايرانى هاست براى قادر ميزبانى هم اتفاق بزرگى است كه بخواهد براى ايران و آسيا در المپيك ركاب بزند. از خدا مى خواهم كمك مان كند. از حيثيت دوچرخه سوارى دفاع كنيم.

*قادر ميزبانى جايگاه خاصى در دوچرخه سوارى ايران دارد، دليل خاصى داشت كه در دو دوره قبلى حاضر نشدى ؟

يك سال با تيم لاساى تركيه بودم و نتوانستم در انتخابى آتن شركت كنم. بعد از آن هم با جايانت. مسابقات فشرده بود و به انتخابى سوييس نرسيدم.

*حالا نظرت درباره تيمى كه قرار است در پکن رکاب بزند چيست ؟

در آن دو دوره هر كسى سهميه مى گرفت، خودش به المپيك مى رفت اما امسال شرايط عوض شده و پاى انتخابى به ميان آمد.

*يعنى مخالف انتخابى بودن تيم سه نفره ايران هستى ؟

ايران كار سختى براى گرفتن سهميه داشت. در 80 درصد قضيه من و حسين عسگرى نقش داشتيم و با تيم جايانت امتيازات زيادى گرفتيم. اين مساله چيز مشخصى است و فكر نمى كنم شك و شبهه اى در آن باشد. نه تنها در مسابقات انتخابى المپيك، كارنامه 10 سال ما نشان مى داد كه ما نفر اول و دوم ايران هستيم. فقط نفر سوم مشخص نبود. ولى پاى ما را هم به اردوى انتخابى كشيدند. فكر مى كنم اين كار زياد خوشايند نبود.

*حالا به تيمى كه قرار است به المپيك برود اعتراض دارى ؟

اصلا بحث اين چيزها نيست. منظورم اين است كه كارنامه ما دو نفر معلوم بود و در انتخابى هم به مشكلى نمى خورديم.

وگرنه من و حسين و مهدى سهرابى از لحاظ آمادگى و تجربه كمبودى نداريم. مى دانيم در چه وضعيتى چه كار بايد بكنيم.

*برنامه ريزى فدراسيون چطور بود، تمرينات ديرتر شروع نشد ؟

ما تمرينات مان را انجام مى داديم. بعد هم اردوى متمركز شروع شد در مسابقات قهرمان كشورى هم شركت كرديم كه تداركات خوبى بود. و قطعا از ماه ها قبل معلوم بود كه ايران سه سهميه در جاده براى المپيك گرفته. مى شد برنامه ريزى بهترى براى آماده سازى تيم انجام داد.

*تور بين المللى چين هايلگ چطور، مى تواند تدارك خوبى باشد ؟

اين مساله يكى از برنامه هاى تيم پتروشيمى بود نه فدراسيون. در دو سه ماه اخير هم اولين مسابقه حرفه اى و سنگين محسوب مى شود. فكر مى كنم در بهترين زمان هم اين فرصت به ما رسيد بعد از آخرين مرحله تور چين تا استارت المپيك، دو هفته زمان داريم.ما فرصت خوبى براى ريكاورى داريم و سر حال و آماده به پكن آمده ايم. البته صد درصد در آمادگى من و حسين خيلى تأثير دارد، به شرطى كه حادثه و اتفاقى در كار نباشد.

*پس مى شود به تيم سه نفره ايران اميدوار بود ؟

گفتم اين سه نفر از نظر تجربه كمبودى ندارند. ولى المپيك جايى است كه بهترين ها و حرفه اى هاى دنيا مى آيند. نكات خيلى ريزى وجود دارد. كه ركابزنان حرفه اى و آماتور را از هم متمايز مى كند.

*چه نكاتى ؟

مسابقه استقامت جاده در المپيك در مسافت 240 كيلومتر برگزار مى شود. 80 درصد مسابقه را بايد در مسير كوهستانى و در هواى بسيار گرم ركاب زد. تيمى مى تواند تا آخر راه ادامه بدهد كه حمايت هاى خوبى در طول 7 ساعت مسابقه داشته باشد. كسانى كه به عنوان همراه قرار است تيم را حمايت كنند بايد تجربه هاى خاصى داشته باشد. 50 درصد موفقيت تيم در مسافت هاى طولانى به همين حمايت ها و رساندن تغذيه مناسب بستگى دارد تا انرژى ورزشكاران تحليل نرود. مثل اين مى ماند كه يك ماشين حتى اگر مدل بالا هم باشد اگر بنزين به آن نرسد، نمى تواند به راهش ادامه دهد. اين كار شگرد خاصى مى خواهد، علاوه بر آگاهى به قوانين مسابقه و مسائل فنى قدرت جهانى هم مى خواهد كه در طول 7 ساعت مسابقه از پس اين مسووليت مهم برآيد.

*حالا خود قادر ميزبانى چقدر آماده است، اينكه مى دانى اروپايى ها پيشتاز هستند و مدال آور، تأثير منفى در كارت نمى گذارد ؟

من به آمادگى کامل رسيده ام. در مسابقه استقامت 151 ورزشكار قرار است ركاب بزنند. اما فقط سه نفر مدال مى گيرند، اگر به اين مسائل باشد 149 نفر بقيه اصلا نبايد شركت كنند، مخصوصا ما آسيايى ها كه فاصله زيادى با اروپايى ها داريم و شانس مان هم كمتر است. مهم ترين چيز آن است كه دوچرخه سوارى دنيا ديدگاهش نسبت به ايران و ركاب زنان آن تغيير مى كند.

*از حريفان آسيايى گفتى، رقباى ايران در المپيك از كدام كشورها هستند ؟

قزاقستان، بهترين تيم آسيايى در المپيك پكن است. آنها هم مثل ما سه نفر شركت كننده دارند، الكساندر وينوكروف در المپيك سيدنى مدال نقره گرفته و جزو 10 نفر برتر دنياست. بعد از قزاق ها ما هستيم، اما نمى شود از حالا چيزى را پيش بينى كرد، همه چيز به شرايط مسابقه بستگى دارد.

* قادر ميزبانى در المپيك پكن به دنبال چيست ؟  

دوچرخه سوارى ايران براى اولين سال به عنوان بهترين تيم آسيا در المپيك شركت مى كند. قاره آسيا ما سه نفر من، حسين عسگرى و مهدى سهرابى را دارد. ما فقط نماينده ايران نيستيم، نماينده يك قاره هستيم، در واقع حيثيت و اعتبار دوچرخه سوارى آسيا به عملكرد ما سه نفر بستگى دارد. من مى خواهم در المپيك بهترين نتيجه تاريخ دوچرخه سوارى ايران در المپيك را بگيرم. به خاطر ارزش مدالى كه اين مسابقات دارد، دوچرخه سواران حرفه اى دنيا با آمادگى كامل مى آيند. ميدان بزرگ و نبرد سختى است، اما رسيدن به آخر خط با گروه پيشتاز براى ما ايرانى ها يك شاهكار محسوب مى شود و به اندازه مدال طلاى كشتى و تكواندو ارزش دارد.

 

در آرزوى گذشتن از خط پايان المپيك

مربى قادر ميزبانى و دو المپيكى جاده ايران از وضعيت شاگردانش راضى است. بعد از بى خبر رفتن ليندنر جاى سرمربى آلمانى ماه ها در كنار تيم ملى خالى ماند اما بالاخره فدراسيون مجيد ناصرى را كه تا دوحه در كنار همين مربى ژرمن كار مى كرد، به عنوان مربى برگزيد. ملى پوشان ايرانى هم مهر تأييد زدند كه در زمان باقيمانده تا المپيك ناصرى بهترين انتخاب براى المپيكى هاى ركابزن مى توانست باشد. حالا مربى هم از دوچرخه سوارانش راضى است و مى گويد: «تمرينات طبق آن چيزى كه برنامه ريزى شده بود انجام شده و ملى پوشان شرايط خوبى دارند. مسابقه تداركاتى نداشتيم اما سعى مان بر آن بود كه در شرايطى مشابه مسير المپيك در ارتفاعات تمرين كنيم. براى بچه ها در اردوى دماوند برنامه هاى تمرينى خوبى داشتيم كه خوشبختانه به نتيجه اى كه مى خواستيم رسيديم.»

اما مجيد ناصرى مربي تيم ملي درباره عملكرد شاگردانش در المپيك پيش بيني مي کند و مى گويد: «واقعيتى را كه نبايد فراموش كرد اين است كه ما با دوچرخه سوارانى كه به پكن مى آيند فاصله زيادى داريم. رقابت در مسير دشوار المپيك با حرفه اى هاى دنيا خيلى سخت است در حالى كه در همين مسابقات تعدادزيادى از دوچرخه سواران مطرح اروپايى به خط پايان نمى رسند، پيش بينى كار سخت مى شود. هر سه المپيكى تيم ايران آماده اند و تقريباً در يك سطح قرار دارند انتظار ما اين است كه در استقامت جاده به خط پايان برسند. قطعاً پشت سر گذاشتن مسافت 246 كيلومترى در كنار ركابزنان مطرح دنيا، در مسيرى طولانى كه شيب هاى سختى هم دارد كارى دشوار است اميدواريم قادر كه تخصص اش در مسيرهاى سربالايى است يكى از ركابزنانى باشد كه به همراه گروه پيشتاز به خط پايان مى رسد. اين اتفاق براى دوچرخه سوارى ايران واقعاً ارزشمند است.

 

قادر حرف اول را در سربالايى مى زند

دبير فدراسيون با اميدوارى درباره المپيك صحبت مى كند. اصغر خالقى مى گويد: ما كارمان را درست انجام داديم.

اسكلت تيم مشخص بود. سوابق بچه ها را هم مى شناختيم. بعد از بررسى عملكرد ركابزنان در مسابقاتى كه در راستاى المپيك بود، بهترين ها را به اردو دعوت كرديم.

تمرينات هم در منطقه خيلى خوبى برگزار شد كه مشابهت زيادى به مسير المپيك داشت. خوشبختانه بچه ها به آمادگى خوبى رسيدند، نتايجى كه حسين عسگرى و قادر ميزبانى با پتروشيمى گرفتند، نشان مى دهد آنها خوب كار كردند و آماده اند.

قادر در مسيرهاى سربالايى حرف اول را مى زند. اما مسير المپيك فرق مى كند و ركاب زدن در مسافت طولانى و پرشيب جاده هاى پكن در كنار رقباى حرفه اى اروپايى كار خيلى سختى است. اميدواريم هر سه ركابزن المپيكى ما موفق شوند به خط پايان المپيك برسند، اتفاقى كه در دو المپيك قبلى نيفتاد.

خالقى اميدوار است اما يك شرط هم دارد، اينكه بچه ها آمادگي و روحيه خود را حفظ کنند. در ارتفاعات رينه دماوند تمرين كردن، آنها را به شرايط خوبى رسانده، اميدواريم اين آمادگى تا شروع المپيك هم حفظ شود و اتفاق و حادثه اى نيفتد تا هر سه دوچرخه سوار ما در شرايطى خوب رقابت كنند و به خط پايان المپيك برسند.

گرفتن سهميه در گروه A جهانى و شركت در المپيك اتفاق خيلى خوبى براى دوچرخه سوارى ايران بود. اميدواريم با رسيدن به خط پايان اين اتفاق خوب براى ايرانى ها تكميل شود.

بيوگرافى

يك اتفاق ميزبانى را قادر كرد

 تا 33 ساله شدن 5 ماه فاصله دارد اما در كمتر از يك ماه ديگر بزرگترين مسابقات تاريخ دوران ورزشى اش را در المپيك پكن تجربه مى كند. قادر ميزبانى 19 آذرماه سال 1354 در شهر تبريز به دنيا آمد، اگر نتيجه اى را كه مى خواهد در المپيك بگيرد، بهترين خاطره زندگى ورزشى و غير ورزشى اش براى هميشه در يادش ثبت مى شود. قادر كه امروز همه او را به عنوان حرفه اى ترين دوچرخه سوار ايران مى شناسند و در چند سال اخير در بين آسيايى ها هميشه پيشتاز بوده، شايد خيلى دير شروع كرد اما چنان ركاب زد كه در اولين مسابقات آموزشگاه ها عنوان قهرمانى را مال خود كرد. سال دوم دبيرستان بود كه استارت زد. بر حسب اتفاق معلم ورزش او قهرمان آسيا بود، او با راهنمايى بهروز رهبر به صورت جدى دوچرخه سوارى را ادامه داد و براى رسيدن به عناوين كشورى، ملى و آسيايى مسافت زيادى را ركاب زد. بعد از يك سال تمرين، در مسابقاتى كه در سطح ايران برگزار مى شد ستاره شد و طلا گرفت. كار بزرگ قادر از همان زمان به بعد ادامه پيدا كرد. اولين مدال رسمى را در سال 1993 در مسابقات قهرمانى آسيا گرفت آن زمان كه براى تيم ملى جوانان ركاب مى زد. 4 سال بعد مدال طلا در رشته تايم تريل. را دوباره اين بار در بانكوك در همين رشته به نام خودش ثبت كرد، بعد از 24 سال قادر ميزبانى ايران را طلايى كرد تا امروز هم ركورددار است و هنوز كسى از او جلو نزده.

اما ملى پوش المپيكى ايران بعد از 16 سال ركاب زدن معتقد است در تورها هميشه بهتر ركاب زده و شاخص تر بوده، در تورهاى يوگسلاوى، لانكاورى مالزى، چين هايلگ و هميشه فاتح بوده و آنطور كه دوست داشته ركاب زده.

 

نگاه ويژه

مدافع حيثيت دوچرخه سوارى آسيا

حرفه اى ترين ركابزن ايران هر چند بزرگترين آرزويش حضور در المپيك نيست اما پازدن در پكن هم جزو افتخاراتش محسوب مى شود آن هم پا زدن همپاى برترين دوچرخه سواران دنيا.

قادر ميزبانى 4 سال پيش هم شانس المپيكى شدن را داشت اما به خاطر عضويت در تيم لاساى تركيه، اين فرصت را از دست داد. پسر آذرى كه يك جورى شناسنامه دوچرخه سوارى ايران هم به حساب مى آيد مى خواهد در المپيك پكن نه خودش را كه ايران را ثابت كند؛ نه ايران كه به قول خودش از حيثيت آسيا دفاع كند چرا كه تيم ايران به عنوان بهترين تيم آسيا در المپيك حاضر مى شود.

از طرفى تجربه چندساله ركابزنى در مسيرهاى كوهستانى او را مطمئن كرده كه مى تواند در رديف برترين هاى المپيك قرار بگيرد. او ايمان دارد كه اين اتفاق مى افتد. به همين دليل است كه مى خواهد با بهترين نتيجه ماندگار شود. ماندگار در تاريخ و در ورزش. همانطور كه اسمش در كتاب گينس هم رفت. وقتى در خط دوچرخه سوارى در بالاترين ارتفاع را زد، در تور چين هايلگ.

كسب سهميه

 تخصصش ركاب زدن در رشته هاى استقامتى و جاده است و انتظار زيادى از او مى رفت كه در كسب سهميه المپيك كمك حال تيم ملى جاده باشد. همين اتفاق هم افتاد قادر ميزبانى به همراه هم تيمى اش حسين عسگرى در تيم جايانت براى گرفتن سهميه المپيك در جاده خيلى خوب ركاب زد و امتيازات زيادى را به حساب ايران واريز كرد. در طول سال 2007 ميلادى كه ركابزنان آسيايى فرصت گرفتن سهميه را داشتند، در مسابقات زيادى ركاب زد. مسابقات قهرمان كشورى قهرمانى آسيا كه 15 مدال رنگارنگ به نام ايران ثبت شد، تور بين المللى چين هايلگ، لانكاوى مالزى، تور هوكايدو و تور قطر مسابقاتى بود كه سهميه المپيك داشت، قادر ميزبانى به همراه بقيه ملى پوشان ايرانى مسابقه داد و با روى هم قرار گرفتن امتيازات به دست آمده از رقابت ايرانى ها با حريفان، سه سهميه در جاده آن هم در گروه A جهانى به نام ايران خورد. اما ثمره اين تلاش تنها راهيابى به المپيك پكن نبود، مهم ترين اتفاق كسب عنوان اول تيمى در رنكينگ آسيا بود. جاده روهاى ايران براى اولين بار در قاره كهن هم سهميه المپيك را به نام خود زدند و هم در بين آسيايى ها صدرنشين شدند. حالا قرار است قادر ميزبانى به همراه دو هم تيمى اش علاوه بر مسابقات استقامت و ركاب زدن در جاده هاى پكن در تايم تريل انفرادى هم فرصت رقابت داشته باشد.

 

برنامه مسابقات

شنبه 19 مردادماه، ساعت 11 مسابقات استقامت جاده قادر ميزبانى، حسين عسگرى و مهدى سهرابى هر سه ركابزن ايرانى رقابت خواهند كرد.

چهارشنبه 23 مرداد ماه، ساعت 13:30 مسابقه تايم تريل انفرادى از بين سه المپيكى ايران، بنا به صلاحديد كادر فنى، ايران يك نماينده در اين مسابقات خواهد داشت.

 

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت