دودو ها چه نوع پرندگانی بودند؟

500 سال پيش دريانوردان پرتغالي جزيره اي را در جنوب شرقي افريقا يافتند كه پيش از اين پاي هيچ انساني به آن باز نشده بود . دريانوردان در اولين گشت و گذار خود در اين جزيره كه بعداً ماريتيوس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دودو ها چه نوع پرندگاني بودند؟

500 سال پيش دريانوردان پرتغالي جزيره اي را در جنوب شرقي افريقا يافتند كه پيش از اين پاي هيچ انساني به آن باز نشده بود .

دريانوردان در اولين گشت و گذار خود در اين جزيره كه بعداً ماريتيوس (Mauritius) نام گرفت بزرگترين ساكن جزيره را ملاقات كردند ؛ پرنده اي بزرگ با ظاهري بسيار عجيب و البته مضحك! . همين ملاقات كافي بود تا نام دودو براي اين جانور انتخاب شود ( دودو در زمان پرتغالي به معني احمق است ! ) .

منقار قلاب مانند دودو ، توده چربي در قسمت تحتاني جانوري به همراه پرهاي فر خورده و پف كرده بود ، همگي تصويري از پرنده اي چاق و خپل را ارائه مي كند كه به راحتي ميتوانسته شكار انسانهاي گرسنه شود .

سالهاي پس از آن كه علاوه بر پرتغالي ها ، هلندي ها نيز در اين جزيره سكني گزيدند.

 جمعيت اين پرنده به طرز مشكوكي كاهش يافت تا اينكه ??? سال پس از اولين ملاقات در سال ???? آخرين جمعيت اين گونه به صورت اسرار آميزي ناپديد شد.

دودوها در فصلهاي مرطوب و پرباران به صورت گسترده اي از ميوه گياهان تغذيه مي كردند و چربي زيادي در بافتها خود به ويژه توده چربي قسمت انتهايي بدن ذخيره مي كردند تا بتوانند، فصلهاي خشك را كه غذا به سختي يافت مي شود، پشت سر بگذارند، وزن پرنده در طي دوره پر باران به 25 كيلوگرم نيز مي رسيده است

برخلاف ظاهر فربه دودو(Raphus cucullatus) ، پاهاي قوي جانور اين امكان را به او ميداده تا بتواند با سرعت زيادي بدود علاوه بر آن منقار قوي و قلاب مانند جانور كه براي تغذيه از دانه و ميوه گياهان تكامل يافته بود به عنوان ابزاري مناسب براي مقابله با انسانها و جانوران به كار گرفته مي شده پس اين تصور كه دودو پرنده اي ابله و شكاري راحت است، تصور نادرستي بوده . ظاهر پرنده نيز نتيجه اكولوژي جزيره و عدم وجود صيادان است كه در طي ميليونها سال تكامل ، ظاهري خپل و بي نياز از پرواز را ايجاد كرده است .

دودوها در فصلهاي مرطوب و پرباران به صورت گسترده اي از ميوه گياهان تغذيه مي كردند و چربي زيادي در بافتها خود به ويژه توده چربي قسمت انتهايي بدن ذخيره مي كردند تا بتوانند، فصلهاي خشك را كه غذا به سختي يافت مي شود، پشت سر بگذارند، وزن پرنده در طي دوره پر باران به 25 كيلوگرم نيز مي رسيده است ! 

در يكي از دست نوشته ها كه از دريانوردان آن دوره به جا مانده است به موضوع جالبي اشاره شده كه علت انقراض اين جانور را اسرارآميز تر مي كند ! در اين دست نوشته خاطره دريانوردان از شكار يك دودو و گوشت بسيار چرب و تلخ آن ذكر شده است كه نشان مي دهد دودو غداي مناسبي براي انسان نبوده است

 شكل ظاهري جانور باعث شد تا جانور شناسان در ابتدا دودو را در رده پرندگان دريايي مانند آلباتروس و پليكانها قرار دهند اما آناليز توالي DNA موجود در بقاياي استخوان اين جانور مشخص كرد كه دودو ها رابطه بسيار نزديكي با كبوترها دارند و همين باعث شد آنها را در رده كبوترشكلان (Columbiformes) طبقه بندي كنند .

در يكي از دست نوشته ها كه از دريانوردان آن دوره به جا مانده است به موضوع جالبي اشاره شده كه علت انقراض اين جانور را اسرارآميز تر مي كند ! در اين دست نوشته خاطره دريانوردان از شكار يك دودو و گوشت بسيار چرب و تلخ آن ذكر شده است كه نشان مي دهد دودو غداي مناسبي براي انسان نبوده است .

با توجه به اين موضوع كه گوشت دودو قابل خوردن نبوده چه عاملي باعث شده تا اين جانور يك متري در طي 200 سال منقرض شود ؟

عقيده بر اين است كه انسانها همراه خود جانوران خانگي و موشها را به جزيره آوردند ؛ با توجه به اينكه دودوها لانه خود را بروي زمين مي ساختند موشها به راحتي مي توانستند از تخم اين پرنده تغذيه كنند علاوه بر آن حيوانات خانگي به مصرف مواد غذايي دودها مي پرداختند و رقابتي را ايجاد مي کردند.

خود انسان نيز با تخريب جنگل و ساخت مسكن زيستگاه اين پرنده را تخريب كرده و عرصه را براي زيستن صاحبخانه اصلي تنگ كرده است .

تمامي اين عوامل باعث شد دودها به قسمتهايي از جزيره كه انسان هنوز در آن سكونت نداشت مهاجرت كنند اما با ورود انسان به اين مناطق آخرين گروه از اين پرندگان نيز در اين نبرد يكسويه تسليم شدند و جزيره را به ميهمانان ناخوانده آن واگذار كردند .

 

منبع: سايت P3WORLD

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت