بيانات آیة الله وحید خراسانی درباره برخي سوءبرداشت‌ها

راجع به قمه‎زنی من اصلا حرفی نزدم، مطالب من ناظر به قمه‎ زدن نیست، در برخی مجامع فقهی، کلام من مطرح و تحریف شده است. هیچ کس هم دفاع نکرده است ،من این را نگفتم و تحریف شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیانات آیة الله وحید خراسانی درباره برخی سوءبرداشت‌ها

آیة الله وحید خراسانی در دیدار برخی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حمایت از نظام اسلامی را واجب دانست و با انتقاد از برخی کارهای خلاف که به نام عزاداری انجام می‎گیرد، گفت: موضوع، حکم وجوب حفظ شعائر حسینی (علیه السلام) است. این کارهای خلاف، بدعت است.

حضرت آیة الله وحید خراسانی گفت: برای حفظ شعائر حسینی، باید از ورود بدعت‎ها و کارهای خلاف به نام عزاداری، جلوگیری کرد.

آیة الله وحید خراسانی در دیدار با حضرات آیات مرتضی مقتدایی، صابری همدانی و غروی به تبیین و تشریح دیدگاه خود درباره تنظیم شعائر حسینی پرداخت و اظهار داشت: شعائر حسینی مانند سینه‎زنی، زنجیرزنی و اقامه عزاداری برای حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) باید محفوظ بماند و نباید خدشه‎ای به آن وارد آید.

وی افزود: یکی از مصادیق حفظ شعائر حسینی (علیه السلام) جلوگیری از ورود بدعت و کارهای غیراخلاقی که گاه انجام می‎شود؛ است.

این مرجع تقلید با بیان این که اگر خدشه‎ای به شعائر حسینی (علیه السلام) وارد آید، کمر رسول الله (ص) خم می‎شود، تاکید کرد: در جایی که کلام مخوف به قرائن باشد، اطلاق جایی ندارد، از این رو برخی از کارهای نادرستی که به نام اقامه عزای ابا عبدالله (علیه السلام) صورت می‎گیرد، اینها نه تنها مصداق عزاداری و اقامه شعائر حسینی نیست، بلکه بدعت و کارهای خلافی است.

آیة الله وحید خراسانی در بیان مصداق بدعت در عزاداری، عربده کشیدن، گفتن جملات کفرآمیز مانند: لا اله الا زینب و لا اله الا فاطمه و خود را حسین اللهی نامیدن و اشاره و تصریح کرد: اینها که شعائر حسینی نیست. حکم وجوب مربوط به حفظ و تقویت شعائر حسینی می‎باشد، نباید حکم از این موضوع، به موضوع دیگری جا به جا کرد. موضوع حکم، شعائر حسینی است نه این کارهای خلافی كه انجام می‎شود.

وی در ادامه با تاکید بر این که تا کنون آن چه در این باره گفته‎ام راجع به قمه‎زنی نبوده است، خاطرنشان ساخت: راجع به قمه‎زنی من اصلا حرفی نزدم، مطالب من ناظر به قمه‎ زدن نیست، در برخی مجامع فقهی، کلام من مطرح و تحریف شده است. هیچ کس هم دفاع نکرده است ،من این را نگفتم و تحریف شده است.

این مرجع تقلید سپس با تجلیل از خدمت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در حوزه علمیه قم افزود: ایشان قلم و بیاناتشان در خدمت دین و ترویج اسلام است و باید از ایشان حمایت کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، حمایت از نظام را واجب خواند و ادامه داد: اگر این نظام اسلامی نباشد، معلوم نیست چه در می‎آید؟ بدتر از گذشته می‎شود. حمایت از این نظام را لازم و واجب می‎دانم.

 

منبع:

سایت عصر ایران و سایت تابناک    26/1/87

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت