86 نگاه به ورزش سال 86 ایران(2)

ورزش ایران در سال 86 آبستن حوادث زیادی بود و طی روزهای بهاری، تابستانی، پاییزی و زمستانی این سال رو به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

86 نگاه به ورزش سال 86 ايران(2)

ورزش ايران در سال 86 آبستن حوادث زيادي بود و طي روزهاي بهاري، تابستاني، پاييزي و زمستاني اين سال رو به پايان اتفاقات تلخ و شيرين بسياري در صحنه ورزش كشورمان رخ داد. اتفاقاتي كه گاه تلخ بود و گاه شيرين و صد البته به خاطر سيستم غيراصولي حاكم بر ورزش ما (ببخشيد ، كد ام سيستم؟) شيريني هايش زود گذر شد و تلخ يهايش مكرر!

در بخش دوم از اتفاقات رخ داده در ورزش ايران در طي سال 1386 که از سوي مجله دنياي ورزش مورد بررسي قرار گرفته است، مطالب زير را مي خوانيد:

30- كميته انضباطي سپاهان را به خاطر حوادث فولاد شهر با كسر 5 امتياز جريمه كرد . البته در پي اعتراض سپاهان و با تشكيل كميته استيناف، اين جريمه با 2 امتياز تخفيف به كسر 3 امتياز از سپاهان تبد يل شد.

31- سپاهان بعد از گشت و گذار براي انتخاب سرمربي و مذاكره با بيلاچي رومانيايي، ورنرلورانت آلماني، مصطفي دنيزلي ترك، ويكتور پوآ اروگوئه اي و ژوران ويرا برزيلي با ويرا سرمربي تيم قهرمان جام ملت هاي آسيا قرارداد امضا کرد تا اين مربي كه بعد از قهرماني عراق د ر آسيا چند ماه بيكار بود، جانشين لوكابوناچيچ شد.

32- فيفا به خاطر شكايت رافائل از پرسپوليس و بي تفاوتي سران اين باشگاه نسبت به هشد ارهاي فيفا (البته دقيق ترش مي شود بي توجهي  سازمان ورزش، چون تا جايي كه يادمان مي آيد، كاشاني خيلي پيگير بود وبي تفاوت نبود) 6 امتياز از پرسپوليس كسر كرد. فيفا در نامه اي به فدراسيون فوتبال كسر 6 امتياز پرسپوليس را لازم الاجرا دانست.

33- هندبال ايران به رغم استفاده از امتياز ميزباني، نتوانست به عنوان يكي از سه سهميه قاره به رقابت هاي جهاني راه يابد. تيم ملي هندبال ايران كه يكي از موفقترين تيم هاي ورزشي سال 85 بود، در رقابت هاي قهرماني آسيا كه حكم انتخابي جام جهاني را داشت و به ميزباني ايران برگزار شد، در بازي رده بند ي با اختلاف تنها يك گل و به رغم گلزني در ثانيه هاى پاياني برابر عربستان شکست خورد و نتوانست جواز حضور در رقابت هاي جهاني هند بال را كسب كند.

34- با حكم يزداني خرم، رئيس فدراسيون كشتي محمود معزي پور به عرصه ملي برگشت و عهده دار هدايت تيم ملي كشتي آزاد شد. معزي پور يكي از موفقترين سرمربيان ايراني در تيم ملي جوانان بود و حالا وي به اتفاق برزگر مشتري دائمي المپيك، بايد سرنوشت سازان كشتي ايران در المپيك 2008 باشند.

35- آيدين نيكخواه بهرامي، چهره ملي بسكتبال ايران بر اثر سانحه رانندگي درگذشت. آيدين ساعتي بعد از برگزاري ديدار تيمش برابر پتروشيمي، در انتهاي جاده چالوس دچار حادثه اي عجيب شد و د ارفاني را ترك كرد. درگذشت اين جوان رعنا كه براي حضور در المپيك و رويارويي با غول هاي بسكتبال جهان روياهاي زيادي د اشت، جامعه بسكتبال ايران و در واقع ورزش ايران را عزادار كرد. درگذشت آيدين تلخترين حادثه ورزش ايران در سال 86 بود.

36- انتخابات فدراسيون فوتبال كشورمان پس از 19ماه سرگرداني فوتبال و دو بار تعويق انتخابات به رغم شعارهاي مسئولان مبني بر برگزاري انتخابات بدون دخالت خارجي ها، با حضور 4 نمايند ه از فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا برگزار شد و البته آقايان نقش دخالتي! اين نمايندگان خارجي را نظارتي عنوان كردند. در پايان انتخابات علي كفاشيان بي رقيب، رئيس فدراسيون شد و مهدي تاج، عزيزالله محمدي و فريده شجاعي نايب رئيس هاي اول، د وم و سوم شدند و چهره هايي نظير علي فتح الله زاده، ناصر شفق، بهروان و آيت اللهي به عضويت هيات رئيسه در آمدند.

37- صفايي فراهاني همان زمان كه رئيس كميته انتقالي بود، قبل از پايان ماموريت اين كميته و انتقال قدرت به فدراسيون كفاشيان با حمايت محمد بن همام رئيس قطري، در انتخابات كنفدراسيون فوتبال آسيا به عضويت كميته هاي اجرايي و مسابقات AFC در آمد و مورد اين اتهام قرار گرفت كه تعمدي عمر فعاليت كميته انتقالي را طولاني كرده تا بتواند نماينده فوتبال در انتخابات AFC باشد. البته صفايي فراهاني بعد از انتخاب كفاشيان به عنوان رئيس فدراسيون فوتبال ايران كرسي خود در كميته مسابقات را به كفاشيان داد تا از خودش رفع اتهام کند.

38- لاله صديق قهرمان اتومبيلراني ايران و سريعترين راننده كشورمان سرانجام به اتهام تقلب و به جرم دستكاري موتور اتومبيل مسابقه اش محكوم به محروميت نسبتا طولاني شد و شانس حضور در رقابت هاي رالي را از دست داد.

39- هجدهم بهمن ماه سال 86 براي نخستين بارطي 20 سال اخير از مدال آوران جانباز و معلول رقابت هاي پارالمپيك تقدير شد. حدود 150 مدال آور ايران در اين مراسم قابل تحسين مورد تشويق قرار گرفتند.

40- تيم ملي كيك بوكسينگ ايران براي اولين بار زير سقف كاراته تشكيل شد و فدراسيون كاراته اين شاخه از ورزش هاي رزمي مدرن را زير چتر حمايت خود گرفت.

41- سيد مهدي سيد صالحي و جواد نكونام به رغم آسيب ديدگي در فهرست نامزدهاي نهايي توپ طلاي آسيا قرار گرفتند اما آسيب ديدگي اجازه نداد هيچ كدام از اين دو كه در فهرست 7 نفره و نهايي نامزدهاي مرد سال 2007 فوتبال آسيا بودند به جمع 3 نفر برتر راه يابند و در حضور يونس محمود و نشاط اكرم شايسته هاي توپ طلا را به ياسر قحطاني عربستاني AFC، عراقي داد. البته حضور سيدصالحي و نكونام در سال ناكامي فوتبال ما در جمع 7 مرد برتر آسيا افتخار محسوب مي شد.

42- پاس قطب سوم فوتبال تهران در راستاي طرح تمركز زدايي فوتبال از پايتخت از تهران خارج شد و به همدان رفت تا پروژه انتقال امتياز تيم هاي دولتي از تهران به شهرستان ها به اجرا درآيد.

43- برگزاري مسابقات كيك بوكس ايران كه قرار بود از آخرين ماه فصل پاييز آغاز شود باز هم به تعويق افتاد تا حرفه اي گري در مشتزني ناكام بماند و با مشتزني ايران همچنان مثل يك ورزش نامشروع برخورد مي شود! با وجود كسب مدال هاي رنگارنگ در بازيهاي آسيايي دوحه 2006 و كسب سهميه المپيك 2008 پكن چنين نگاهي عجيب است.

44- درست در روزي كه صباباتري به صدر جدول ليگ برتر هفتم رسيد، سردار شهرياري و عباس مرادي كنار كشيدند. كناره گيري مديرعامل صباباتري و قائم مقامش اعتراضي بود به طرح خروج امتياز صباباتري از تهران...اين تيم فصل بعد نماينده گلستان يا سيستان در ليگ برتر خواهد بود. البته جدا از گلستاني ها و سيستاني ها، اراك و تبريز هم چشم به امتياز صباباتري دارند . شهرياري و مرادي دوست داشتند صباباتري در صباشهر بماند و نماينده حومه تهران باشد اما اين اتفاق نيفتاد.

45- بعد از انتقال رئيس فدراسيون واليبال به كشتي در سال 85 كه عجيب ترين انتقال سال بود در سال 86 شاهد حضور واليبالي ها در فوتبال بوديم. در سال 86 ابتدا مصطفي كارخانه مديرعامل موقت باشگاه پيكان شد و بعد از كناره گيري اختياريش، داورزني رئيس فدراسيون واليبال، مديريت موسسه فرهنگي ورزشي ايران خودرو را برعهد ه گرفت.

46- زوران جورجوويچ بعد از بركناري از سرمربيگري ذوب آهن، در كلاس مربيگري بسکتبال شركت كرد. عده اي به شوخي گفتند؛ او هم فهميده ورزش ايران«شيرتوشير» ات و مي خواهد از سرمربيگري در فوتبال به سرمربيگري در بسکتبال تغيير وضعيت بدهد!

47- بازي استقلال با پرسپوليس در نيم فصل اول ليگ برتر هفتم با نتيجه مساوي به پايان رسيد. براي استقلال روانخواه تازه وارد گل زد و زننده گل پرسپوليس هم يك تازه وارد به نام محسن خليلي بود تا شهرآورد با آن هم حاشيه و سروصدا برنده نداشته باشد.

48- حسين كعبي كه بعد از همراهي پرسپوليس در هفته هاي پايانى ليگ برتر ششم به تيم دسته اولي لسترسيتي انگليس پيوسته بود، دوباره به پرسپوليس برگشت. كعبي (پرسپوليس) و فرهاد مجيدي (استقلال) معروفترين لژيونرهاي برگشتي در سال 86 بودند. كعبي بعد از چند ماه به پرسپوليس برگشت و مجيدي بعد از چند سال به استقلال پيوست.

49- آرتور جورج پرتغالي كه گزينه مورد نظر كميته انتقالي براي هدايت تيم ملي بود، تهديد كرد اگر فدراسيون فوتبال ايران با وي قرارداد نبندد به فيفا شكايت مي كند. البته اين مربي به دليل نداشتن مدرك از شكايت منصرف شد.

50- سحر صارمي اولين عضو ايرانى انجمن اسكواش بازان حرفه اي براي رقابت با حريفان خارجي خود عازم سوييس شد. بانوان ورزشكار ايراني در سال 86 پيشرفت خوبي د اشتند.

51- در غياب لاله صديق، زهره وطنخواه دختر رضا وطنخواه پيشكسوت فوتبال ايران، قهرمان رقابت هاي رالي بانوان در اسفند ماه شد.

52- تيم منتخب كشتي فرنگي ايران كه در غياب مدال آوراني چون حميد سوريان، سامان طهماسبي و قاسم رضايي به رقابت هاي جايزه بزرگ مجارستان اعزام شده بود با يك مدال نقره و يك برنز به ايران برگشت. در جام زومباتلي، حميد باوفا مدال نقره را به گردن آويخت و بشير باباجانزاده صاحب گردن آويز نقره شد.

53- عنوان تشريفاتي و درعين حال ارزشمند «پدر هاكي داخل سالن آسيا» به هاكي ايران رسيد. «اليگاندرا» دبيركل كنفدراسيون هاكي آسيا با ارسال نامه اي براي بهرام شفيع، رئيس فدراسيون هاكي كشورمان ضمن تبريك مجدد بابت قهرماني هاكي بازان ايراني در بازيهاي آسيايي د اخل سالن ماكائو 2007 ، لقب پدر هاكي داخل سالن آسيا را برازنده هاكي ايران دانست.

54- خاوير كلمنته، مربي معروف اسپانيايي كه تيم ملي اسپانيا را در دو دوره متوالي جام جهاني (94 آمريكا و 98 فرانسه) همراهي كرد، به دعوت علي كفاشيان به منظور بازديد از امكانات فوتبال ايران و قبول سرمربيگري تيم ملي به تهران سفر كرد، اما به رغم امضاي پيش قرارداد در اسپانيا و دريافت بخشي از مبلغ پيش پرداخت قراردادش در تهران، در نهايت با فدراسيون فوتبال كشورمان به توافق نرسيد. خاوير كلمنته كه دو هفته در سايت فيفا نامش به عنوان سرمربي در شناسنامه فوتبال ايران ثبت شده بود، مي خواست همانند دوران همكاريش با تيم ملي صربستان به روش كنترل از راه دور سرمربي تيم ملي فوتبال ما باشد. فدراسيون خيلي تلاش كرد او را راضي به اقامت در تهران كند، اما كلمنته اين شرط را نپذيرفت و درحاليكه از نزديك بازي ايران سوريه را هم ديده بود، قيد همكاري با فوتبال ايران را زد.

59 - تيم ملي فوتبال كشورمان كه در مرحله سوم از رقابت هاي انتخابي جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي با تيم هاي ملي سوريه، كويت و امارات همگروه است در اولين ديدار خود مقابل تيم ملي سوريه در ورزشگاه آزادي با نتيجه مساوي بدون گل متوقف شد . در اين د يدار منصور ابراهيم زاده كه قرار بود دستيار اول سرمربي خارجي تيم ملي باشد به عنوان سرمربي روي نيمكت نشست.

پايان بخش دوم- ادامه دارد...

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت