همه‌چیز درباره ترید در دنیای معاملات

یکی از شغل‌های سودآور که اخیرا بسیار رونق گرفته، حوزه ترید است که قوانین خاص خودش را دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
در چند سال گذشته بازارهای مالی و تریدینگ به یک بحث داغ و پر از ریسک تبدیل شده است که برای افراد ناآشنا می‎تواند خطرآفرین باشد. وقتی حرف از بازارهای مالی و یا ارزهای دیجیتال می‌شود، با واژهایی مثل ترید، تریدر، تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و .... روبرو می‌شویم که برای بسیاری ناآشنا است.

ترید چیست؟

ترید یا Trade به معنای معامله است که در بازارهای مالی از این کلمه به عنوان یک اصطلاح برای مبادله یا معامله استفاده می‌شود. به زبان ساده‌تر خرید و فروش یک کالا یا یک سری خدمات که با پرداخت مبلغی توافقی و یا مبادله کالا یا خدمات میان خریدار و فروشنده صورت می‌گیرد، ترید نامیده می‌شود. این خرید و فروش در بازارهای متفاوت شکل می‌گیرد و مثلا در بازار ارزهای دیجیتال به خرید و فروش بیت‌کوین، اتریوم و ... ترید می‌گویند. البته باید به این نکته توجه داشت که اگر شما برای سرمایه‌گذاری بلند مدت قصد خرید یک سهام یا مثلا ارز دیجیتال را داشته باشید و آن را خرید و فروش نکنید باید از واژه هودل یا HODL به معنای نگه داشتن استفاده کنید.

تریدر کیست؟

به کسی که در بازارهای مالی برای خودش یا به نمایندگی از دیگران معامله‌گری می‌کند و به خرید و فروش آن می‌پردازد، تریدر (Trader) یا معامله‌گر می‌گویند. همچنین به افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارند و به دنبال خرید و فروش لحظه‌ای یا همان ترید نیستند، هودلر (HODLER) می‌گویند. در ادامه به صورت موردی تفاوت ترید و سرمایه‌ گذاری را مشاهده می‌کنید.


 انواع ترید

معامله‌گران با توجه به شرایط و شخصیت خودشان می‌توانند یکی از انواع ترید را انتخاب کنند و به سود برسند. این روش‌ها بسیار شخصی است و به روحیه معامله‌گر بستگی دارد.

اسکالپر (Scalper): در این روش که به آن  Scalping هم می‌گویند، فرد از هر صعود، (حتی صعودهای بسیار کوتاه) به واسطه‌ موقعیت خرید به سود ‌می‌رسد و با هر افت قیمت نیز با باز کردن یک موقعیت فروش سود می‌کند. در این مدل معاملات ریسک زیاد است و خرید و فروش طی چند ثانیه تا چند دقیقه اتفاق می‌افتد.

روزانه (Day Trader): اگر معامله شما از چند دقیقه تا نهایت یک روز طول بکشد به شما تریدر روزانه می‌گویند. ریسک این روش نسبت به روش اسکالپر کمتر است و همچنین سود بیشتری دارد.

نوسانی (Swing): در این روش عموما معاملات خرید را در کف و معاملات فروش را در سقف‌ها انجام می‌دهند. در ترید نوسانی معاملات بین یک روز تا چند هفته طول می‌کشد و به نوعی میان مدت محسوب می‌شود. در واقع معامله‌گران در این روش از نوسان‌های پیش آمده به سود می‌رسند.

Position: در این مدل یک معامله‌گر به دنبال روند است و سعی می‌کند که در طول روند موقعیت (Position) خود را باز بگذارد و از این طریق به سود برسد. این روش برای افراد صبور مناسب است.

بازار مناسب ترید

ایرانیان در بورس اوراق بهادار تهران، بازار آتی و آپشن سکه و زعفران و با رعایت موازین شرعی می‌توانند در بازار ارزهای دیجیتال به معامله بپردازند. بازار فارکس نیز یکی از بازارهای جذاب مالی برای معامله گران است. ولی از آنجایی که خرید و فروش ارزهای بین الملل نوعی ربا محسوب می شود، فعالیت در فارکس در ایران غیر قانونی است.

در جدول زیر به صورت خلاصه می‌توانید مزایا و معایب این بازارها را مشاهده کنید.


انتخاب بهترین بازار

برای انتخاب بهترین بازار باید هم به ویژگی‌های بازار و هم ویژگی‌های شخصی خود توجه کنید تا با توجه به ریسک‌پذیری و دانش خود از بازار مربوطه قدم در آن بگذارید.

حکم شرعی معامله (ترید) ارز دیجیتال چیست؟

اما موضوع ترید این ارزهای دیجیتال به دلیل حساسیت مالی که دارد، نیازمند بررسی شرعی بوده که احکام زیر را جدا کرده‌ایم:

رهبر معظم انقلاب: حكم تولید و خرید و فروش ارز دیجیتال، تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است.

آیت الله مكارم شیرازی: با توجه به ابهامات زیادی كه بیت كوین دارد از جمله اینكه: منشاء استخراج این ارز روشن نیست و نیز غالبا اعتبار آن از سوی دولت ها پذیرفته نشده است و همچنین منشاء سوء استفاده های زیادی شده است، بنابراین معامله آن جایز نیست.

آیت الله صافی گلپایگانی: حرام و اكل مال به باطل است. والله العالم.

آیت الله نوری همدانی: ورود در این معاملات اشكال دارد.

آیت الله وحید خراسانی: خرید و فروش آن باطل است.

آیت الله شبیری زنجانی: چنانچه استفاده از این گونه ارزها نوعاً مفسده اقتصادی داشته یا خلاف قانون باشد، خرید و فروش آن اشكال دارد.

قانون جمهوری اسلامی در ارتباط با رمزارزها

با رونق گرفتن حوزه ارز دیجیتال تمامی کشورها یک سری قوانین برای آن تبیین کرده‌اند. در ایران برای خرید و فروش و استخراج ارز دیجیتال قوانینی وجود دارد.
 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت