اعمال و دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

امام علي (ع): ايمان، درختي است كه ريشه اش يقيين ، شاخه اش پرهيزكاري، شكوفه اش حياء، و ميوه اش بخشندگي است. بحارالانوار، ج69، ص72
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دعاى روز بيست و هفتم ماه مبارک رمضان:
‏ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ فَضْلَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ صَيِّرْ أُمُورِي فِيهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْيُسْرِوَ اقْبَلْ مَعَاذِيرِي وَ حُطَّ عَنِّيَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ يَا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِينَ‏
اى خدا در اين روز فضيلت ليلة القدر را نصيب من گردان و تمام‏امور و كارهاى مشكل مرا آسان گردان و عذرهايم بپذير و وزر و گناهم محو و نابود ساز اى رئوف و مهربان در حق صالحان.

جدايي از محبوب
زمان و مكان و ساير چيزهايي كه از قبيل حيوانات نيستند، گرچه در اين عالم و به اين شكل درك و شعوري ندارند ولي تمام آن ها در بعضى از عالم هاى بالاتر داراى زندگى، درك، توانايى سخن گفتن و بيان نمودن و دوستى و دشمنى مي باشند. و روايات بسيارى كه درباره احوال عالم برزخ و قيامت رسيده و نيز مكاشفات اهل مكاشفه اين مطلب را ثابت مي‏كند. تمام موجودات اين عالم، قبل از بوجود آمدن، در عالم هاى ديگرى بوجود آمده‏اند و موجودات در هر عالمى شكل و خصوصياتى مخصوص به آن دارند كه با شكل و خصوصيات اين عالم فرق مي‏ كند.يكي از خصوصياتى كه بعضى از عالم هاى برتر دارند اين است كه تمام موجودات آن زنده بوده و داراى شعور مي ‏باشند و شايد اين آيه هم اشاره به همين مطلب داشته باشد: «و همانا سراى آخرت بهترين زندگى است.»«» زيرا فقط سراى آخرت را زندگى ناميده است. 
رواياتى كه درباره سخن گفتن ميوه‏ ها در بهشت و خوشحال شدن تخت و سرور او بخاطر تكيه زدن مؤمن بر آن وارد شده است نيز دلالت بر حيات موجودات در عالم آخرت دارد و حتى بعضى از روايات دلالت بر سخن گفتن زمين با مؤمن و كافر دارد.سخن گفتن سنگ ريزه در دست رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كه از معجزات آن بزرگوار است نيز از همين قبيل است، زيرا سخن گفتن آن در ملكوتش مي باشد. و اعجاز رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فقط در رسانيدن سخن گفتن (با زبان ملكوتى) او به گوش مردم اين جهان است.حتى تمام معجزاتى كه پيامبران و اولياء از خود بروز داده‏اند، از قبيل به سخن واداشتن جمادات و زنده كردن آن ها، از همين قبيل است.زندگى عصاى موسى و پرنده عيسى يك زندگى ملكوتى و بر اهل اين عالم پوشيده بود و زمانى كه خداوند لازم ديد اين زندگى را براى مردم آشكار نمود. زمان نيز در بعضى از عوالم خود زنده و داراى شعور است. پس وداع با او و مخاطب ساختن او در عالم خودش چه اشكالى دارد مهم اين است كه وداع كننده بايد در اظهار غم و اندوه هنگام وداع راستگو باشد، تا مبادا با دروغ و نفاق - در چنين زمان گرانقدرى - اين ماه را به پايان برساند، گرچه چنين صداقتى فقط براى كسانى تحقق پيدا ميكند كه با اشتياق و علاقه نه با نارضايتى و زحمت اين ماه را بسر برده باشند. 
بطور كلى غم در ماهيت وداع وجود دارد، و فقط كسى غمگين ميشود كه به همراه وداع كننده خود علاقمند باشد و چنين كسى نه تنها با او مخالفت نميكند، بلكه آنچه را كه مورد علاقه اوست بجا ميآورد. 
بنابراين اگر از آمدن ماه رمضان و روزه و عبادت هاى آن خوشحال باشى و به آن علاقمند بوده و نسبت به انجام اعمالى كه در اين ماه وارد شده، با توجه و در اين جهت جدى و به كرامت، فضل و فايده آن - آنگونه كه بايد - معتقد باشى، طبيعى است كه از جدايى آن غمگين شده و بسر آمدن آن براى تو سخت است. و در چنين صورتى اگر بگويى:« سلام بر تو كه همراهى و وجودت گرانقدر و نبودن و جداييت فاجعه است».راستگو خواهى بود. و نيز اگر در مناجات با پروردگار خود بگويى: « ما با او مانند كسى كه جدايى از او سخت و رفتن او موجب وحشت است، وداع كرده و غمگين شديم.» گفتار تو صادقانه خواهد بود. اگر بدانى كه اين ميهمان باعث نجات تو از جهنم و رسانيدن تو به بالاترين درجات نزديكى در بهترين مكانهاى صدرنشين بهشت همراه با پيامبران و صديقين شده، و تو را در مكان صدق همراه پيامبران و رسولان و فرشتگان مقرب خواهد نشاند، چگونه با اين ميهمان برخورد ميكنى و از همراهى آن لذت ميبرى و چگونه از او مراقبت كرده و خود، خانواده و تمام چيزهايى را كه براى تو عزيز است فداى آن ميكنى و چگونه از جدايى آن به وحشت ميافتى در اين هنگام با حالتى با آن وداع ميكنى كه سرور سجده كنندگان عليه السّلام با آن وداع نمود، و ماه رمضان نيز آنگونه كه با او وداع نمود با تو وداع خواهد كرد. و حتى بهتر از وداع تو با تو وداع ميكند و هنگام وداع با تو بالاتر از آنچه كه تو اظهار كردى، اظهار مي كند. زيرا هميشه عنايت مقام بالا بهتر و كامل تر از مقام پايين است. 
ترجمه‏ المراقبات تاليف آيت الله ميرزا جواد ملكي تبريزي(ره)
 
 نماز شب بيست و هشتم ماه مبارك رمضان
شش ركعت، در هر ركعت حمد و صد مرتبه آيه الكرسي و صد مرتبه توحيد و صد مرتبه كوثر و بعد از نماز صد مرتبه صلوات بر محمد وآل محمد(ص). فقير گويد: نماز شب بيست و هشتم موافق آنجه من يا فتم بدين كيفيت است: شش ركعت نماز كند به فاتحه الكتاب و ده مرتبه آيه الكرسي و ده مرتبه سوره كوثر و ده مرتبه سوره توحيد و صد مرتبه صلوات بفرستد بر پيغمبر (ص)  

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت