معنای جواد و کریم به عنوان صفات الهی
«جواد» و «کریم» هردو از ویژگیهای خداوند اعلام شده است. چه تفاوتی میان این دو صفت وجود دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ :
سه شنبه 1398/01/06
1. «جواد»، از ریشه «جود»، در لغت به معنای سَخیّ[1] و بسیار بخشنده[2] است. «جواد» در اصطلاح کلام اسلامی به کسى گفته میشود که آنچه سزاوار حال دیگری است را در اختیار او قرار داده و از وى انتظار جبران نیز نداشته باشد.[3] به عبارت دیگر، «جواد» کسى است که چیز مناسب را بدون چشمداشت در جای مناسب خود، جود و بخشش کند.[4] خداوند، جواد است؛ یعنى هر آنچه سزاوار به حال ممکنات بوده و ممکنات قابلیت آنرا داشتند به آنها ارزانى داشته بدون اینکه سوداگر باشد و دادوستد داشته باشد (یعنی بدون اینکه بدین وسیله بر ذات خویش افزوده و خود را کاملتر نماید).[5]
حضرت موسى بن جعفر(ع) بر گرد کعبه طواف میکرد که مردى از آنحضرت پرسید: «جواد» کیست؟! امام پاسخ داد: «سخن تو دو روى دارد؛ اگر از انسان بخشنده میپرسى، «جواد» شخصى است که آنچه پروردگارش بر او واجب کرده را بپردازد، و اگر پرسشت درباره آفریننده(خدا) است؛ او چه ببخشد و چه از بخشش خودداری کند، در هر حال «جواد» است، زیرا (تو از خود چیزی نداشتی) و اگر هدیه کند، چیزی را هدیه کرده که از تو نبوده و اگر هدیهای هم ندهد، تو سزاوار آن نبودی».[6]
این روایت؛ جواد بودن خداوند را به صورت مطلق بیان میکند؛ یعنی او در هر دو حالت بخشیدن و خودداری از بخشش به مقتضای حکمتش جواد خواهد بود، زیرا در هر دو صورت «سزاوار بودن به حال غیر» نهفته است.[7]
2. «کریم»، بر وزن فعیل، به معناى فاعل و از ریشه «کَرَمَ» است و «اکرم»، صفت برترین از همین ریشه است. «کَرَم»، بر شرافت ذاتى یک چیز یا شرافت در خُلقى از اخلاق، دلالت میکند و کَرَم، در اخلاق به گذشت از گناه گناهکار گفته میشود. کریم، به معنای بسیار گذشت کننده است و خداى متعال، کریمى است که از گناهان بندگان مؤمنش میگذرد.[8]
در اسامى خداى متعال، کریم، به معناى بخشنده عطاکنندهاى است که عطاى او تمام نمیشود و او است کریمِ مطلق که داراى همه انواع خیر و شرف و ارزشها است.[9] به نظر میرسد که کَرَم، وقتى به ذات نسبت داده مىشود، به معناى شرف است و هنگامى که به فعل نسبت داده میشود، به معناى گذشت و بخشش است.[10]
3. البته در برخی منابع؛ درباره فرق میان «جواد» و «کریم» چنین آمده است که؛ «کریم» کسى است که در صورت درخواست میبخشد، ولى «جواد» کسى است که بدون درخواست، عطا مینماید. عکس این نیز گفته شده است.[11]
به هر حال نمیتوان به صورت قطع اعلام کرد که کدام یک از این دو ویژگی بر دیگری برتری دارد.
پی نوشت:
[1]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 3، ص 135، بیروت، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق؛ فیروز آبادى، محمد بن یعقوب، القاموس المحیط، ج 1، ص 395، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1415ق.
[2]. عسکرى، حسن بن عبدالله، الفروق فی اللغة، ص 167، بیروت، دار الافاق الجدیدة، چاپ اول، 1400ق؛ ابن فارس، احمد بن فارس، معجم مقاییس اللغه، ج 1، ص 493، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، چاپ اول، 1404ق.
[3]. علامه حلى، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، ص 299، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، چاپ چهارم، 1413ق؛ محمدى، علی، شرح کشف المراد، ص 191، قم، دار الفکر، چاپ چهارم، 1378ش.
[4]. شرح کشف المراد، ص 191 - 192.
[5]. همان، ص 192.
[6]. صدوق، محمد بن علی، معانی الاخبار، ص 256 – 257، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1403ق.
[7]. ابو جعفر خراسانى، هدایة الأمة إلى معارف الأئمة، ص 850، قم، مؤسسة البعثة، چاپ اول، 1416ق.
[8]. ر. ک: «معنای صفت کریم در لغت، قرآن و حدیث»، 59544.
[9]. ابن اثیر جزرى، مبارک بن محمد، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، ج 4، ص 166، قم، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، چاپ چهارم، 1367ش.
[10]. محمدى ریشهرى، محمد؛ برنجکار، رضا، دانشنامه عقاید اسلامى، ج 7، ص 10، قم، مؤسسه علمى فرهنگى دار الحدیث، سازمان چاپ و نشر، چاپ دوم، 1386ش؛ ر. ک: ابو الحسن اشعرى، مقالات الإسلامیین و اختلاف المصلین، ص 178 – 179، آلمان، فرانس شتاینر، چاپ سوم، 1400ق.
[11]. ابن فهد حلى، احمد بن محمد، عدة الداعی و نجاح الساعی، ص 334، دار الکتب الإسلامی، چاپ اول، 1407ق.
منبع: اسلام کوئست
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت