هر كه در دنيا در صراط باشد، در آخرت هم در صراط است

از حضرت پرسيدند که صراط مستقيم را تعريف كنيد، حضرت فرمودند: يك عده هستند كه خدا به آنها نعمت خاص داده است که اين نعمت همان نعمت هدايت و توحيد است، همان نعمت ولايت است، بر اينها ديگر غضب نمي شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نور الهي كه همه عوالم با آن هدايت مي شوند، مُتمثل در وجود نبي اكرم(ص) است. آن چراغي كه در همه كائنات برافروخته شده و انوار هدايت الهي در او مجسم و متجلي شده، وجود مقدس ايشان است. انوار هدايت ايشان، شبكه نوري است كه آن شبکه نور، اهل بيت معصومين (ع) هستند.

تجلي انوار هدايت در خانه هاي خاندان عصمت و طهارت

در آيه مبارکه نور آمده: «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ، يُسَبِّحُ لَهُ فِيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ. رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِيتاءِ الزَّكاةِ»(نور/36)

انوار هدايت الهي و تجليات نبي اكرم(ص) در بيوتي است كه همان خانه هاي اهل بيت عليهم السلام است. لذا اولين جمله در اذن دخول مشاهد مشرفه اين است که: «اَللّهُمَّ اِنّي وَقَفْتُ عَلي بابٍ مِنْ اَبْوابِ بُيُوتِ نَبِيِّكَ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ الِهِ»(1)

همه خانه هاي اهل بيت چه خانه هاي ظاهريشان و چه خانه هاي باطني شان كه بيت ولايتشان است، بيوت نبي اكرم(ص) است. خانه هاي ولايت اهل بيت، تنها خانه هايي است كه «أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ»(نور/36) يعني هر كسي وارد وادي هدايت شد به مقام ذكر مي رسد و جاهاي ديگر وادي غفلت، ضلالت و حيرت است.

نسبت مقام «ذکر» با سير در وادي ولايت اهل بيت(ع)

پس اگر كسي به خانه اهل بيت كه وادي ولايت آنهاست، راه پيدا كرد، به مقام ذکر مي رسد و جزء آن كساني مي شود كه «يُسَبِّحُ لَهُ فِيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِيتاءِ الزَّكاةِ»(نور/37) يعني رجال و شخصيت هايي كه هيچ تجارتي آنها را از ياد خدا غافل نمي كند و همه زندگيشان ذكر است.

اولين مصداق اين ذکر اهل بيت (ع) هستند و بعد شيعيان اهل بيت(ع) و كساني كه وارد وادي ولايت عِلم نبي اكرم(ص) و اهل بيت مي شوند؛ «انا دارالحكمة و علي بابها»(2)

كساني كه وارد وادي توحيد و ولايت مي شوند به مقام ذكر مي رسند و ما بقي در وادي ضلت و حيرتند. لذا منظور از صراط مستقيم كه در مقابل صراط مغضوبين و ضالين است، همين وادي ولايت اهل بيت(ع)است.

در روايات اهل بيت عليهم السلام صراط مستقيم به صراط معرفت و صراط محبت تفسير شده است(3) لذا اگر كسي در صراط مستقيم گام نهاد، هر قدمي كه بر مي دارد سيري است در معرفت و محبت الهي و به مقام اخلاص در محبت و معرفت مي رسد.

در معاني الاخبار مرحوم صدوق، صراط مستقيم به طريق و صراط معرفت الله تفسير گرديده که اين صراط از دنيا شروع مي شود و در آخرت ادامه دارد؛ «هو الطريق الي معرفه الله عزوجل و هما صراطان: صراط في الدنيا و صراط في الاخره»(4) هر كه در دنيا در صراط باشد، در آخرت هم در صراط است و الا در آخرت كسي نمي تواند از صراط عبور كند و وارد وادي جنت بشود. اين صراط در دنيا وجود مقدس امام(ع) است؛ «اما الصراط في الدنيا فهو الامام المفترض الطاعه»(5)

از حضرت پرسيدند که صراط مستقيم را تعريف كنيد، حضرت فرمودند: «صراط الذين انعمت عليهم»؛ يك عده هستند كه خدا به آنها نعمت خاص داده است که اين نعمت همان نعمت هدايت و توحيد است، همان نعمت ولايت است، بر اينها ديگر غضب نمي شود اما كساني كه به اين نعمت نرسيدند همه در حيرتند؛ «الذين أنعمت عليهم بولاية عليّ بن أبي طالب، لم يغضب عليهم ولم يضلّوا»(6)
حضرت فرمود: قرآن شما را به بهترين راه و صراط مستقيم هدايت مي كند بعد فرمود: صراط مستقيم؛ ما اهل بيت هستيم.
پی نوشت:
(1) اذن دخول مسجد النبي(ص) و مشاهد ائمه (ع). مفاتيح الجنان، ص 311.
(2) كشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين عليه السلام، ص 51.
(3) «قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ ع فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ قَالَ يَقُولُ أَرْشِدْنَا إِلَي الصِّرَاطِ الْمُسْتَقِيمِ أَرْشِدْنَا لِلُزُومِ الطَّرِيقِ الْمُؤَدِّي إِلَي مَحَبَّتِكَ». معاني الأخبار، ص 33.
(4) معاني الأخبار، ص 33.
(5) همان.
(6) معاني الأخبار، ص 36.

منبع:
سخنرانی "مدرنيته، بزرگترين حجاب معاصر در مقابل ظهور نور ولايت"؛ به نقل از پایگاه آیت الله سید محمد مهدی میرباقری

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه : راه‌های شناخت خدا
آخرین مطالب سایت