آیا نباید کار را برای ثواب انجام داد؟

نتایج کاری که برای خدا باشد

كار برای خدا كم آن هم مفید است «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَه» یك ذره هم كار بكنی خدا ثواب می‌دهد یعنی اگر یك دانه انگور دهان یك گنجشك بگذاری، حتی یك دانه انگور دهان بابات بگذاری ثواب داری .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
اعمالی که ما در شبانه روز انجام می دهیم و مورد نهی دین و شارع نیست، یا واجب است و یا مستحب یا مباح. در حدیثی آمده است «الاعمال بالنیّات» یعنی اعمال و افعال ما به وسیله نیت های ما ارزش پیدا می کنند. اگر نیت افعال ما انجام عمل صالح برای خدا باشد، کالبد بی جان اعمال ما روح پیدا می کند.
شاید بگویید چه فرقی می کند که کار را برای چه کسی و چه چیزی انجام دهیم؟ اما واقعیت این است که کار برای خدا بسیار ثمرات ویژه ای دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.

نتیجه کاری که برای خدا باشد

1. خدا مزد می‌دهد گرچه عمل نكنیم و با نیت باشد، «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى»(1) ؛ یعنی سعی خودت را بكنی مزد داری حالا چه كار انجام بشود چه نشود، شما سعی خودت را كردی رفتی مسجد پیش نماز نبود كه نمازت را بخوانی ثواب جماعت داری. یعنی اگر غیر این بود می‌گفت(لیس للانسان الا ما عمل) خدا نگفته اگر كار كردی من مزد می‌دهم می‌گوید اگر تلاش كردی مزد می‌دهم حالا این چه عمل بشود و چه نشود.

2. حتی با نیت، شما نیت كار خیر داری ثواب می‌دهند.

 3. حتی با شركت در کار خیر، مثلا عید قربان پول نداری گوسفند بخری و بكشی صد نفر می‌شوند یك گوسفند می‌خرند شریكی خدا ثواب همه را می‌دهد نه اینكه ثواب را تقسیم كند خدا به همه ثواب یك گوسفند می‌دهد.

4. كار برای خدا كم آن هم مفید است «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَه»(2)؛ یك ذره هم كار بكنی خدا ثواب می‌دهد یعنی اگر یك دانه انگور دهان یك گنجشك بگذاری، حتی یك دانه انگور دهان بابات بگذاری ثواب داری اما خلق نه، اگر به تو گفتند یك كیلو انگور بیاور شما رفتی یك دانه آوردی ناراحت می‌شود یعنی خلق جنس كم را قبول نمی‌كند اما خالق جنس كم را هم قبول می‌كند.

آیا نباید کار را برای ثواب انجام داد؟

كسب ثواب و اجر به خاطر انجام كارهاي مورد پسند خداي متعال، با كسب رضايتش هيچ گونه مغايرت و تنافي ندارد. يعني انسان مي تواند كاري انجام دهد كه هم از ثواب و اجر آن برخوردار شود و هم از رضايت الهي برخوردار باشد. پس نيازي نيست كه اين دو را در دل و نيت خود تفكيك كنيم تا مشكلي پيش نيايد.

البته از نگاه ايده آل، انسان بايد صرفاً براي تعالي و رشد، و نزديكي به پروردگار كارهايش را انجام دهد نه طمع بهشت، و كسب ثواب و فرار از عقاب. همانطور كه از روايات استفاده مي شود كه عبادت خداوند با سه انگيزه انجام مي شود، ترس از جهنم، طمع به بهشت، محبت و خشنودي خداوند.

پی نوشت:
1- النجم/39 
2- الزلزلة/7 
منابع:
درس هایی از قرآن
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه : راه‌های شناخت خدا
آخرین مطالب سایت