مروری بر اندیشه‌های انحرافی پائولو کوئلیو

کوئلیو پیام‌هایى را به خوانندگان آثار خویش منتقل مى‌کند که بسیار گسترده است و در طیف وسیعى قرار مى‌گیرد، برخى از آن‌ها ادبى است و برخى دیگر عرفانى؛ بعضى از آن‌ها از سنت معنوى مکزیکى همچون عرفان ساحرى کاستاندا تبعیت مى‌کند و بعضى دیگر حامل مضامین شرقى است، برخى از این نگرش‌ها ریشه در مدرنیته دارد و برخى از آن‌ها مربوط به دوران پست مدرن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


دستمایه‌هاى اولیه معنویتى که کوئلیو سعى دارد آن را به صورت رمان‌هاى متنوع در ذهن خوانندگان جاى دهد، ممزوجى از عرفان مسیحیت ـ که دین اوست ـ و عرفان ساحرى ـ که از آثار کارلوس کاستاندا الهام گرفته ـ همراه با افکار مارکس است.

مروری بر اندیشه‌های انحرافی پائولو کوئلیو

 پائولو کوئلیو (کوئیلو) 4 در 24 اوت سال 1947 در کشور برزیل به دنیا آمد، در سن هفت سالگى به دبستان مذهبى عیسوى‌ها در ریودوژانیو وارد شد، تعلیمات سخت و خشک مذهبى تأثیر بدى بر کوئلیو گذاشت، به گفته خودش بر اثر تحمیل باورهاى خاصى درباره خداوند و امور مذهبى به تدریج، ایمان مذهبى خود را از دست داد، اما این دوران تأثیر مثبتى هم بر او داشت و آرزوى زندگى‌اش را در همان مدرسه یافت، مى‌خواست نویسنده شود.

*مبانى فکرى کوئلیو

پائولو کوئلیو در دوران جوانى، به دلیل آموزش‌هاى تحمیلى کاتولیک که در مدرسه به او آموخته بودند، از مسیحیت متنفر شده بود تا جایى که بعدها در خصوص دین، به پلورالیزم دینى معتقد شد که این اعتقاد تا امروز هم در او وجود دارد و در آثارش نیز یافت مى شود. یکى از محورهاى تعالیم او در آثارش این است که هر کارى که دل انسان گفت باید انجام داد و قلب بهترین راهنماى انسان است.
او مدتى شیفته افکار کارل مارکس، انگلس، هگل و ارنستو چگوارا شد و به مطالعه آثار مارکس و انگلس پرداخت، تفکرات کمونیستى نیز در آثار او وجود دارد. همچنین او از فرقه‌اى به نام «رام» (Ram) تأثیراتى گرفت. مدتى بعد به جادوگرى پرداخت و براى یافتن شخصیت مورد علاقه‌اش، کارلوس کاستاندا که از مشاهیر معناگرایى سرخ پوستى است، تمام آمریکاى لاتین را زیر پا گذاشت.
کوئلیو پیام‌هایى را به خوانندگان آثار خویش منتقل مى‌کند که بسیار گسترده است و در طیف وسیعى قرار مى‌گیرد، برخى از آن‌ها ادبى است و برخى دیگر عرفانى؛ بعضى از آن‌ها از سنت معنوى مکزیکى همچون عرفان ساحرى کاستاندا تبعیت مى‌کند و بعضى دیگر حامل مضامین شرقى است، برخى از این نگرش‌ها ریشه در مدرنیته دارد و برخى از آن‌ها مربوط به دوران پست مدرن است.
در مجموع مى توان گفت: دستمایه‌هاى اولیه معنویتى که کوئلیو سعى دارد آن را به صورت رمان‌هاى متنوع در ذهن خوانندگان جاى دهد، ممزوجى است از عرفان مسیحیت ـ که دین اوست ـ و عرفان ساحرى ـ که از آثار کارلوس کاستاندا الهام گرفته ـ همراه با افکار مارکس.
اینفوگرافی زیر که به همت مؤسسه راهبردی حق پژوهی(مرکز تخصصی نقد و بررسی فرق ادیان و مذاهب) تهیه شده، به موضوع تفاوت آموزه‌های قرآنی و اندیشه پائولو کوئلیو پرداخته است.
منبع:پرسمان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت