بررسی تاثیر نوع ظرف بر رشد کپک نان، دستاورد برتر دبستان شاهد یاس نبی در بخش غرفه

در این تحقیق سعی شده که تاثیر ظرف های مختلف برروی میزان رشد کپک در ساندویچ نان و پنیر بررسی شود. برای این منظور چند ظرف مشابه با جنس های پلاستیک، شیشه ای و فلزی در نظرگرفته شد و ساندویچ های یکسان نان و پنیر در آن ها قرار داده شد و همگی در شرایط یکسان در محیط اتاق قرار گرفتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 126 گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  

مقطع: دبستان
موضوع: بررسی تاثیر نوع ظرف بر رشد کپک نان
نام مدرسه: دبستان شاهد یاس نبی
نام استاد: خانم سلطانی
دانش آموزان: روژینا ارتفاع، دینا کربلایی غلام مفرد، ستاره حقانی

چکیده:
کپک‌ ها در صورت مناسب بودن شرايط رشد، يعني‌ رطوبت و حرارت به سرعت رشد مي ‌کنند و مي ‌توانند سبب تخريب و غير قابل مصرف شدن ميوه ‌ها و غذا ها شوند.

کپک ‌ها داراي رنگ ‌هاي مختلفي بوده و کرکي شکل و پنبه مانند هستند و با توليد آنزيم‌ هاي زياد سبب فساد غذا ها مي ‌شوند. براي فاسد شدن غذا و ميوه، کپک بايد رشد کند و تغييرات فيزيکي و شيميايي ايجاد کند تا با ترشح آنزيم اولا سفتي غذا ها و رنگ آن ها را به هم بزند و ثانيا طعم‌ شان را تغيير دهد و آن ها را ترش ‌مزه کند.

در این تحقیق سعی شده که تاثیر ظرف های مختلف برروی میزان رشد کپک در ساندویچ نان و پنیر بررسی شود. برای این منظور چند ظرف مشابه با جنس های پلاستیک، شیشه ای و فلزی در نظرگرفته شد و ساندویچ های یکسان نان و پنیر در آن ها قرار داده شد و همگی در شرایط یکسان در محیط اتاق قرار گرفتند.

مشاهده شد که میزان کپک زدگی وسرعت آن در ظرف پلاستیکی از همه بیشتر و در ظرف فلزی از همه کمتر بود.

کپک چيست؟ چگونه و چرا ايجاد مي‌شود؟
عوامل قارچي فساد مواد غذايي به عوامل کپکي و مخمري تقسيم مي ‌شوند. کپک ‌ها آن دسته از قارچ‌ ها هستند که غالبا بيماري خطرناکي ايجاد نمي ‌کنند، اما گاهي در مواقع ضعف سيستم ايمني بدن مي‌توانند بسيار خطرناک باشند.

عاملي که باعث گسترش و افزايش آن ها مي‌ گردد، مقدار بيش از حد رطوبت است و پخت غذا ها نيز نمي تواند سموم آن ها را از بين ببرد. بنابراين براي امنيت و سلامت بيشتر، بهتر است که آن ها را دور بريزيد.

کپک ‌ها داراي رنگ ‌هاي مختلفي بوده و کرکي شکل و پنبه مانند هستند و با توليد آنزيم‌ هاي زياد سبب فساد غذا ها مي ‌شوند. براي فاسد شدن غذا و ميوه، کپک بايد رشد کند و تغييرات فيزيکي و شيميايي ايجاد کند تا با ترشح آنزيم اولا سفتي غذا ها و رنگ آن ها را به هم بزند و ثانيا طعم ‌شان را تغيير دهد و آنها را ترش ‌مزه کند.
آيا کپک‌ها با هم فرق دارند؟ 
بله. کپکي که روي ميوه‌ ها از جمله گلابي و سيب رشد مي‌ کند، روي ترشي‌ ها رشد نمي‌ کند. کپکي که روي مربا تشکيل مي‌ شود، از ويژگي ‌هاي بيشتري برخوردار است، چون مي‌ تواند قند را تجزيه کند. کپک‌ هايي که روي نان رشد مي‌ کنند، مي‌توانند بسيار خطرناک باشند. کپک ‌هايي که روي گردو، پسته و انواع مغزها رشد مي‌کنند، بسيار خطرناک ‌تر از کپک‌ هاي ميوه‌ ها هستند، چون از خود ماده ‌اي ترشح مي ‌کنند که گاه منجر به نقايص تولد و دگرگوني ‌هاي ژنتيکي مي‌شود و يا سرطان‌ زا هستند.   

چگونه مي‌توان مانع کپک زدن نان شد؟
از آنجايي که کپک‌ ها قادرند در نان ريشه‌ دار شده و در بافت نان فرو روند، بسيار خطرناک‌ تر هستند، بنابراين زماني که نان ‌ها لايه لايه روي هم قرار گرفته ‌اند و يکي از لايه‌ ها کپک‌ زده است، بايد تمام نان ‌ها دور ريخته شوند، زيرا کپک به قسمت ‌هاي ديگر هم نفوذ کرده است.

پيش از سرد شدن کامل نان‌ ها، نبايد آن ها را روي هم بچينيد، زيرا حرارت نان موجب کپک ‌زدگي زودرس مي‌ شود.
انباشته شدن نان داغ پيش از سرد شدن موجب تغيير حالت ظاهري، بيات شدن زودرس، تسريع در کپک ‌زدگي و بيماري ‌هاي گوارشي مي ‌شود.

منابع:
·         کتاب درسی پایه چهارم
·         salamat.ir

 برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان- تنظیم: نسرین صادقی
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت