گذری بر کتاب "اخت القرآن"

امام سجاد(ع) در جهت زنده نگه داشتن قيام عظيم عاشورا، بارگاه پيامبر(ص) را يك قرارگاه دايمي قرار داد و بعد از ايشان نيز امام باقر(ع) و امام جعفرصادق(ع) و ديگر امامان در عرفات به عزاداری سالار شهيدان و اهل بيت(ع) مي پرداختند. امروزه نيز اين مكان مقدس، بهترين جايگاه برای صدور آموزه های قيام عاشورابه تمام جهانيان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امام سجاد(ع) و حضرت زينب(س) در ابتدای خطبه های شان، ضمن ذكر مصايب كربلاو عاشورا براي اهالی مدينه، هيچگاه از حمد و ستايش خداوند غافل نمي شوند. بهترين نمونه و عالی ترين پيام امام سجاد را در كتاب صحيفه سجاديه بايد ديد.
صحيفه سجاديه كه به «اُخت القرآن» معروف شده، مجموعه ای از دعاهای امام سجاد(ع) است. اين كتاب از جهت سند و اعتبار دارای چنان جايگاهی است كه شايد هيچ كتابی پس از قرآن كريم از نظر صحت سند به آن نمی رسد.
در ميان شيعه بدون ترديد، اعتبار صحيفه سجاديه حتی از كتب اربعه(كافی- من لايحضره الفقيه- تهذيب- استبصار) و نيز از نهج البلاغه بيشتر است. به طوری كه علامه مجلسی در بحارالانوار ابتدا تصميم داشته كه كتب اربعه و نهج البلاغه و صحيفه سجاديه را نقل نكند ولی بعدا نظر ايشان عوض شده و فراوان از كتب اربعه و نهج البلاغه در كتب بحارالانوار حديث نقل كرده است.
اما اعتبار و اشتهار كتاب صحيفه برای ايشان به قدري زياد بوده است كه ضرورتی به نقل از آن احساس نمی كرده و علامه مجلسی مطمئن بوده است اشتهار اين كتاب به قدری است كه در طول زمان دستخوش حوادث نمی شود و سالم خواهد ماند.
فقهای بزرگ نيز در مباحث فقهی خود به جملات كتاب صحيفه سجاديه استناد مي كنند، مثلامرحوم شيخ انصاری در كتاب مكاسب در بحث خيارات وقتی مي خواهد كلمه «شرط» را توضيح دهد به عبارت های صحيفه سجاديه و دعاي توبه آن اشاره مي كند.
در بحث فقهی از احكام غيبت به دعای مكارم الاخلاق صحيفه تمسك مي شود و... اينها نشان دهنده اهتمام فوق العاده فقها به كتاب صحيفه است.
اما در مباحث عرفانی و معرفتی و بحث خداشناسی و معنويت كه ضرورت اول امروز جامعه و بلكه همه مردم دنيا است. صحيفه سجاديه ميدان دار بی رقيب است.
آن معارف توحيدی كه در اين كتاب يافت می شود بدون تردید در هيچ كتاب ديگری نمی توان يافت و هيچ كس را يارای مقابله و برابری با آن نخواهد بود. بلكه نكات و مطالبي در صحيفه سجاديه در مباحث توحيدی يافت می شود نه در نهج البلاغه وجود دارد و نه در اصول كافی و نه در هيچ اثر ديگری.
«لك يا الهي وحدانيه العدد» كه در صحيفه سجاديه آمده است حتي برای كسانی كه سال ها در فلسفه و عرفان كاركرده باشند نيز قابل فهم نيست. مگر آنانكه عرفان را در مقام «جمع الجمعی» يا «فتح الفتوح» و «مقام بقاء بعد الفنا» يافته و شهود كرده باشند، پرتويی از معنای اين جمله را خواهند يافت.
منبع:
کانال استاد عابدی


در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه : صحيفه سجاديه
آخرین مطالب سایت