حکم تراشیدن یا کوتاه کردن موی سر برای کسی که عازم حج است

تراشیدن موى سر یا كوتاه كردن آن، براى كسى كه چند روز بعد بخواهد عازم حج یا عمره شود چه حكمى دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم تراشیدن یا کوتاه کردن موی سر برای کسی که عازم حج است


مكه همان سنگر امن است: «اذ جعلنا البیت مثابةً للنّاس و امناً»، ما كعبه را مرجع همه مردم قرار دادیم. مرجع موحدان كه در هر سال به آنجا آیند. مكه، خانه‏اى است كه انسان به آن پناه مى‏برد و احساس آرامش مى‏كند. مكه محل امن براى عموم است، بلكه در آن مجرمان فرارى و حیوانات و گیاهان درامانند.


بیمه شدن از فقر، از پیامدهای حج

در روایات مكرر مى‏خوانیم كه حج، بیمه شدن انسان از فقر و تنگدستى است.

از پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله نقل شده كه فرمود: «حجّوا تستَغنُوا» (بحارالانوار، ج 73، ص 221) ؛ به حج بروید تا بى‏نیاز شوید.

در روایت دیگر مى‏خوانیم: «تتّسع أرزقكم» (بحار الانوار، ج 99، ص 25. امام سجاد علیه السلام: «حجّوا واعتمروا تصح اجسامكم و تتسع‏ارزاقكم و یصلح ایمانكم و تكفوا مۆنة الناس و مۆنة عیالاتكم»)؛ حج، عامل توسعه رزق شماست.

و در حدیث دیگر مى‏خوانیم: «الحجّ یَنفِى الفَقر» (بحارالانوار، ج 74، ص 62. پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله: «یا علىّ ثلاث ثوابهنّ فى الدنیا والاخرة؛ الحجُ‏ینفى الفقر و الصّدقة تَدفع السُلُبه و صلة الرحم تزید فى العُمر») ؛ حج، فقر را از بین مى‏برد.

تلاش براى یافتن استطاعت جهت حج، هم حاجى را به تحرك و فعالیت اقتصادى بیشترى وادار مى‏كند و هم در موسم حج، بسیارى از پیشه وران به نوا مى‏رسند و مستمندان بهره مى‏یابند.

با این مقدمه کوتاه درباره یکی از پیامدهای حج چند استفتاء را در این مورد مطرح می کنیم:

سوال: هرگاه کسى که به دیگران «نیّت احرام» و «تلبیه» را تلقین مى کرده، فراموش کند که خودش نیّت نماید، وظیفه اش چیست؟

جواب: اگر به قصد انجام عمره یا حج تلبیه نگفته، محرم نشده است، و باید ـ در صورت امکان ـ به میقات بازگردد و محرم شود، و اگر بازگشت به میقات ممکن نیست، به خارج حرم مى رود و در آنجا مجدّداً احرام مى بندد.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

 

سوال: در حال احرام، عده‎ای با دوربین دیجیتال از هم عكس می‌گیرند و هنگام دیدن تصاویر به مانیتور آن نگاه می‌كنند كه حالت شفاف و آینه‌مانندی دارد. بفرمائید اشكال دارد یا خیر؟

جواب: اشكال ندارد.

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله)

 

سوال: اگر در حال احرام، اتوبوس‌ها از زیر پل‌هایی كه در مسیر واقع شده بروند، و به ناچار، محرمین از زیر پل‌ها عبور كنند، و یا در پمپ بنزین در زیر سقف متوقف شود، و محرمین زیر سقف قرار گیرند اشكالی دارد؟

جواب: آنچه در حال احرام حرام است، سایه بر سر قرار دادن است. بنابراین در فرض سۆال برای محرم اشكال پیدا نمی‎شود، و كفّاره ندارد.

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله)

 

سوال: تراشیدن موى سر یا كوتاه كردن آن، براى كسى كه چند روز بعد بخواهد عازم حج یا عمره شود چه حكمى دارد؟

جواب :اشكال ندارد لكن توفیر شعر از اول ذى الحجه مستحب است على الاظهر .

آیة الله سیدمحمد حسینی شاهرودی(دام ظله)

 

سوال: اگر معذور پس از وقوف اضطرارى مشعرالحرام از مشعر خارج شد، و پیش از طلوع فجر عذر او برطرف شد، آیا بازگشت به مشعرالحرام براى درک وقوف اختیارى لازم است؟

جواب: اگر اکتفا به وقوف اضطرارى به مشعرالحرام بخاطر عذر بوده و بعداً کشف شده که عذر ندارد باید با بود وقت، وقوف اختیارى مشعرالحرام را درک کند.

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

 

سوال: پس از وقوف در عرفات آیا حاجى مجاز است در شب عید به مشعر نرود، مثلاً چند ساعتى به مکه برود و پیش از اذان صبح یا پیش از نیمه شب خود را به مشعر برساند، یا باید مستقیم به مشعر برود؟

جواب: لازم نیست مستقیم به مشعرالحرام برود، مى‌تواند چند ساعتى به مکه مکرمه یا جاى دیگر برود و پیش از طلوع فجر خود را به مشعر برساند.

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

کتاب حج ـ محسن قرائتی

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: صافی، شاهرودی، مکارم شیرازی، خامنه ای (دام ظلهم)

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت