آیا چادر دست‎ و پاگیر است؟

امروز حرکت خزنده ای بر علیه چادر که یک حجاب ملی و سنتی است آغاز شده است، خواهشمندیم نظر مبارک را در این مورد مرقوم فرمایید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا چادر دست‎ و پاگیر است؟


حجاب بیانگر وقار و افتخار یک زن و سند اطاعت از فرمانده هستی است، حجاب بوی خوش عفاف و پاکدامنی است، زن این موجود ظریف، مظهر جمال خلقت است و آنچه که اسلام درمورد زن می خواهد، شخصیت و گرانبها بودن است .


سوال: بعضی در كارآمدی چادر این گونه شبهه كرده‎اند كه «این نوع حجاب دست‎ و پاگیر است.» آیا ادعای مذكور صحیح است؟

پاسخ:

اولاً، گرچه حجاب در شكل چادر رایج ایرانی، ممكن است برای برخی افرادی كه از سنین كودكی استفاده از آن را تمرین نكرده‎اند، مقداری مشكل باشد، ولی برای همه‌ی زنان، خصوصاً بانوانی كه تجربه‌ی كافی استفاده از آن را دارند مشكل نیست. به همین دلیل اگر از زنان متدینی كه از سنین قبل از بلوغ به استفاده از چادر عادت كرده‎اند سۆال شود كه آیا استفاده از چادر برای شما دست و پاگیر است، پاسخ آنها منفی است.ثانیاً، یكی از علل دست و پاگیر دانستن چادرهای ایرانی و سختی كنترل آن برای بعضی از بانوانی كه خیلی استفاده از آن را تمرین نكرده‎اند، باز بودن جلوی آن است، كه برای حل این مشكل نیز زنان و دختران می‎توانند از «عباء» چادرهای مشكی زنان عرب كه دارای آستین است استفاده نمایند كه كنترل آن آسان است. هم اكنون نیز عده‎ای از زنان و دختران ایرانی از این نوع چادر استفاده می‎كنند.

بعد از طرح این پرسش و پاسخ نظر مراجع عظام را در رابطه با چادر بازگو میکنیم:

سوال: امروز حرکت خزنده ای بر علیه چادر که یک حجاب ملی و سنتی است آغاز شده است، خواهشمندیم نظر مبارک را در این مورد مرقوم فرمایید.

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

سزاوار است خانمها از چادر استفاده کنند چون چادر در کشور اسلامی ایران از مظاهر و شعائر اسلام می باشد و با حفظ این شعار سعی کنند بانوان محترم حرکت مورد سئوال را خنثی کنند.

 

 آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):

چادر بهترین پوشش برای خانمها است، چون تمامی قسمتهای بدن را می پوشاند. خانمهای مسلمان باید آداب و سنن اسلامی را در لباس پوشیدن مراعات کنند و از تجدد گرایی مضر پرهیز کنند.

 

 آیة الله بهجت(ره):

چادر حجاب پسندیده است.

 

 آیة الله سیستانی(دام ظله):

چادر حجاب بهتر است و سزاوار نیست زنهای مۆمن بدون چادر خارج شوند.

 

 آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):

حجاب یکی از قوانین مسلّم اسلام است و اساس آن، پوشاندن بدن و موها غیر از صورت و دستها تا مچ است ولی بی شک، چادر حجاب برتر است.

 

 آیة الله تبریزی(ره):

پوشاندن بدن بر زن واجب و بهترین نوع پوشش واجب، همان چادر مشکی است که زنهای مۆمنه خود را با آن می پوشانند.

سوال: پوشیدن جوراب نازک و بدن نما برای خانمها در بیرون از منزل و انظار نامحرمان چه صورتی دارد و بیرون گذاشتن موهای سر از چادر در مقنعه توسط خانمها در دید نامحرمان چگونه است؟

آیة الله خامنه ای(دام ظله):

پوشاندن بدن از نامحرمان بر زن واجب است و چنین جورابهایی برای حجاب شرعی واجب کفایت نمی کند و پوشیدن تمام موی سر در برابر نامحرمان واجب است.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

کتاب حجاب شناسی حسین مهدی زاده

سایت اندیشه قم

جهان نیوز

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت