برنج بخوريد؛ سكته نكنيد

با این همه ساتورو ایگوچی می‌گوید گزینه سومی نیز وجود دارد. این‌که می توان پوست برنج را تا حدی گرفت. در ژاپن این طریقه را «هی گامای» می‌نامند. روشی که نزد گروهی از ژاپنی‌ها جای خود را باز کرده است؛ زیرا از نظر سلامتی منافعی در آن مشاهده کرده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنج بخوريد؛ سكته نكنيد

يک ضرب‌المثل قديمي مي‌گويد عقل سالم در بدن سالم است و اکنون پژوهش‌گران به اين نتيجه رسيده‌اند که براي داشتن قلبي برخوردار از سلامت (اگر اهميت عقل را در بدن در کنار قلب به طور برابر قرار دهيم)، بايد به سراغ برنج رفت. آن هم برنجي که بخش اعظم پوست خارجي آن گرفته شده باشد. چنين برنجي مي‌تواند به جلوگيري از حمله‌هاي قلبي افراد کمک کند. پژوهش‌گران مي‌گويند شناسايي اجزاي تشکيل‌دهنده برنج است که آنان را به اين نتيجه‌گيري رسانده است.

دفع حملات قلبي با برنج!

کساني که از حمله قلبي نگران هستند، توصيه‌هاي مختلفي را درباره اين‌که "چه بايد بخورند؟"، دريافت مي‌کنند.

به آنان گفته مي‌شود که کمتر چربي بخور، بيشتر ميوه بخور يا بيشتر از سبزيجات در غذايت استفاده کن.

اما پژوهش‌هاي جديد نشان مي‌دهد که مهم‌ترين چيزي که آنان براي سلامت قلب خود مي‌توانند بکنند، خيلي ساده است. بيشتر برنج بخورند.

با اين همه ساتورو ايگوچي مي‌گويد گزينه سومي نيز وجود دارد. اين‌که مي توان پوست برنج را تا حدي گرفت. در ژاپن اين طريقه را «هي گاماي» مي‌نامند. روشي که نزد گروهي از ژاپني‌ها جاي خود را باز کرده است؛ زيرا از نظر سلامتي منافعي در آن مشاهده کرده‌اند

مشکل است بتوان نياز به خوردن برنج را کاملاً درک کرد هر چند که برنج، بخش اعظمي از هر يک از وعده‌هاي غذايي بيشتر مردم جهان را تشکيل مي‌دهد. اما يک پژوهش‌گر ژاپني «Satoru Eguchi» ساتورو ايگوچي مي‌گويد در ژاپن برنج محبوبيت خود را در برابر ساير رژيم‌هاي غذايي غرب از دست داده است. وي مي‌گويد مردم ژاپن در پنجاه سال گذشته بيشتر به سوي رژيم غذايي غربي روي آورده‌اند.

به گفته ايگوچي، ژاپني‌ها در مقايسه با پنجاه سال پيش، پنجاه درصد کمتر برنج مصرف مي‌کنند و اين گرايش، برخي از پزشکان ژاپني را نگران کرده است.

آنان به رژيم سنتي‌اي باور دارند که پايه‌اش به طور گسترده بر مصرف ماهي و مصرف مقدار زيادي برنج است و مي‌گويند اينها سالم‌تر از غذاهايي است که چربي زياد دارند. 

در همين حال رژيم غذايي ژاپني که از پروتئين زيادي برخوردار است، نيز جاي گسترده‌اي را براي خود باز کرده است.

ترکيبي شگفت‌آور در يک کاسه برنج

مطالعات اخير نشان داده است که مصرف ماهي براي سلامت قلب تا چه اندازه ارزش دارد. اما هيچ پژوهش مشابهي درباره منافع خوردن برنج وجود ندارد. هر چند که وجود مقدار زيادي سبوس و برخي از ويتامين‌ها نيز در برنج قطعي است.

ساتورو ايگوچي و هم‌کارانش به اين نتيجه رسيده‌اند که حتي چيزهاي قابل ملاحظه بيشتري در برنج وجود دارد.

چيزي که آنان کشف کرده‌اند آن است که اجزاي تشکيل‌دهنده برنج مي‌تواند مانع از حمله قلبي شود.

ساتورو ايگوچي مي‌گويد هر چند که داروهايي براي جلوگيري از حمله قلبي وجود دارد، اما شما مي‌توانيد با خوردن برنج نيز به همان نتيجه برسيد.

با اين همه بايد توجه کرد که تمام انواع برنج‌ها داراي چنين خصوصيت مهمي نيستند. در واقع باور بر اين است که برنج قهوه‌اي سالم‌ترين دانه‌هاست.

پژوهش‌گران مي‌گويند برنج، جلوي هورموني را که مي‌تواند باعث تنگ شدن رگ‌ها شده و نمک اضافي را در خون روي هم انباشته کند، مي‌گيرد.

پژوهش‌گر ژاپني بر اين باور است که در واقع بخش بيشتري از مواد غذايي هضم نمي‌شود و مي‌گويد تصادفا پوست برنج قهوه‌اي بسيار سخت است. وي مي‌افزايد ما در واقع نمي‌توانيم تمام غذايي را که مي‌خوريم، هضم کنيم و براي اين‌که پوست قهوه‌اي‌رنگ برنج به اندازه کافي براي هضم نرم بشود، لازم است شما برنج را در مدت طولاني‌تري بپزيد. وقتي برنج را براي حدود چهل‌و‌پنج دقيقه در آب مي‌جوشانيد، آن به اين معناست که برنج بتواند به اندازه کافي براي خوردن نرم شود. در برابر، برنج سفيد، وقت کمتري براي پختن لازم دارد

"هي گاماي" يعني پوست‌كندن برنج

با اين همه ساتورو ايگوچي مي‌گويد گزينه سومي نيز وجود دارد. اين‌که مي توان پوست برنج را تا حدي گرفت. در ژاپن اين طريقه را «هي گاماي» مي‌نامند. روشي که نزد گروهي از ژاپني‌ها جاي خود را باز کرده است؛ زيرا از نظر سلامتي منافعي در آن مشاهده کرده‌اند.

اکنون با توجه به تحقيقات اين پژوهش‌گر ژاپني، اين پنداشت‌ها جنبه علمي و قطعي به خود گرفته است. وي مي‌گويد روش درست کردن برنج به گونه «هي گاماي» اصلا مشکل نيست. تنها کاري که بايد کرد آن است که پوست برنج را تا قبل از آن که کاملا سفيد نشده است، صيقل نداد. اين تکنيکي است که مي‌تواند توسط توليدکنندگان برنج در سراسر جهان انجام شود. ساتورو ايگوچي و هم‌کارانش در صددند تا براي آنان که به مصرف اين نوع برنج علاقه‌اي ندارند، يا مايل نيستند از برنج قهوه‌اي يا سفيد متداول مصرف کنند، دارويي طبيعي از اجزاي موجود در برنج تهيه کنند.

ايگوچي نتيجه پژوهش‌هاي خود را در اين زمينه در اجلاس سالانه انجمن آمريکايي متخصصين علم کالبد‌شکافي به دانشمندان و پزشکان ارائه کرده است. 


باشگاه كاربران تبيان ـ ارسالي از: bashybashyboy

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت