علم در خدمت فست‌فود!

دانشمندان هلندی از سلول‌های بنیادی نوعی همبرگر را توسعه دادند که هرچند مشکلات متعددی از جمله قیمت بالا و طعم نامأنوس دارد، اما در آینده می‌تواند در مبارزه با گرسنگی جهانی مورد استفاده قرار گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علم در خدمت فست‌فود!


دانشمندان هلندی از سلول‌های بنیادی نوعی همبرگر را توسعه دادند که هرچند مشکلات متعددی از جمله قیمت بالا و طعم نامأنوس دارد، اما در آینده می‌تواند در مبارزه با گرسنگی جهانی مورد استفاده قرار گیرد.


نخستین بار در سال 2009 دانشمندان هلندی دانشگاه آیندهوون خبر از تولید گوشت با استفاده سلول‌های بنیادی دادند. اکنون نیز گروهی از پژوهش‌گران دانشگاه مستریخت به مدیریت پروفسور "مارک پست" درحال مطالعه بر روی سلول‌های بنیادی حیوانات برای تولید همبرگر مصنوعی هستند.

تولید این گوشت مصنوعی دلایل زیستی و تجاری متعددی دارد. برای مثال، گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که تا سال 2050 مصرف گوشت به دوبرابر مصرف فعلی خواهد رسید که با متدهای تولید رایج، این سیستم در پاسخ‌گویی به تقاضای بازار ناتوان خواهد بود.

همچنین دامپروری فشار زیادی به محیط زیست از نظر اختصاص زمین، تولید پسماندها و افزایش گازهای گل‌خانه‌ای وارد خواهد کرد.

از سویی دیگر بسیاری از سازمان‌های محافظت از حیوانات معتقدند که کشتن حیوانات با هدف رفع نیازهای خوراکی از نظر اخلاقی درست نیست و به همین علت انجمن حمایت از حیوانات PETA به دنبال راهی برای حل این مشکل است.

درحقیقت PETA قصد دارد به اولین دانشمندی که بتواند تا سال 2012 گوشت تولید آزمایشگاه را با هزینه‌های سازگار با عرضه تجاری تولید کند، یک میلیون دلار جایزه بدهد.

از این‌رو، تیم تحقیقاتی "مارک پست" گروهی از سلول‌های بنیادی حیوانات را انتخاب کردند و آنها را با ماده‌ای که از جنین یک اسب گرفته بودند، ترکیب کردند.

محصول به دست آمده، 2.5 سانتیمتر طول و کمتر از یک سانتی‌متر عرض دارد. شکل آن شبیه به خمیر و به رنگ تیره کم‌رنگ است که این تیرگی احتمالاً به دلیل فقدان میوگلوبین خون و پروتئین میانجی‌گر آهن است.

مارک پست در این خصوص توضیح داد: «ما در حال جست‌وجوی روشی برای ساخت میوگلوبین هستیم تا رنگ این گوشت را به رنگ طبیعی برسانیم. امیدواریم که بتوانیم ظرف مدت یک سال یک همبرگر واقعی را ایجاد کنیم.»

براساس گزارش دیلی تلگراف، رنگ، تنها بخشی از موانعی است که این دانشمندان باید آن را حل کنند. به طوری‌که اولین و مهم‌ترین مسأله برای تولید این گوشت مصنوعی، هزینه بالای آن است.

برپایه ارقام محتاطانه با استفاده از متدهای فعلی، تولید اولین همبرگر مصنوعی می‌تواند بیش از 220 هزار پوند (250 هزار یورو) هزینه داشته باشد.

باوجود این، دانشمندان هلندی در کاهش این هزینه‌ها بسیار خوش‌بین هستند و اظهار داشته‌اند که این گوشت مصنوعی به یک شرکت خصوصی فروخته خواهد شد و بنابراین از طریق سیستم‌های تولید انبوه می‌توان هزینه‌های تولید را کاهش داد.

همچنین نباید طعم نامأنوس این گوشت را از یاد برد که به اعتقاد این محققان با استفاده از طعم‌دهنده‌های خاصی می‌توان سلول‌های بنیادی را تحریک و گوشتی با طعم طبیعی تولید کرد.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: shilda

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت