آرش در جمع بزرگان جودو

فدراسیون جودوی کشورمان در حالی نام آرش میراسماعیلی را به درخواست سرمربی ایتالیایی از فهرست نفرات اعزامی این تیم به مسابقات جهانی خارج کرد که وی با دستیابی به چهار مدال جهانی یکی از 20 جودوکار برتر دنیاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرش در ميان بزرگان جودو جهان


فدراسيون جودوي کشورمان در حالي نام آرش ميراسماعيلي را به درخواست سرمربي ايتاليايي از فهرست نفرات اعزامي اين تيم به مسابقات جهاني خارج کرد که وي با دستيابي به چهار مدال جهاني يکي از 20 جودوکار برتر دنياست.


جودوي ايران بيش از 20 سال است که در مسابقات جهاني حضور پيدا مي کند اما تعداد مدال‌هاي کسب شده توسط نمايندگان ايران به اندازه تعداد انگشتان يک دست هم نمي رسد.

دو مدال طلا در مسابقات جهاني 2001 مونيخ و 2003 اوزاکا به همراه دو مدال برنز در مسابقات جهاني سال‌هاي 2005 و 2007 که توسط آرش ميراسماعيلي بدست آمده و تک مدال برنز محمود ميران در مسابقات جهاني 2001 مونيخ تمام ره آورد جودوي ايران از مسابقات جهاني است.

 

ميراسماعيلي که با نظر سرمربي ايتاليايي تيم ملي کشورمان شانس حضور در پنجمين ميدان جهاني خود را از دست داده با همين تعداد مدال يکي از نوابغ جودوي جهان است که بيش از سه بار از سکوي قهرماني جهان بالا رفته است.

در فاصله 12 روز تا آغاز رقابت‌هاي جودوي قهرماني جهان در فرانسه سايت "جودو اينسايد" در يک فهرست 50 نفره اسامي قهرمانان برتر اين رشته که در طول 55 سال اخير صاحب بيشترين مدال شده‌اند را منتشر کرد که در ميان آنها نام آرش ميراسماعيلي، جودوکار وزن 66- کيلوگرم کشورمان ديده مي شود.

در اين فهرست، ميراسماعيلي با دو مدال طلا و دو برنز در رده هفدهم قرار دارد، البته کاپيتان سابق تيم ملي جودوي ايران جزو 11 قهرمان برتر تاريخ جودو است که توانسته بدون وقفه و در چهار دوره متوالي روي يکي از سکوهاي سه‌گانه قهرماني بايستد.

ميراسماعيلي علاوه بر چهار مدال جهاني، در رقابت‌هاي قاره‌اي هم با سه مدال طلا، دو نقره و دو برنز يکي از پرمدال‌ترين جودوکاران قاره کهن است. وي در مجموع 11 مدال رنگارنگ از مسابقات قاره‌اي و جهاني کسب کرده است.

در اين فهرست بيشتر نفراتي که بالاتر از نماينده ايران قرار دارند، همگي در سنگين وزن موفق به کسب مدال شده‌اند، نفراتي که با مبارزه در دو وزن 100+ کيلوگرم و آزاد موفق به کسب دو مدال در يک دوره مسابقه جهاني شده‌اند. جودوکاراني چون رنر فرانسوي، ميخائلين روس، شينوهاراي ژاپني، ون درگيست هلندي در سنگين وزن مدال جهاني را بر گردن آويخته و جزو بهترين هاي جودو هستند اما آرش ميراسماعيلي در وزن 66- کيلوگرم موفق به ثبت اين رکورد شده است.

ميراسماعيلي علاوه بر چهار مدال جهاني، در رقابت‌هاي قاره‌اي هم با سه مدال طلا، دو نقره و دو برنز يکي از پرمدال‌ترين جودوکاران قاره کهن است. وي در مجموع 11 مدال رنگارنگ از مسابقات قاره‌اي و جهاني کسب کرده است.

20 جودوکار برتر تاريخ از نگاه سايت "جودو اينسايد" به شرح زير است:

1- ناويا اوگاوا (ژاپن) با کسب چهار مدال طلا و سه برنز

2- روبرت ون دوال (بلژيک) با کسب دو مدال نقره و پنج برنز

3- کلاوس گلان (آلمان) با کسب سه مدال نقره و سه برنز

4- تدي رنر (فرانسه) با کسب چهار طلا و يک نقره

5- الکساندر ميخايلين (روسيه) با کسب سه مدال طلا، يک نقره و يک برنز

6- شين چي شنوهارا (ژاپن) با کسب دو مدال طلا، يک نقره و دو برنز

7- دنيس ون در گيست (هلند) با کسب يک مدال طلا، يک نقره و سه برنز

8- ديويد دويله (فرانسه) با کسب چهار مدال طلا

9- شوجو فوجي (ژاپن) با کسب چهار مدال طلا

10- يوسو هيرو ياماشيتا (ژاپن) با کسب چهار مدال طلا

11- توشي هيکو کوگا (ژاپن) با کسب سه مدال طلا و يک برنز

12- آنتون گرسينک (هلند) با کسب سه مدال طلا و يک برنز

13- هيروشي ميناتويا (ژاپن) با کسب دو مدال طلا و دو نقره

14- فابين کانو (فرانسه) با کسب دو مدال طلا، يک نقره و يک برنز

15- اودو کوئل مالتس (آلمان) با کسب دو مدال طلا، يک نقره و يک برنز

16- نوبو يوکي ساتو (ژاپن) با کسب دو مدال طلا، يک نقره و يک برنز

17- آرش ميراسماعيلي (ايران) با کسب دو مدال طلا و دو برنز

18- هيده هيکو يوشيدا (ژاپن) با کسب يک مدال طلا، دو نقره و يک برنز

19- نيل آدامز (انگلستان) با کسب يک طلا، يک نقره و دو برنز

20- گوريگوري وريچوف (روسيه) با کسب يک مدال طلا، يک نقره و دو برنز

بخش ورزشي تبيان


منبع: مهر

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار ورزشي سال 1381
آخرین مطالب سایت