روحانيت عليه خرافات؛ 39 برابر است با 13

در اين نوشتار شما با خرافات فاجعه انگيزي به نام 39 آشنا خواهيد شد که شايد بتوان آن را با خرافات 13 مقايسه کرد. البته خرافات 39 چنان قوي است که حتي تاثيرات شگرف سياسي اقتصادي را در پي دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روحانيت و مبارزه با خرافات 39

اگر در افغانستان هستيد و در پلاک ماشين شما عدد ?? وجود دارد، درگير دردسر جدي‏اي شده‏ايد که البته اين همه داستان نيست؛ اگر ?? ساله هستيد  يا در شماره تماستان عدد ?? هست و يا بدتر از همه در خانه شماره ?? زندگي مي‏کنيد، دردسرتان دوچندان مي‏شود.

اگر در افغانستان هستيد و در پلاک ماشين شما عدد ?? وجود دارد، درگير دردسر جدي‏اي شده‏ايد که البته اين همه داستان نيست؛ اگر ?? ساله هستيد يا در شماره تماستان عدد ?? هست و يا بدتر از همه در خانه شماره ?? زندگي مي‏کنيد، دردسرتان دوچندان مي‏شود.

عدد ?? زماني به مشکلي جدي و خبرساز در کشور هم‏سايه و هم‏زبان ما بدل شد که شماره مسلسل پلاک خودروها در افغانستان به جايي رسيد که با عدد ?? آغاز مي‏شد و کسي حاضر نبود اين خودروها را بخرد!

به گزارش «بي‏بي‏سي»، شايع شده که شماره ?? نحس است؛ حتي برخي آن را چيزي معادل «بي‏ناموسي» مي‏دانند!

حساسيت درباره شماره ?? در گذشته، تنها در شهر هرات بود؛ اما اکنون اين باور فراگير شده و به کابل، مزارشريف و ديگر شهرهاي افغانستان نيز رسيده است.

احمد غفور، راننده تاکسي در کابل مي‏گويد: از اينکه ماشينم پلاک ?? دارد، متنفرم. مردم خيلي طعنه مي‏زنند.

احمد ادامه مي‏دهد: چندين بار مي‏خواستم خودرو‏ام را بفروشم، اما کسي حاضر نيست آن را بيشتر از نصف قيمت واقعي‏اش بخرد.

برخي از شهروندان کابل مي‏گويند حساسيت در برابر عدد ?? پديده جديدي است و پيشتر در پايتخت افغانستان سابقه نداشته است.

نورالدين همدرد، رئيس راهنمايي و رانندگي کابل(يا به قول خود افغان‏ها، پليس ترافيک) در اين زمينه کساني را مسئول مي‏داند که کارشان خريد و فروش خودروست.

آقاي همدرد مي‏گويد: بنا بر قانون، ما مجبوريم پلاک شماره ?? را ضرب و توزيع کنيم. اين جهل مردم را نشان مي‏دهد که پي خرافات مي‏روند! همدرد مي‏افزايد: هيچ کاري مانع نخواهد شد که ما توزيع پلاک ?? را متوقف کنيم. مردم مجبور هستند اين شماره را بپذيرند.

اين مشکل به اندازه‏اي جدي شده که بسياري از کساني که ماشين‏هاي با پلاک ?? دارند، براي تبديل پلاکشان حاضرند رشوه نيز بدهند!

 

ريشه مشکل

دقيقا معلوم نيست چنين باوري ريشه در کجا دارد. عده‏اي مي‏گويند عدد ?? در حروف ابجد، يک واژه عربي را مي‏سازد که معادل آن در فارسي معني بدي دارد. عده‏اي هم مي‏گويند سال‏ها پيش مرد بدنامي که شماره ماشين و همچنين شماره خانه‏اش ?? بوده، در هرات زندگي مي‏کرده و از آن زمان به بعد مردم نسبت به اين شماره حساس شده‏اند.

دليل همه‏گير شدن چنين باوري هر چه باشد، اما تأثير مستقيمي بر زندگي و کار شمار بسياري از افغان‏ها گذاشته است.

قيس ياسيني، يکي از خودروفروشان در مزارشريف مي‏گويد: خودروهايي که پلاک ?? دارند، دست‏کم سه هزار دلار از ديگر ماشين‏ها ارزان‏ترند.

اين مشکل براي شرکت‏هاي مخابراتي هم دردسرساز بوده است؛ تا جايي که بسياري از پذيرفتن شماره تماسي که ?? داشته باشد، خودداري مي‏کنند.

پليس ترافيک کابل، براي حل اين مشکل از روحانيون مدد جسته است. مسئولان پليس ترافيک مي‏گويند: در همه کشورهاي اسلامي، شما پلاک ?? را مي‏بينيد؛ حتي در قرآن سوره‏هايي هست که عدد ?? در آنها ديده مي‏شود. در اين مورد با روحانيون نيز صحبت کرده‏ايم؛ آنها مي‏گويند چنين باورهايي چيزي جز خرافات نيست.

در برخي جوامع ديگر، از جمله ايران، به غلط عدد ?? نشانه بدشانسي شمرده مي‏شود. بسياري از مردم افغانستان نيز عدد ?? را نحس مي‏دانند؛ ولي اين نخستين باري است که باور خاص مردم نسبت به يک عدد، مشکلات جدي اجتماعي و اقتصادي به بار آورده است!

منبع: تابناک


باشگاه کاربران تبيان - ارسالي از : arefe60

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت