حكم «بقايي» در تجديدنظر رد شد

سخنگوي قوه قضاييه از تشكيل پرونده‌اي براي چند نفر از مديران سابق ايران‌خودرو و احضار عده‌اي از اين مديران خبر داد. او هم‌چنين در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه حكم بدوي «بقايي» در تجديد نظر ديوان عدالت اداري رد شده است. محسني‌اژه‌اي هم‌چنين تاكيد كرد كه ابهام
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حكم «بقايي» در تجديدنظر رد شد


سخنگوي قوه قضاييه در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه حكم بدوي «بقايي» در تجديد نظر ديوان عدالت اداري رد شده است. محسني‌اژه‌اي هم‌چنين تاكيد كرد كه ابهاماتي در پرونده فوت «هدي رضازاده صابر» وجود دارد. 


حكم بدوي «بقايي» در تجديدنظر رد شده است

خبرنگار ديگري در خصوص آخرين نتيجه‌ي رسيدگي به پرونده حميد بقايي در ديوان عدالت اداري سوال كرد كه سخنگوي قوه قضائيه گفت: اعتراض به راي يك روال معمولي است. بسياري از احكام قابل تجديدنظرخواهي هستند و خيلي اوقات افراد نسبت به راي صادره اعتراض مي‌كنند. پس از اعتراض پرونده در مرجع تجديدنظر مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد وحتي در مواردي كه حكم قطعي است ممكن است درخواست اعاده دادرسي، اعمال ماده 18 و ... شود. اين پرونده نيز در دادگاه بدوي مورد رسيدگي قرار گرفت و حكم صادر شد. حكم صادره مورد اعتراض قرار گرفت و پرونده به دادگاه تجديدنظر ارسال شد. دادگاه تجديدنظر حكم دادگاه بدوي را تائيد نكرده است اما به اين نتيجه رسيدند كه اشتباهي رخ داده است. پس از تذكر به اشتباه اين پرونده در مرحله رسيدگي بعدي قرار دارد.

دادستان حق‌دارد با آن رسانه‌ها برخورد كند

خبرنگار ديگري سوال خود را اين‌گونه مطرح كرد كه آيا قوه قضائيه قصد دارد با يكي از روزنامه‌هاي كثيرالانتشار نزديك به دولت كه رييس قوه قضائيه، فرمانده سپاه و آقاي مصباح را اقتدارگرا خوانده است، برخورد كند؟ كه محسني اژه‌اي پاسخ داد: چنين حقي براي دادستان باقي است اما اينكه از اين حق استفاده كند بحث ديگري است. همچنان كه چنين حقي براي هيات نظارت بر مطبوعات وجود دارد.

در تاريخ 10 خرداد 90 وزير دادگستري به رئيس قوه قضائيه نامه‌اي نوشتند تا كارشناسي مجدد نسبت به نرخ ديه و رفع عوارض احتمالي آن داشته باشند كه رييس قوه قضائيه هم پذيرفتند.

برخورد قاطع و رسيدگي خارج از نوبت حادثه خميني شهر

سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سوالي درباره حادثه‌اي در خميني شهر اصفهان و اقدامات دستگاه قضايي گفت: يكي از تاكيدات ما برخورد با افراد شرور و اراذل و اوباش است. دستگاه قضايي، نيروي انتظامي و سيستم اطلاعاتي بايد نسبت به اين موضوعات حساسيت داشته باشند تا اين‌گونه حوادث تكرار نشود. از سوي ديگر به خانواده‌ها سفارش مي‌كنيم تا اقداماتي كه موجب خدشه‌دار شدن عفت عمومي مي‌شود، انجام ندهند. برخي از تعرضات به دليل كوتاهي‌هاي اوليه است. كساني كه اين جنايت را مرتكب شد‌ه‌اند تحت تعقيب قرار گرفتند و تعدادي از آن‌ها نيز دستگير شد‌ه‌اند و قطعا با توجه به ميزان جرم، مجازات خواهند شد و تاكيد مي‌كنم كه اين نوع جرايم نيز خارج از نوبت مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: كساني كه در اين پرونده به عنوان متهم دستگير شده‌اند محاكمه و مجازات مي‌شوند ولو اينكه بعضي از افراد ديگر دستگير نشوند. اگر مقدمات در آن محل رعايت مي‌شد شايد چنين جناياتي اتفاق نمي‌افتاد و اين موضوع به مردم بستگي دارد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه «آيا افرادي كه در قضيه خميني‌شهر در باغ بودند از اقليت‌هاي مذهبي بوده‌اند يا خير؟» تصريح كرد: درباره تك‌تك افراد اطلاعي ندارم.

افراد حمله كننده به باغ خميني شهر، بسيجي نبود‌ه‌اند

خبرنگاري در ادامه پرسيد درباره حادثه خميني‌شهر برخي رسانه‌هاي غربي عنوان كردند كساني كه به باغ حمله كردند بسيجي بودند لطفا هويت اين افراد را تصريح كنيد و اينكه آيا لزومي دارد كه برخورد شديدتري با اراذل و اوباش صورت بگيرد يا خير؟

محسني اژه‌اي در پاسخ گفت: اين افراد هنوز محكوم نشده‌اند و هنوز مجازاتي براي آن‌ها تعيين نشده است. اينها فعلا دستگير شده‌اند و پرونده در حال رسيدگي است؛ اما طبيعي است كه دشمن بخواهد درباره هر سوژه‌اي فضاسازي كند.

محسني اژه‌اي با تاكيد بر اينكه افرادي كه به باغ حمله كردند و دستگير شدند، مطلقا از نيروهاي بسيج نيستند، گفت: من چنين چيزي در سابقه پرونده كساني كه دستگير شدند نديدم.

اگر آن دختر حجاب را رعايت مي‌كرد...

سخنگوي دستگاه قضايي در ادامه سخنانش به مضروب شدن يك روحاني به دليل امر به معروف و نهي از منكر اشاره كرد و گفت: در هفته‌هاي گذشته در تهران يك فرد روحاني به دليل احساس تكليف و مسئوليت مورد تعرض قرار گرفت و چشم وي آسيب ديد. بخشي از اين موضوع به اين امر بازمي‌گردد كه اگر دختر خانم حجاب خود را رعايت مي‌كرد موضوع به اينجا منجر نمي‌شد. با توجه به نزديك شدن به فصل تابستان به خانواده‌ها توصيه مي‌كنيم كه مراقب فرزندان خود باشند و توصيه‌هاي لازم را به آن‌ها كنند.

دادستان كل كشور افزود: در اين پرونده پليس به سرعت عمل كرد و دادستان به موقع ورود كرد و اكنون پرونده در حال رسيدگي است. دو پسر و دو دختر و در مجموع چهار نفر در اين رابطه دستگير شدند. هنگامي كه شرح حال اين چهار نفر را مشاهده كردم بسيار متاثر شدم كه چرا به علت رعايت نكردن بعضي از مسائل چنين اتفاقاتي در جامعه روي مي‌دهد.

محسني اژه‌اي يادآور شد: اين مباحث در خصوص مورد اخير است و در مورد اول نيز ضارب اصلي دستگير شده است.

پاسخ تفصلي سخنگو درباره علت فوت «هدي‌ رضازاده صابر»

خبرنگاري پرسيد درباره‌ي فوت «هدي‌ رضازاده صابر»، برخي رسانه‌هاي غربي ادعا كردند كه فوت ايشان در اثر عدم رسيدگي در زندان و تاخير در انتقال به بيمارستان بوده است لطفا در اين زمينه توضيح دهيد. كه محسني اژه‌اي در پاسخ به اين سوال اظهاركرد: برخي از كساني كه به آنچه دشمن گفته گوش مي‌دهند به دليل بي‌اطلاعي و كم‌اطلاعي است. هدي رضازاده صابر از كساني بود كه جرايمي داشت و حكم او قطعي شده بود و در زندان محكوميت خود را تحمل مي‌كرد.

محسني اژه‌اي در ادامه گفت: سازوكار قانوني در مورد زندان اين است كه سازمان زندان‌ها متولي نگهداري زندانيان و موارد بازداشت موقت است و اگر كسي مريضي پيدا كرد بر اساس ضوابط و مقررات سازمان زندان‌ها اختيار دارد كه اگر زنداني نياز به پزشك داشت حتي بدون اخذ نظر قاضي و دادستان مگر در موارد خاص امنيتي بلافاصله او را به مركز پزشكي و بهداري كه در خود زندان مستقر است منتقل كنند. اگر معاينات در بهداري زندان امكان‌پذير است در همان جا انجام مي‌شود و اگر نياز به مراجعه به مراكز تخصصي بيروني باشد بايد به دادستان اطلاع دهند.

وي در ادامه به اطلاع دادن موضوع از سوي دادستان به خانواده متهم اشاره كرد و گفت: اگر فردي نياز به اقدامات پزشكي داشته باشد خانواده او را مطلع مي‌كنند زيرا گاهي اين افراد پزشك خانوادگي دارند و يا خانواده تشخيص مي‌دهند كه مي‌خواهند فرد را براي مثال به بيمارستان بهتري منتقل كنند. البته اين شامل موارد خاص امنيتي كه ممكن است ممنوعيت انتقال از بيمارستان وجود داشته باشد نمي‌شود.

سخنگوي قوه قضائيه ادامه داد: در مورد اين فرد بر اساس گزارش سازمان زندان‌ها و دادستاني تهران، وي در ساعات اوليه صبح 20 خرداد اظهار ناراحتي مي‌كند، او را به بهداري اوين مي‌برند، دكتر او را معاينه مي‌كند و نوار قلب مي‌گيرد اما ملاحظه مي‌كند مشكلي از ناحيه قلب وجود ندارد، چند ساعت بعد مجددا احساس ناراحتي مي‌كند اين بار معاينات بيشتري انجام مي‌شود و مي‌گويند بهتر است به مركزي در بيرون زندان برده شود و مورد آزمايش تخصصي قرار گيرد. آنجا كه برده مي‌شود تشخيص مي‌دهند ناراحتي قلبي درست است و او سكته كرده و اين باعث مي‌شود فرداي آن روز هم فوت كند.

خبرنگاري پرسيد درباره‌ي فوت «هدي‌ رضازاده صابر»، برخي رسانه‌هاي غربي ادعا كردند كه فوت ايشان در اثر عدم رسيدگي در زندان و تاخير در انتقال به بيمارستان بوده است لطفا در اين زمينه توضيح دهيد. كه محسني اژه‌اي در پاسخ به اين سوال اظهاركرد: برخي از كساني كه به آنچه دشمن گفته گوش مي‌دهند به دليل بي‌اطلاعي و كم‌اطلاعي است.

محسني اژه‌اي در ادامه گفت: افرادي ممكن است در داخل منتقد باشند كه آيا همه‌ي اين مسير انجام شده است يا خير؟ آيا به دادستان يا زير مجموعه دادستان يا خانواده وي خبر داده شده يا خير؟ آيا پرسيده شده يك پزشك خانوادگي داريد يا نه؟ آيا مي‌خواهيد در اين بيمارستان درمان شود يا به بيمارستان ديگري منتقل شود؟ پاسخ اين سوالات را هنوز به من نداده‌اند و اگر مواردي انجام نشده باشد، پيگيري خواهيم كرد. اگر كسي در داخل نسبت به اين موضوعات منتقد باشد بايد انتقادش را بپذيريم و اگر نقيصه‌اي وجود دارد رفع كنيم.

وي درباره كالبدشكافي جسد نيز توضيح داد: اگر قرائن و شواهدي وجود نداشته باشد، طرف هم منع كند يا درخواستي داده نشود كالبدشكافي انجام نمي‌شود. اگر مواردي ضرورت پيدا كند كالبدشكافي انجام مي‌شود. جز دو سه سوالي كه مطرح كردم و هنوز پاسخي داده نشده است، بقيه موارد اين موضوع روال عادي خود را طي كرده است.

محسني اژه‌اي در پاسخ به سوال ديگري درباره آخرين وضعيت خانمي كه مورد اسيدپاشي قرار گرفته بود و وقفه‌اي در اجراي حكم اسيدپاش ايجاد شد، اظهار كرد: اين حكم اگر فرد مجني‌عليه رضايت به اجرا دهد، اجرا مي‌شود. زجري كه اين خانم و خانواده او كشيده‌اند حتي با قصاص التيام نمي‌يابد اما به هر ميزاني كه ممكن است، بايد خواست آنها را اجرا كرد.

قصاص مرد اسيدپاش در صورت اصرار آمنه اجرا مي‌شود

وي خاطر نشان كرد: اين خانم ظاهرا براي ادامه معالجات به خارج تشريف برده‌اند. مقدمات پزشكي اجراي حكم فراهم شده و به محض آمدن اين خانم اگر بر خواسته خود باقي باشند، حكم اجرا مي‌شود.

خبرنگار ديگري پرسيد تمامي عوامل فتنه‌هاي 88 محاكمه شده‌اند اما برخي افراد مثل فائزه هاشمي هنوز مورد محاكمه قرار نگرفته‌اند. آيا قرار است تغيير رويه‌اي در پرونده ايشان صورت گيرد؟

پرونده فائزه هاشمي به دادگاه ارسال شد

محسني اژه‌اي در پاسخ گفت: در جريان مورد آخري كه ايشان داشتند احضار شدند، كيفرخواست صادر و آخرين دفاع اخذ و پرونده به دادگاه ارسال شده است. پرونده ايشان مثل ساير پرونده‌هاست.

سخنگوي دستگاه قضايي در پاسخ به سوالي مبني بر لزوم اختصاص شعبي براي رسيدگي به مواردي كه در طرح‌هاي مقابله با بدپوششي مطرح مي‌شود، خاطرنشان كرد: خانواده‌ها بايد خودشان بيشتر رعايت كنند و آنچه خلاف عفت عمومي و شرع است و اخلاق عمومي را جريحه‌دار مي‌كند، انجام ندهند تا كار به شعب اختصاصي و برخورد نيروي انتظامي نرسد.

از اقدامات قانوني نيروي انتظامي حمايت مي‌كنيم

محسني اژه‌اي افزود: اگر كساني اين مسائل را رعايت نكنند و جرم مشهودي باشد نيروي انتظامي طبق قانون وظيفه برخورد با جرم مشهود را دارد و قوه قضائيه از اقدامات قانوني نيروي انتظامي حتما حمايت مي‌كند. من هم از اقدامات قانوني نيروي انتظامي حمايت خواهم كرد.

دادستان كل كشور خاطرنشان كرد: در تهران مجتمع خاصي براي رسيدگي به اين جرايم وجود دارد. در شهرستان‌ها هم معمولا اين پرونده‌ها در شعبات خاص رسيدگي مي‌شود.

دولت نهايت تلاش خود را براي جلوگيري از غبار هوا به‌كار گيرد

محسني اژه‌اي در پاسخ به سوالي درباره تشكيل جلسه كميته اضطرار آلودگي هوا عنوان كرد: دولت و همه‌ مسئولان بايد نسبت به موضوع آلودگي هوا به خصوص غباري كه از خارج مرزها داخل كشور شده و استان‌هاي متعددي را پوشش داده و با سلامتي هزاران نفر سر و كار دارد توجه داشته باشند و نهايت تلاش براي جلوگيري از آن بكنند. دولت تاكنون جلسات مرتبي در اين زمينه داشته و دارد و اميدواريم دولت سريعتر در اين زمينه موفق شود.

وي در پاسخ به سوالي درباره اصل تعيين نرخ ديه نيز اظهار كرد: در مورد ديه شش مورد تعيين شده است كه فقط سه مورد گاو، گوسفند و شتر موضوعيت دارد و قيمت شتر از بقيه كمتر است.

سخنگوي قوه قضائيه يادآور شد: در تاريخ 10 خرداد 90 وزير دادگستري به رئيس قوه قضائيه نامه‌اي نوشتند تا كارشناسي مجدد نسبت به نرخ ديه و رفع عوارض احتمالي آن داشته باشند كه رييس قوه قضائيه هم پذيرفتند.

بخش حقوق تبيان


منبع:ايسنا

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت