در سر شما چه مي گذرد؟

جالب ترين و مهم ترين عضو بدن شما در داخل سرتان و زير مو، پوست و جمجه ي محکم سر شما پنهان است. اين همان مغز شماست. مغز، همان عضو بدن شماست که فکر مي کند و به خاطر مي آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در سر شما چه مي گذرد؟

جالب ترين و مهم ترين عضو بدن شما در داخل سرتان و زير مو، پوست و جمجه ي محکم سر شما پنهان است. اين همان مغز شماست. مغز، همان عضو بدن شماست که فکر مي کند و به خاطر مي آورد. مغز، هم چنين، براي اطمينان از اين که ساير اعضاي بدن شما وظايف خود را درست انجام مي دهند، بر کار آن ها نظارت مي کند!

* اندازه ي مغز آدم ها با هم فرق مي کند. اما هوش آنان به بزرگي مغزشان بستگي ندارد؛ همان طور که اگر کسي پاي بزرگ تر داشته باشد، حتماً دونده ي بهتري نيست!

* مغز شما دو طرف دارد: طرف راست مغز شما مراقب طرف چپ بدن شما و طرف چپ آن، مواظب طرف راست بدن شماست.

* اعصاب به بدن مي گويد که در بدن چه مي گذرد. مثلاً، آيا آب خيلي داغ است يا خيلي سرد.

* پيام ها خيلي سريع در سرتاسر اعصاب حرکت مي کنند. سريع ترين آن ها 400 کيلومتر در ساعت سرعت دارد.

* اعصاب شما از مغزتان شروع مي شوند و سپس به صورت رشته اي ضخيم در پشت شما (داخل ستون مهره ها) ادامه مي يابند و از آن جا به تمام قسمت هاي بدن به صورت شاخه شاخه کشيده مي شوند.

چه باعث مي شود من چيزي را حسّ کنم؟

در هر لحظه از روز، پيام هايي درباره ي تمام اتفاقاتي که در داخل و بيرون بدن رخ مي دهد، به مغز ارسال مي شود. بعضي از اين پيام ها درباره ي چيزهايي است که حس مي کنيد. تمام پيام ها در امتداد مسيرهايي که اعصاب ناميده مي شوند حرکت مي کنند.

* درد يا آسيبي که به بدن مي رسد، احساسي است که به شما مي گويد جايي از بدن خوب کار نمي کند. بنابراين اعصاب، در واقع، دستگاه هشدار دهنده ي بدن هستند. اگر انگشت پاي شما به چيزي بخورد، درد مي کند؛ زيرا بدنتان به شما مي گويد که چيزي سر راه شماست و بايد بايستيد!

 

 

ترجمه:مهديه زمردکار

بخش کودک و نوجوان تبيان


مطالب مرتبط:

دايناسورها موجوداتي خاص

فصل هاي سال

معروف ترين موزه هاي جهان

آيا کره ي زمين گرد است؟

سفري به بدن انسان

دانستنيهاي جهان

مخلوقاتي شگفت انگيز

امروز هوا چطور است؟

از اينجا بدانيم

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت