آیا ابروی مصنوعی مانع وضو است؟
آیا ابروی مصنوعی مانع وضو است؟
آیت الله اراکی(ره):
اگر مانع رسیدن آب به بشره(پوست) است باید برطرف شود.
(استفتائات ص 11، با استفاده از س 6)
آیت الله بهجت(ره):
باسمه تعالی. اگر آب به پوست ابرو برسد، اشکال ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت الله تبریزی(ره):
اگر مو را کاشته باشد مانعی ندارد ولی باید آب را در وضو مثل غسل به زیر موها برساند و شستن موها و مسح بر آنها کافی نیست.
(استفتائات جدید سرور، 1385، اول، ج 2، ص 43، س 180)
آیت الله خامنه ای(دام ظلّه):
باسمه تعالی. اگر مانع رسیدن آب به پوست صورت نیست وضو صحیح است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
اگر کاشتن مو به نحوی باشد که مو به بدن متصل می شود و رشد می کند مانند موی طبیعی، در این صورت غسل و وضو هر دو صحیح است ولی چنانچه مو روی حاجبی بافته شده باشد و آن را به وسیله چسب و غیر ذلک به سر بچسبانند، جایز نیست و در صورت چسباندن اگر قابل کندن نباشد باید علاوه بر وضو و غسل جبیره ای، تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.
(جامع الاحکام، ج1، ص 36، س 105)
آیت الله فاضل لنکرانی(ره):
باسمه تعالی و له الحمد
اگر به نحوی باشد که عرفاً جزء بدن شود اشکالی ندارد والا مانع غسل و وضو می باشد.
اگر مو عرفا جزء بدن شده و به صورت طبیعی موی او شمرده می شود مثل بقیه افراد می باشد اما اگر موها را به وسیله ای چسباندند به طوری که بشره زیر چسب قرار گرفته و برداشتن آن مشکل است روی همان چسب یا به بیخ موها وصل نماید و احتیاطاً تیمم هم بکند.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات ـ جامع المسائل ج 2، ص 61، با استفاده از س 121)
آیت الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
اگر منظور از ترمیم کاشتن مو است و آب به پوست بدن برای وضو و غسل می رسد اشکالی ندارد و اگر منظور خال کوبی با رنگ است که زیر پوست قرار می گیرد آن هم اشکالی ندارد در غیر این صورت حکم جبیره را دارد.
(استفتائات امام علی بن ابیطالب، 1381، سوم، ج2، ص 47، س 58 و احکام بانوان، ص 40، س 50)
آیت الله نوری همدانی(دام ظلّه):
در فرض سوال، وضو صحیح است، اگر فعلاً جزء صورت محسوب می شود.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج است بنابر احتیاط واجب جمع کند بین وضو یا غسل جبیره ای و تیمم.
(توضیح المسائل ص 251 م 344)
بخش احکام اسلامی تبیان