بیکاری استادکاران صنایع دستی؛ یکی پس از دیگری

درحاليكه متوليان حفظ و توسعه صنايع دستي در اصفهان مستقر و تبليغات اساسي درخصوص حمايت از صنايع دستي انجام مي دهند، اما هنوز مشكلات و معضلات اين قشر پابرجاست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بيكاري استادکاران صنايع دستي؛ يكي پس از ديگري 

در حال حاضر بسياري از هنرمندان صنايع دستي و صنعتگران اصفهاني به مشاغلي روي آورده‌اند كه كاملا خارج از حوزه صنايع دستي است برخي از آنها با داشتن بيش از 40 سال سابقه در حوزه صنايع دستي الان در شركت هاي خصوصي و خدماتي مشغول به كار هستند. اين درحالي است كه گفته مي‌شود اصفهان مهد صنايع‌دستي ايران است.

درحاليكه متوليان حفظ و توسعه صنايع دستي در اصفهان مستقر و تبليغات اساسي درخصوص حمايت از صنايع دستي انجام مي دهند، اما هنوز مشكلات و معضلات اين قشر پابرجاست به طوري كه بسياري از هنرمندان و صنعتگران صنايع دستي كه سالهاي متمادي از عمر و زندگي خود را صرف يادگيري، آموزش و پيشبرد صنايع دستي كرده اند، در حال حاضر به دليل تامين هزينه هاي زندگي، تورم و فشار اقتصادي و نبودن بازار كار به مشاغلي روي آورده اند كه كاملا خارج از حوزه صنايع دستي است.

 

محمد نوريان خاتم ساز اصفهاني كه بيش از 40 سال سابقه دارد و درحال حاضر در شركت خصوصي مشغول به كار است به خبرنگار CHN مي‌گويد: با 40 سال سابقه صنايع دستي 4 سال است كه بيكارم و درحال حاضر در يك شركت خصوصي كه اصلا مرتبط با صنايع دستي نيست مشغول به كار هستم.

عضو اتحاديه خاتم سازان مي گويد: 12 ساله بودم كه پشت ميخ كار نشستم و الان 56 سالم است كه نه كارگاهي براي آموزش دارم نه بيمه اي كه بعد از 40 سال حداقل بازنشستگي داشته باشم.

 

وي مي گويد: چند دوره عضو و رئيس اتحاديه صادرات صنايع دستي بوده‌ام ولي به دليل عدم حمايت و كارشكني هاي موجود و همچنين هزينه هاي بالا مجبور شدم صنايع دستي را براي هميشه رها كنم.

 

نوريان با تاكيد بر اينكه تاكنون نامه هاي بسياري به ارگان ها و مسئولين زده شده ولي هيچ نتيجه يي در بر نداشته ادامه داد: با توجه به هزينه هاي بالا و نداشتن بيمه مجبور به ترك حوزه كاري ام شدم چرا كه 16 درصد از حق بيمه را بايد خودمان پرداخت مي كرديم و حق درمان نيز جداگانه بايد پرداخته مي شد. در اين خصوص نامه هاي بسياري به ارگان ها و متوليان صنايع دستي زده شد كه هيچ نتيجه يي نداشت.

 

عضو اتحاديه خاتم سازان مي گويد: 12 ساله بودم كه پشت ميخ كار نشستم و الان 56 سالم است كه نه كارگاهي براي آموزش دارم نه بيمه اي كه بعد از 40 سال حداقل بازنشستگي داشته باشم.

 

وعده هاي متوليان صنايع دستي، طبل توخالي!!

در حال حاضر صنايع دستي با دارا بودن قابليت و پتانسيل بالقوه اي كه براي صادرات دارد درحال حاضر حتي قسمت عمده ي احتياجات مردم و منطقه را تامين نمي كند. صنايع دستي اصفهان با توجه به برخورداري از امكانات مناسبتر نسبت به شهرهاي همجوار و ديگر استان ها همچنان درگير مشكلات و معضلاتي هستند كه صنعتگران را وادار به تغيير شغل مي كند. اتفاقي كه با سرايت به ديگر شهرها باعث خواهد شد صنايع دستي از بحران خارج و كاملا نابود شود. چرا كه شهرهاي ديگر نه شهرت و معروفيت اصفهان را در زمينه صنايع دستي دارند نه متولي صنايع دستي درآنجا مستقر است تا با طبل و وعده هاي توخالي به كمك آن ها بشتابد.

 

مجيد اخوان هنرمند ميناكار اصفهاني نيز كه درحال حاضر جنس هاي متفرقه مي فروشد و ساخت و فروش صنايع دستي را كنارنهاده در گفت‌وگو با CHN يادآور مي‌شود: صنايع دستي از ساماندهي مناسبي برخوردار نيست. كپي اجناس صنايع دستي بدون كمترين كيفيت بازار را اشباع كرده و جايگزين اجناس اصيل شده است. متوليان حفظ و توسعه صنايع دستي با دوره هاي آموزشي 3 ماهه افرادي را روانه بازار كار مي كنند كه به جاي كار، كپي كردن ياد گرفته اند و همين امر باعث مي شود اجناسي با حداقل كيفيت وارد بازار شود وقيمت ها را خراب كند.

صنايع دستي وابسته به توريست است. اگر خريدار و توريست نباشد صنايع دستي هم نيست. در اين ميان اگر خريداري هم پيدا شود وقتي با قيمت هاي متفاوت و جنس بي كيفيت مواجه شود اعتمادش از بين مي‌رود و خريدي نخواهد كرد.

 

وي در ادامه مي گويد: كالاهاي بي‌كيفيت با قيمت هاي متفاوت باعث شده بازار صنايع دستي اصفهان از نظم و قاعده‌اي برخوردار نباشد. به عنوان مثال به محض اينكه بازار مينا بالا مي رود خاتم ساز هم به توليد مينا مي پردازد. اين مسائل گره هاي گمشده يي در بازار صنايع دستي اصفهان است.

 

اخوان با اشاره به اينكه بسياري از صنعتگران بدهكارند، مي گويد: صنايع دستي وابسته به توريست است. اگر خريدار و توريست نباشد صنايع دستي هم نيست. در اين ميان اگر خريداري هم پيدا شود وقتي با قيمت هاي متفاوت و جنس بي كيفيت مواجه شود اعتمادش از بين مي‌رود و خريدي نخواهد كرد.


خبرگزاري ميراث فرهنگي/ گروه صنايع دستي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت