گواردیولا بر تخت مورینیو

در چند هفته اخير رابطه کارلو آنچلوتي و رومن آبراموويچ، مالک باشگاه چلسي، رو به تيرگي نهاده است .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 گوارديولا بر تخت مورينيو

در چند هفته اخير رابطه کارلو آنچلوتي و رومن آبراموويچ، مالک باشگاه چلسي، رو به تيرگي نهاده است. سرمربي ايتاليايي که در اولين فصل حضورش در استمفورد بريج توانست همزمان قهرماني در ليگ برتر و جام حذفي را جشن بگيرد، خيلي زود با اوليگارش روس مشکل پيدا کرد. به نظر مي‌رسد اخراج ري ويلکينز، دستيار آنچلوتي که بدون هماهنگي او انجام شد، براي کارلتو بسيار گران تمام شده است. از سوي ديگر رسانه‌هاي انگليسي ادعا کردند در صورتي که اختلافات اين دو افزايش يابد و به اخراج آنچلوتي بينجامد، آبراموويچ گوارديولا را جانشين او خواهد کرد.

رييس کيست؟

در باشگاه چلسي هميشه اين مالک روس است که حرف آخر را مي‌زند. حتي زماني که مردي مانند مورينيو روي نيمکت چلسي مي‌نشست، آبراموويچ اجازه نمي‌داد اقتدارش زير سوال برود. همين مساله موجب نارضايتي آنچلوتي شده و اخيرا اعلام کرده از اينکه در امور باشگاه چندان تاثير گذار نيست، ناراحت است.

آبراموويچ فکر مي‌کند با توجه به پولي که براي باشگاه خرج مي‌کند، اين حق را دارد که در همه امور باشگاه دخالت کند، با اين وجود تصميمات اخير او بي ترديد زياده روي بود. او بدون اطلاع آنچلوتي، ري ويلکينز را اخراج کرد و به اين ترتيب اقتدار سرمربي ايتاليايي تيمش را زير سوال برد. البته به نظر مي‌رسد اين کار چندان هم بدون هدف انجام نشده است. او قصد داشت با اين کار جايگاه کارلتو را تضعيف کرده و در نهايت او را در تابستان کنار بگذارد.

از سوي ديگر نتايج اخير چلسي نيز کمکي به تقويت جايگاه آنچلوتي نمي‌کند. شکست 3-0 خانگي مقابل ساندرلند، تساوي مقابل نيوکاسل و از دست دادن صدر جدول مي‌تواند طرفداران را نيز با مالک روس همراه کند. به اين ترتيب ناگهان فشار زيادي روي سرمربي آبي‌ها وارد شد.

از سوي ديگر گفته مي‌شود که آبراموويچ علاقه زيادي به باشگاه بارسلونا، سبک بازي‌شان، ساختار باشگاه و پيشينه‌شان دارد. او دوست دارد تيمش در زمين مانند بارسا بازي کند و فکر مي‌کند با استخدام مربي‌شان مي‌تواند به اين هدف برسد.

ترديدها

گوارديولا تاکنون از صحبت کردن در مورد آينده‌اش در بارسا براي مدتي طولاني خودداري کرده است. او ژانويه گذشته قراردادش را تمديد کرد اما تنها براي مدتي کوتاه که موجب شد سوال‌هاي زيادي ايجاد شود. احتمالا مديران باشگاه بارسلونا به زودي براي تمديد دوباره قرارداد سرمربي جوان‌شان دست به کار خواهند شد اما به نظر مي‌رسد او که قراردادش تابستان آينده تمام مي‌شود، قصد ندارد گزينه‌هايش را محدود کند. گوارديولا همواره ليگ برتر انگليس را مورد ستايش قرار داده و از او به عنوان يکي از جانشين‌هاي احتمالي سرالکس فرگوسن، سرمربي منچستريونايتد، نام برده مي‌شود اما بعيد نيست چلسي در رقابت براي به خدمت گرفتن اين مربي بزرگ، از حريف پيشي بگيرد.

تحت تعقيب

بسياري از باشگاه‌هاي بزرگ اروپا به دنبال گوارديولا هستند. اما تنها چند باشگاه هستند که مي‌توانند اين اجازه را به خود بدهند که به استخدام سرمربي کاتالاتي فکر کنند و البته چلسي يکي از آن معدود باشگاه‌هاست.

اما جدايي گوارديولا از بارسا به راحتي انجام نخواهد شد. او يک کاتالاني اصيل است، کسي که در باشگاه بارسا پرورش يافته و کاملا با سبک و فلسفه فوتبال اين باشگاه آشنايي دارد. سبکي که ممکن است در ديگر ليگ‌هاي اروپايي با مشکل مواجه شود. جدايي از بارسا ريسک بزرگي است و بي‌ترديد پپ بي‌گدار به آب نخواهد زد. او تنها زماني از بارسا جدا خواهد شد که به همه افتخارات ممکن با اين باشگاه رسيده باشد و خود احساس کند به يک چالش جديد نياز دارد.

برنده

پپ همين حالا نيز با بارسا به همه افتخارات ممکن رسيده است. آيا در 39 سالگي نوبت اين نيست که به يک مبارزه جديد فکر کند؟ شايد هم او منتظر است تا با پايان اين فصل و کسب چند افتخار ديگر با کاتالان‌ها، دست به يک تغيير بزرگ بزند. اما گوارديولا مردي نيست که حاضر باشد اصولش را زير پا بگذارد. حتي در باشگاهي مانند بارسلونا نيز او گاهي از اينکه در سايه قرار مي‌گيرد، ناراضي است و همين مساله موجب مي‌شود او علاقه‌اي به کار با مديري مانند آبراموويچ را نداشته باشد.

احتمالات

فارغ از هر اتفاقي که اين فصل رخ دهد، احتمالا آبراموويچ در پايان فصل آنچلوتي را اخراج خواهد کرد. اينکه چرا مالک روس ناگهان به سرمربي سابق روسونري علاقه مند شد، مشخص نيست اما دلايل زيادي براي از بين رفتن اين علاقه وجود دارد. اگر کارلتو از چلسي جدا شود، گوارديولا مي‌تواند يکي از بهترين گزينه‌ها براي جانشيني او باشد اما براي رسيدن به واقعيت، بايد تا پايان فصل منتظر ماند.

تنظيم براي تبيان: حسين محمدي

مطالب مرتبط مجموعه : معرفي باشگاههاي جهان
آخرین مطالب سایت