پایان دوسالانه مجسمه‌های شهری

پایان دوسالانه مجسمه‌های شهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پايان دوسالانه مجسمه‌هاي شهري

65 اثر حجم تا پايان سال 89 در تهران نصب مي‌شود

دومين دوسالانه مجسمه‌هاي شهري درحالي با تقدير از محسن وزيري مقدم به پايان رسيد که مسئولان از تلاش براي راه‌اندازي موزه، اختصاص فضايي براي کارگاه و شهرک مجسمه‌سازي خبر دادند.

به گزارش خبرنگار مهر محمدهادي ايازي، معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در مراسم اختتاميه دومين دوسالانه مجسمه‌هاي شهري که عصر روز گذشته، 14 آذر در تالار حرکت برگزار شد، گفت: يکي از مسائل تاثيرگذار در مورد هويت، پرداختن به موضوع‌هاي فرهنگي در شهرها است.

وي به خلا آثار هنري در تهران اشاره کرد: در کلان شهري مثل تهران خلا آثار هنري را به طور واضح شاهد هستيم. رويکرد سازمان زيباسازي اين بوده است تا فضايي ايجاد کند که هنرمندان تجسمي به خصوص مجسمه‌سازان به اين موضوع بطور جدي بپردازند.

ايازي افزود: اين مسيري است که بايد ادامه پيدا کند. به همين دليل وعده مي‌دهيم که تا پايان سال حداقل 65 اثر حجم در شهر نصب مي‌شود.

سيد محمد جواد شوشتري، رئيس سازمان زيباسازي نيز در بخش ديگري از اين مراسم در مورد اهميت مجسمه‌سازي ابراز کرد: بحث مجسمه‌سازي و هنرهاي تجسمي از مباحثي است که در اين دوران شهرداري بسيار جدي به آن توجه کرده است.

وي با بيان اينکه تهران 760 کيلومتر مربع وسعت دارد و داراي دو هزار پارک و فضاي سبز است، اظهار کرد: با وجود چنين وسعتي در تهران، فضاهايي که بتواند در زندگي امروزي، انسان را خوشحال يا حتي آرام کنند مانند تنديس و مجسمه کم هستند. نخبگاني که مي‌توانند در اين کار به شهرداري کمک کنند، مجسمه‌سازان و هنرمندان هستند.

شوشتري به مجسمه‌سازان اين نويد را داد که از ايده‌هاي آنها در شهرداري استقبال مي‌شود: بخشي از مجسمه‌سازي ايده و بخش ديگري اجرا است که ما از هر دوي آنها استقبال مي‌کنيم. در مدتي که دوسالانه برگزار شده بود، بسياري از مديران شهري از آن بازديد کردند و امديواريم آثاري در شهر براي نصب مجسمه‌هاي اين نمايشگاه جانمايي شود.

رئيس سازمان زيباسازي در مورد برگزاري دومين سمپوزيوم مجسمه‌سازي ابراز کرد: خوشحالم بگويم که هيئت مديره سازمان زيباسازي شهرداري با برگزاري دومين سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي موافقت کردند و آن را در سال آينده يا سال 91 برگزار مي‌کنيم.

وي خطاب به هنرمندان گفت: تمناي من از همه هنرمندان اين است که سازمان زيباسازي را ماواي حمايت از طرح‌هايشان بدانند و آثار خود را به شوراي هنري سازمان ارسال کنند تا مورد بررسي قرار بگيرد.

همچنين محمد مهدي احمدي بافنده، قائم مقام معاون خدمات شهري در ادامه مراسم به توصيف وضعيت تهران پرداخت: مي‌خواهيم کلان شهر تهران را به جهان شهر تبديل کنيم. درحالي که جهان شهرها از صنايع پولي بدست نمي‌آوردند. هنر و فکر در آنجا نقش آفريني مي‌کند. ما در شهري مانند تهران چقدر از طريق جذب گردشگر پول در مي‌آوريم؟ چرا بازار هنر کساد است؟  چرا ظرفيتي بوجود نياورده‌ايم که هنرمندان بتوانند به وسيله ارائه آثارشان کسب درآمد کنند؟

وي در مورد تجربه ديگر شهرها در اين زمينه گفت: با برخي از مسئولان سفري به دانشگاه سوربن داشتيم و با تعدادي از مسئولان فرانسوي در مورد زيباتر شدن شهر تهران صحبت کرديم. آنها گفتند براي زيبايي در شهرهايشان در روز از رنگ و در شب از نور استفاده مي‌کنند.

احمدي بافنده ادامه داد: دنياي تکنولوژي از رنگ،  نور و حجم  براي زيبا کردن شهرها استفاده خيلي زيادي مي‌کند و اين باعث مي‌شود شهرها به مجموعه‌اي براي جذب گردشگر تبديل شوند. به همين دليل برنامه‌هاي سازمان زيباسازي مي‌تواند خلاهاي ما را براي جذب گردشگر و زيبايي شهر پر کند.

مجتبي موسوي، مدير امور حجم سازمان زيباسازي و دبير دومين دوسالانه مجسمه‌هاي شهري هم در اين مراسم از ادامه دوسالانه خبر داد: دوسالانه مجسمه‌هاي شهري در بدو امر بنظر يک نوآوري در فعاليت‌هاي هنري کشور به حساب مي‌آمد که خيلي از مديران شهري به عنوان اتفاقي که دومي نخواهد داشت، به آن نگاه مي‌کردند.

وي افزود: ادامه اين دوسالانه دغدغه من بود و خوشبختانه برپايي دومين دوره آن پاسخي به اين دغدغه بود. برگزاري دوسالانه دوم اين فکر را تقويت مي‌کند که به يک جريان تثبيت شده نزديک شده‌ايم و اين برنامه تنها يک حرکت فرهنگي نيست که به شهرداري مربوط شود بلکه اکنون به عنوان مطالبه‌اي از سوي جامعه هنري تلقي مي‌شود.

موسوي با بيان اينکه از فاصله دوره اول تا دوم دوسالانه 40 اثر از هنرمندان مختلف مجسمه‌ساز خريداري شده است، گفت: در جريان دوسالانه اول تعدادي از شهرداران شهرهاي ديگر از نمايشگاه بازديد کردند  و از برخي از آثار خوششان آمده بود. اميدواريم اين اتفاق در اين دوسالانه هم بيفتد.

وي همچنين در مورد برنامه‌هاي سازمان زيباسازي در زمينه مجسمه‌سازي اظهار کرد: مدير سازمان (محمد جواد شوشتري) در تلاش است که فضايي به عنوان موزه شهري به منظور نگهداري مجسمه‌هاي نصب شده در شهر همچون فردوسي، خيام و.. اختصاص پيدا کند يعني مجسمه‌هاي اصلي به اين موزه انتقال پيدا کند و کپي از آنها در ميادين شهر نصب شود.

موسوي ادامه داد: ايجاد کارگاه و برنامه ريزي براي راه‌اندازي شهرک مجسمه‌سازي از ديگر برنامه‌هايي است که سازمان زيباسازي براي اجرايي شدن آنها در تلاش است.

بهروز دارش، مجسمه‌ساز و از اعضاي هيئت داوران نيز پيش از اهداي جوايز به برندگان دوسالانه گفت: موفقيت اين برنامه را در همکاري ميان هنرمندان و شهرداري تهران مي‌دانم. دومين دوسالانه مجسمه‌سازي را از دوره اول آن موفق‌تر مي‌دانم و اميدوارم بتواند به يک دوسالانه بين‌المللي تبديل شود.

اين مجسمه‌ساز پيشکسوت عنوان کرد: من به داوري منصفانه اعتقاد زيادي ندارم اما اعضاي هيئت داوران تمام سعي خود را انجام داد تا آثاري را که شايسته هستند، انتخاب کند اما افسوس مي‌خورم که تنها پنج اثر برگزيده شد.

وي همچنين  با بيان اينکه بهترين داوران خود مجسمه‌سازان هستند، نسبت به ايجاد کارگاهي براي هنرمندان ابراز اميدواري کرد.

در ادامه با حضور ايازي، احمدي بافنده، شوشتري، موسوي، دارش، ملکداديار گروسيان (مجسمه‌ساز) و سعيد شهلاپور (مجسمه‌ساز) از محسن وزيري مقدم به عنوان يکي از نقاشان و مجسمه‌سازان  پيشکسوت تقدير شد.

در بخش ويژه هم هيچ اثري براي کسب رتبه‌هاي اول تا سوم حائز خصوصيات لازم عنوان نشد و رضا اميديار احمدي با اثر سرو شهيد، زهره وحيدي‌فرد با اثر انقلاب اسلامي، نغمه فکور زاده با اثر يادمان شهداي انقلاب اسلامي و حسين شناور با اثر درخت سرخ تقدير شدند.

در بخش آزاد نيز ابراهيم اسکندري با اثر صندوق، شبنم حسيني با اثر گودال، نرگس رحيم ز‌اده با اثر بدون عنوان، علي جاجي مرادي با اثر ملانصرالدين، آذر شيخ‌الدين زاده با اثر حشمت خانم و محمد بهرامي با اثر تقدير مورد تجليل قرار گرفتند.

محمد رضا يزدي با اثر با بال شوق، رضا حسيني با اثر بدون عنوان، آلنا نبي الهي با اثر پدر، هومن مهدي زاده با اثر فلک و نسيم ابوالقسام با اثر يادماني براي ليلي مجنون به ترتيب رتبه‌هاي پنجم تا اول را از آن خود کردند.  جايزه برگزيده از نگاه مخاطبان هم به محمدرضا يزدي رسيد.

دومين دوسالانه مجسمه‌هاي شهري از 17 آبان تا پايان آذر در نگارخانه برگ واقع در پاسداران، ميدان هروي درحال برگزاري است.


گروه هنر تبيان

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت