چهل نکته خواندنی حرم امام رضا(ع) - قسمت دوم

در سال 203 و به قولى 202 هجرى قمرى که حضرت رضا علیه السلام در طوس به شهادت رسیدند بدن مطهر آن امام همام را در باغ حمید بن قحطبه و در کنار قبر هارون خلیفه عباسى به خاک سپردند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهل نکته کوتاه و خواندني درباره حرم امام رضا عليه السلام

نکته21

با آماده شدن طرح استاد فرشچيان کار قلمزني و زرگري و به عبارت ديگر اجراي طرح که اساس کار ساخت ضريح و صورت پذيري آنست از تاريخ 12/11/75 تحت نظارت عاليه هنري استاد فرشچيان شروع شد و از ميان چند نفر از هنرمندان قلمزن همچنان توفيق کار قلمرني ضريح مطهر، نصيب استاد خدادادزاده اصفهاني گرديد.

نکته 22

پس از چهار سال با کار بي وقفه روزانه و بعضاً شبانه و همچنين با کار متوسط روزانه شش نفر در کمال ظرافت و امتياز هنري و در نهايت صلابت و استحکام کار قلمزني پايان يافت و ضريح براي حمل و نصب آماده گرديد. از ويژگي‎هاي ضريح مطهر جديد، ضخامت پوشش نقره‎اي آن است که حتي بعضاً به بيش از سه ميليمتر مي‎رسد.

نکته 23

عمليات اجرايي برچيده شدن ضريح پيشين و نصب پنجمين ضريح از شامگاه روز شنبه 21/10/79، پس از مراسم غبارروبي آغاز گرديد، و با هماهنگي کامل نيروهاي فني - تخصصي مورد نياز به طور متوسط روزانه هفتاد نفر در سازماني منظم و منسجم با تقسيم کار و تعيين مسئوليت هر يک از بخش‎هاي عملياتي و مديران مربوطه طبق جدول زمان‎بندي شده، تحت مديريت جناب آقاي مهندس مهدي عزيزيان، مدير عامل سازمان عمران و توسعه حريم حرم امام رضا عليه السلام به مدت پنجاه روز جريان خود را طي نمود. کار بناي عشق و کعبه مقصود، و فراز آمدن معبد خورشيد در فضايي معنوي و شورانگيز آغاز شد.

نکته 24

محدوريت وقف به نصب بودن ضريح و عدم جواز شرعي انتقال آن از يک سو و از طرف ديگر، وجود موانع و مشکلات جدي فني و معماري بر سر راه استحکام سازي پايه‎هاي نصب ضريح جديد موجب گرديد تا پس از بررسي و مطالعات زياد چاره کار به انتقال ضريح به قسمت زيرين حرم مطهر و نصب محاذي اطراف مضجع شريف ديده شود.

نکته 25

از جمله اقدامات اساسي ديگري که همزمان با نصب ضريح مطهر صورت پذيرفت، بتون ريزي و کف سازي و مفروش نمودن کف حرم مطهر با سنگ‎هاي مرمر بسيار نفيس همراه با کانال کشي و برقراري سيستم تهويه و هوا دهي زميني و ديواري است، و نيز مرمت آيينه کاري‎ها و کاشي‎کاري‎ها و کتيبه‎هاي روضه منوره از جمله ديگر اقداماتي بود که در جريان عمليات نصب ضريح به آن مبادرت شد.

نکته 26

سنگ پلاک پيشين مضجع، که مرکب از 12 قطعه سنگ بود برداشته شده، به موزه مرکزي آستان قدس رضوي انتقال يافت، و به جاي آن سنگ نفيس مرمر يکپارچه به طول 20/2 و عرض 10/1 و ارتفاع 90 سانت که در نهايت جلا و صفا و زيبايي حجاري شده بود نصب گرديد.

نکته 27

در اطراف ضريح مطهر به نشانه چهارده معصوم چهارده دهانه به شکل محراب طراحي و اجرا شده است. سير نقش‎ها و جهت قوس‎هاي آن يکديگر را همراهي و تکميل کرده، و مدار يگانه آنها که نهايتاً به مرکز و نقطه واحدي مي‎رسد، تداعي کننده اصل اصيل عرفاني مشاهده وحدت در کثرت و کثرت در وحدت مي‎باشد، و نيز وحدانيت ذات باري‎تعالي و قائميت و بازگشت پذيري کائنات و ممکنات را به او متجلي مي‎سازد.

نکته 28

در هشت لچکي چهار گوش ضريح مطهر، به سبک هنر اصيل ايراني، از گل آفتابگردان که نمادي از شمس الشموس که يکي از القاب امام رضا عليه السلام است نقش‎هايي تعبيه شده است. در اطراف ضريح مقدس گل‎هايي پنج و هشت برگي به نشانه خمسه طيبه و هشتمين امام طراحي و اجرا شده است.

نکته 29

دو سوره مبارکه «يس» و «هل اتي»، در بالاي ضريح مطهر به صورت کتيبه دور تا دور ضريح نوشته شده است. طول کتيبه بالايي يعني سوره مبارکه «يس» داراي 66/17 و عرض 18 سانتيمتر و طول کتيبه «هل اتي» 76/16 و عرض آن 14 سانت مي‎باشد، هر دو کتيبه و ديگر خطوط بيروني و داخلي ضريح مطهر که مشتمل بر آياتي از کلام الله مجيد و اسماي حسني الهي و نام‎هاي حجج خداوندي است، در کمال قوت و استحکام توسط خوشنويس نامي جناب آقاي موحد نوشته شده است.

نکته30

براي اولين بار پوشش داخلي ضريح مطهر، سقف و ديوارهاي آن با نقش و نگارها و کتابت اسماء الهي، با خاتم‎کاري يه طرز بسيار بديع و زيبا تزيين يافته است. طراحي نقوش داخل ضريح مطهر، توسط استاد فرشچيان انجام يافته، و اجرا و يا خاتم‎کاري توسط استاد هنرمند کشتي آراي شيرازي و همکارانشان صورت پذيرفته است.

نکته31

ضريح مطهر جديد حدود 12 تن وزن داشته، ضخامت پوشش نقره‎اي و طلايي آن و اتصال روکش‎هاي بدون پيچ يکي از ويژگي‎هاي اين ضريح است. طول ضريح 78/4 و عرض آن 37/3 و ارتفاع آن با محاسبه سنگ پايه 96/3 متر مي‎باشد.

نکته32

حرم مطهر مجموعه‎اي است تقريباً مدور، که مرکز آن مضجع منور امام ابوالحسن الرضا عليه السلام قرار دارد. همچنين حرم مطهر که گنبد درخشان و طلايي برفراز آن قرار دارد، تقريباً در مرکز بناهاي آستان مقدس واقع شده، و از نقطه نظر معماري و هنري بسيار بديع و استوار، و زيبا و دل انگيز است.

نکته33

سالانه در اين حرم مطهر بيش از 700 هزار مُهر نماز مورد استفاده و جايگزين مُهرهاي شکسته و کثيف مي‎شود.

نکته34

نام‎هاي حرم مقدس امام رضا عليه السلام به ترتيب ذيل مي‎باشد:

آستان ملائک پاسبان - ارض اقدس - بقعة مبارکه - حرم مطهر - روضة رضويه - روضة مقدسه - روضة منوره - عتبة عاليه - قبلة هفتم - کعبة آمال - مرقد ملکوتي - مرقد منور - مضجع شريف - معين الضعفاء.

نکته 35

سقف حرم داراي دو پوشش است، پوشش اول: که از زير مشهود است، به صورت مقعر و مقرنس بوده، ارتفاع آن از سطح حرم تا نقطه پاياني سقف 80/18 متر مي‎باشد، و پوشش دوم: همان لايه خارجي گنبد مطلي است.

نکته 36

حرم مطهر تقريباً به شکل مربع بوده، و مساحت آن پس از توسعه‎يي که پس از انقلاب اسلامي انجام شد، به 139 متر مربع بالغ شده است، سطح حرم با سنگ مرمر مفروش گرديده، و تمام ازاره دور حرم با کاشي‎هاي ممتاز و ظريف چيني مانند، با رنگ‎هاي بسيار دلپذير، مشهور به کاشي‎هاي سنجري مزين شده است، بر روي اين کاشي‎ها آيات قرآن و احاديث معصومين عليهم السلام با خط رقاع و ثلث، همراه با نقش‎هاي اسليمي نوشته و تزئين يافته است.

نکته 37

از طريق چهار صفه يا ممر حرم مطهر، با رواق‎هاي اطراف اتصال يافته، و زائرين از طريق آنها حضور حضرت تشرف حاصل مي‎نمايند. پيش از اين، در ضلع جنوبي حرم مطهر (پيش روي مبارک)، دو محراب بسيار نفيس و ممتاز از جنس کاشي چيني نصب بوده، که پس از توسعه به لحاظ قدمت و نفاست، به موزه آستان قدس منتقل شده است.

نکته 38

حرم مطهر در اوايل قرن ششم يعني دوران سلطان سنجر سلجوقي، با کاشي‎هاي بسيار نفيس تزيين يافته، و وجود تاريخ 612 هجري قمري، که بيانگر دوران سلطنت سلطان محمد خوارزم‎شاه مي‎باشد، گوياي اقدامات و فعاليت‎هايي است، که در اين زمان، در زمينه توسعه و مرمت ابنيه حرم مطهر انجام يافته است.

نکته 39

حرم پاک امام، اضافه بر جلال معنوي و جذبه روحاني، و زيبايي و شکوه معماري، مزين به برخي از نفايس و مآثر ارزشمند است، تعدادي از هداياي بزرگان و حکمرانان گذشته، در قاب‎هايي تعبيه شده، در مکان‎هايي از حرم مطهر، در برابر ديد زائران قرار دارد. اين جواهرات و نفايس که در هشت قاب چيده شده، شامل 104 قلم اشياي مختلف است. قديمي‎ترين آنها سليمانيه‎هايي است، با دور نقره، مربوط به 550 سال قبل، و ديگر شمشيري جواهر نشان و خنجر الماس نشان، و مرواريد و تسبيح و انگشترهايي از الماس و برليان درشت.

نکته40

گنبد حرم از آجر ساخته شده، و سپس روي آن را با الواح مسي، که روکشي از طلا دارد پوشانده‎اند، تذهيب اين گنبد براي آخرين بار در سال 1010 تا 1016، در زمان شاه عباس صورت گرفته، و به طوري که از گفته‎هاي محققان بر مي‎آيد، رويه و سطح اين گنبد پيش از آن کاشي‎کاري بوده است.


تنظيم براي تبيان: سمانه دولت آبادي

مطالب مرتبط مجموعه : رواق ها
آخرین مطالب سایت