فنایی نائب رئیس کمیته داوران شد

به نظر من كامراني‌فر پديده كمك‌داوري آسيا در جام‌جهاني است و خوشحالم كه او دومين داور ايراني حاضر در جام‌جهاني است. او در اين مسابقات و تا اينجاي كار واقعا ممتاز قضاوت كرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فنايي نائب رئيس کميته داوران شد

محمد فنايي به عنوان نايب رييس كميته داوران فدراسيون فوتبال ايران انتخاب شد تا منتظر رقم خوردن روزهاي بهتري براي داوري ايران باشيم. اولين داور ايراني حاضر در رقابت‌هاي جام‌جهاني ديروز در گفت‌وگويي اختصاصي با گل از هر دري سخن گفت.

پس از حضور در جام‌جهاني و مبدل شدن به يك كارشناس بين‌المللي داوري، حالا مي‌شنويم كه شما به عنوان نايب رييس كميته داوران انتخاب شده‌ايد، در اين مورد توضيح مي‌دهيد؟

راستش را بخواهيد تا حدودي براي قبول كردن اين پست دو دل بودم ولي استقبال دوستان، بچه‌هاي داوري، رسانه‌ها و اهالي فني از اين قضيه آنقدر جالب بود كه حالا دوست دارم با تمام توان اين سمت را بپذيرم. اميدوارم لياقت اين همه تماس، پيام و محبت را داشته باشم و بتوانم براي جامعه داوري ايران كاري انجام دهم.

آقاي عنايت از سوي آقاي كفاشيان مامور شدند تا با بنده در اين مورد صحبت كنند. من هم ضمن تشكر از اين دوستان اعلام كردم كه به شرط داشتن اختيار تام برمي‌گردم. آقاي عنايت بايد در اين راه مرا كمك كند تا ان‌شاءا... بتوانيم در جامعه داوري و پيشبرد اهداف بزرگ و فوتبالمان يك تحول بزرگ و مثبت را ايجاد كنيم.

اميدوارم كه با رسانه‌ها، كارشناسان و خبرنگاران تعامل خوبي داشته باشيم چون آنها نيز بايد ما را در اين راه كمك كنند و باعث شوند تا جامعه داوري يك تحول بزرگ را داشته باشند. ما بايد با كمك رسانه‌ها مردم را به شخصيت داوري نزديك كنيم.

در مورد اين اهداف و ابلاغ حكم جديدتان با كفاشيان هم صحبتي كرده‌ايد؟

خير. هنوز آقاي كفاشيان با من در اين مورد صحبتي نكرده است. البته من به دليل لطف فدراسيون و هيات رييسه تشكر مي‌كنم. اميدوارم پس از اين كميته آموزش داشته باشيم و در مورد سياست‌گذاري و اهدافمان يك نشست مطبوعاتي را تشكيل دهيم.

به نظر من كامراني‌فر پديده كمك‌داوري آسيا در جام‌جهاني است و خوشحالم كه او دومين داور ايراني حاضر در جام‌جهاني است. او در اين مسابقات و تا اينجاي كار واقعا ممتاز قضاوت كرده است

در مورد شرايط داوري جام‌جهاني آفريقا چه صحبتي داريد؟

اشتباهات جام‌جهاني تا اينجاي كار نتيجه‌زا و تاثيرگذار بوده و حتي باعث شده تا تيم‌هاي بزرگ هم از اين موضوع متضرر شوند. ما بايد بپذيريم كه در بالاترين سطح بازي‌هاي فوتبال هم اشتباهات داوري وجود دارد. جدا از اينها با توجه به اينكه در اين بازي‌ها سيستم كوپي اعمال مي‌شود، مسلما اشتباهاتي نيز به وجود خواهد آمد و احتمالا در مراحل حساس و پرتنش اين اتفاقات باز هم به وجود خواهد آمد. در حالي كه با وجود اين شش چشم هميشه اشتباهاتي وجود داشته،‌اين بار فناوري و تكنولوژي به يك ناظر بزرگ تبديل شده‌اند تا با تسلط و شرايط خاص نظاره‌گر بازي‌هاي جام‌جهاني باشيم.

در مورد قضاوت كامراني‌فر، تنها نماينده ايراني در جام‌جهاني چه صحبتي داريد؟

به نظر من كامراني‌فر پديده كمك‌داوري آسيا در جام‌جهاني است و خوشحالم كه او دومين داور ايراني حاضر در جام‌جهاني است. او در اين مسابقات و تا اينجاي كار واقعا ممتاز قضاوت كرده است.

در خصوص اتفاقات اخير و پرچم‌هايي كه كامراني‌فر زد چه نظري داريد؟

در بازي شيلي و سوئيس، كامراني‌فر به درستي پرچم زد و گل را آفسايد اعلام كرد. گل ديگري هم زده شد كه كامراني‌فر به درستي ادامه بازي داد و چندين بار هم پرچم‌هاي خوب و به موقعي زد.

در صحنه اخراج بازيكن سوئيس، كامراني‌فر به درستي خطا گرفت اما اگر در مورد اخراج كردن بازيكن، خودش به داور وسط حرفي زده و خطا داده باشد، اشتباه كرده است.در صحنه‌اي كه بازيكن سوئيس اخراج شد،‌اين بازيكن مستحق اخراج نبود چون نيرويي كه وارد كرده بود بيش از حد نبود و فقط رفتار غير ورزشي شكل گرفته بود. در اين صحنه كامراني‌فر مي‌تواند با توجه به نزديكي به صحنه تعيين كارت كند و اميدوارم كه او در اين صحنه حرفي به القندي(داور وسط) نزده باشد.

به نظر من تا اينجاي كار المرزوقي اماراتي خيلي خوب كار كرده و همراه با كمك‌هايش مثل ايرهاتف كادر خوبي را تشكيل داده است. با تمام اين حرف‌ها كامراني‌فر آنقدر خوب كار كرد كه حالا روي داوري ايران و آسيا حساب ويژه‌اي باز مي‌كنند.

به عنوان سوال آخر قصد داشتيم تا در مورد وضعيت توپ‌هاي جام‌جهاني «جابولدني» و انتقادهايي كه از آن مي‌شود صحبت كنيد.

مطمئناً اين تو‌پ‌ها بر مبني استاندارد و قوانين فوتبال طراحي شده و ابعاد، وزن قطر، باد، اتمسفر و ... آن مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفته است. اين درست كه بعضي از گلرها به خاطر اين توپ‌ها ناراضي هستند ولي احتمالاً مهاجمان بايد از اين توپ‌ها رضايت داشته باشند. البته يك اصل ديگر هم وجود دارد. اگر اين توپ‌ها را زودتر به اين تيم‌ها تحويل مي‌دادند خيلي بهتر بود. بدون شك اگر تيم‌ها مي‌توانستند در مدت زمان بيشتري با اين توپ‌ها تمرين كنند، همه‌چيز فرق مي‌كرد و تيم‌ها با شرايط و آشنايي بيشتري نسبت به اين توپ‌ها مي‌توانستند در اين مسابقات شركت كنند. آن طور كه من شنيده‌ام اين توپ‌ها را يك ماه پيش از شروع رقابت‌ها به تيم‌ها تحويل داده‌اند و كاش اين اتفاق‌ها زودتر مي‌افتاد تا اين مساله باعث نگراني تيم‌ها و علاقمندان به جام‌جهاني نمي‌شد.

منبع:روزنامه گل

تنظيم:سعيد آقازاده

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار ورزشي سال 1381
آخرین مطالب سایت