برگزاري جشنواره تئاتر رضوي با تغييرات گسترده

استان خراسان درگير جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) است و شايد مسئولان اين استان فرصت چنداني براي پرداختن به جشنواره تئاتر رضوي نداشته‌اند. »
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاري جشنواره تئاتر رضوي با تغييرات گسترده

هفتمين جشنواره تئاتر رضوي با تغييرات عمده‌اي برگزار مي‌شود:

از اضافه شدن بخش‌هاي جديد تا برگزاري اين دوره جشنواره برخلاف سال‌هاي قبل در تهران.

محمد خزاعي، دبير جشنواره تئاتر رضوي در نشست خبري هفتمين تئاتر رضوي با اعلام اين خبر گفت: «جاي جشنواره در مشهد است تا هنرمندان ارتباط نزديك‌تري با موضوعيت اين جشنواره داشته باشند.»

اما دبير جشنواره تئاتر رضوي از تلاش نافرجام براي برگزاري جشنواره در خراسان رضوي گفت؛ تلاشي كه تا‌كنون موافقت مسئولان استان را جلب نكرده است. او  افزود:« استان خراسان درگير جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) است و شايد مسئولان اين استان فرصت چنداني براي پرداختن به جشنواره تئاتر رضوي نداشته‌اند. »

به گفته خزاعي، هدف، گسترش جشنواره در شهرستان‌ها بود، اما ظرفيت محدود سالن‌ها، عدم‌امكان سرويس دهي به گروه‌هاي شركت‌‌كننده باعث ‌برگزار نشدن اين جشنواره در خراسان رضوي شده است.

با اين‌حال او معتقد است: «تهران شهر جشنواره‌هاست درحالي‌كه در ديگر شهرها، جشنواره بيشتر مورد استقبال قرار مي‌گيرد.»

پايان دوره 3 ساله

خزاعي كه 3دوره بر صندلي دبيري جشنواره تئاتر رضوي تكيه زده است، در اين نشست اعلام كرد كه بعد از برگزاري اين دوره با دبيري جشنواره خداحافظي مي‌كند. دبيري 3 ساله او با تلاش‌هاي زيادي همراه بود.

خزاعي اين شانس را داشته‌است كه بتواند طي يك برنامه‌ريزي دقيق، سياست‌هاي 3ساله‌اش را دنبال كند: «براي برگزاري اين جشنواره برنامه‌هاي ديگري داشتم، اما متأسفانه بسياري از اين برنامه‌ها تحقق پيدا نكرد و اگر روزي دوباره به اين جشنواره برگردم اصلي‌ترين شرط من اجراي عمومي همه آثار شركت‌كننده در جشنواره است؛ چراكه در طول

 اين 3 ‌سال يكي از نقاط ضعف من اين بود كه نتوانستم به همه گروه‌ها نوبت اجراي عمومي بدهم. »

همزماني جشنواره‌ها از معضلات برگزار‌كنندگان جشنواره در ايران است. منهاي زمان جشنواره‌ها، همپوشاني و هم‌محوري موضوع جشنواره‌ها، معضل ديگري است. اين نكته‌اي است كه خزاعي هم به‌‌ آن توجه دارد:« اين پيشنهاد چند سال پيش به وزارت ارشاد و معاونت هنري ارائه شد كه براساس آن يك جشنواره كلي به نام تئاتر ديني داشته باشيم و نمايش‌ها، در طول سال و به فراخور ايام به صحنه برود اما با اين پيشنهاد موافقت نشد.»

استان خراسان درگير جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) است و شايد مسئولان اين استان فرصت چنداني براي پرداختن به جشنواره تئاتر رضوي نداشته‌اند. »

بخش‌هاي جديد

در اين دوره از جشنواره در مقايسه با دوره‌هاي گذشته، بخش‌هايي بنا به ضرورت به جشنواره اضافه خواهد شد: «اين جشنواره از 4 بخش به 12 بخش گسترش داده شد اما اين گسترش غيرعلمي نبوده بلكه حاصل نشست 10 كارشناس برجسته در كشور است.»

بخش‌هاي تئاتر تجربي، نمايش خياباني، نمايش‌هاي راديويي و تلويزيوني، عكس و پوستر ديني و بخش تئاتر عروسكي از جمله بخش‌هاي جديد هستند.

بخش بين‌الملل تئاتر رضوي

گرچه تئاتر رضوي در رده بندي جشنواره‌ها،« موضوعي» محسوب مي‌شود و دليل برگزاري آن هم ترويج عقايد و انديشه‌هاي امام رضا(ع) است، با اين حال امسال براي بخش بين‌الملل اين جشنواره، 8 اثر از كشورهاي آلمان، انگليس، فرانسه، كانادا، آذربايجان، تركيه و تاجيكستان اعلام آمادگي كردند كه در نهايت تنها 2 اثر از تاجيكستان و آذربايجان به جشنواره امسال رسيدند:«در بخش بين‌الملل مشكل ومحدوديت داريم و اين محدوديت‌ها و همچنين كيفيت پايين آثار باعث شد كه بسياري از نمايش‌ها به جشنواره راه نيابند.»

او دليل محدوديت انتخاب را پايين بودن سطح كيفي آثار، متفاوت بودن انديشه‌ها و سازگار نبودن تفكرات دانست و افزود: «قبول دارم كه با 2 نمايش، جشنواره بين‌المللي نمي‌شود، اما ما پيشنهاد ايجاد اتحاديه تئاتر نمايش‌هاي جهان اسلام را داده بوديم كه اميدوارم روزي تاسيس شود.»

او دليل محدوديت انتخاب را پايين بودن سطح كيفي آثار، متفاوت بودن انديشه‌ها و سازگار نبودن تفكرات دانست و افزود: «قبول دارم كه با 2 نمايش، جشنواره بين‌المللي نمي‌شود، اما ما پيشنهاد ايجاد اتحاديه تئاتر نمايش‌هاي جهان اسلام را داده بوديم كه اميدوارم روزي تاسيس شود.»

بخش‌هاي جانبي

برگزاري 2 سمينار در روزهاي 28 و 29 مهرماه با حضور چهره‌هايي همچون علي منتظري، محمدعلي‌زم، حسين مسافرآستانه، حسن بلخاري و سعيد شاپوري، 4 كتاب «تحليل جشنواره رضوي» از اميركاووس بالازاده، «تعزيه‌هاي امام رضا» از لاله تقيان، «نسخه‌هاي جديد تعزيه» از داوود فتحعلي‌بيگي و «يك قمقمه از كوثر» نوشته نصرالله قادري در ايام برگزاري جشنواره منتشر خواهد شد.

اين جشنواره از 28 مهر تا 2 آبان ماه در تهران برگزار مي‌شود و بخش تئاتر عروسكي و كودك و نوجوان نيز از 27 مهر تا 30 مهر در بندرعباس برگزار خواهد شد.

استقبال از جشنواره

 به گفته خزاعي، امسال جشنواره با استقبال خوبي روبه‌رو شده‌است. 960 اثر در بخش‌هاي مختلف به دبيرخانه جشنواره رسيد كه در اين ميان 253 اثر در بخش صحنه‌اي و تجربي، 356 اثر در بخش عكس و پوستر، 75 اثر در بخش نمايش‌هاي آييني و تعزيه، 31 اثر در بخش خياباني، 65 اثر در بخش راديو و تلويزيون، 66 اثر در بخش توليد متون نمايشي، 20 اثر در بخش پژوهش و 77 اثر در بخش كودك و عروسكي بوده است.

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت