تبیان، دستیار زندگی

مبادله نقش ها برای آموزش بهتر

آیا آموزش باید تنها یک طرفه باشد؟ چرا نباید معلمان آموزش ببینند و دانش آموزان آموزش بدهند؟ چرا مادران کتاب های دلخواه خود را برای فرزندان شان منتشر نکنند؟ این موضوع این برنامه “جهان آموزش” است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مبادله نقش ها برای آموزش بهتر
هلند: یادگیری آسان ریاضی
در یک کلاس درس ریاضی، معمولاً معلم باید با حدود سی دانش آموز، سر و کله بزند. این کار آسانی نیست و به سادگی نمی توان تمرکز پیدا کرد و معلم هم وقت کافی برای کمک به دانش آموزان ضعیف تر ندارد. “مونیک پیژلس“، معلم ریاضی در هلند، ایده تازه ای پیدا کرد و می گوید: “وقتی شما به دیگران درس می دهید، بهتر یاد می گیرید اما دانش آموزان ضعیف هیچ وقت نمی توانند این کار را بکنند. به این دلیل بود که من طرحی را به نام “مربی دوم” راه انداختم تا دانش آموزانی که در ریاضی مشکل دارند، مسئول پنج دانش آموز جوانتر بشوند و به این تربیت اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و ببینند چه نکته هایی اولویت دارند و چه راهبردهایی برای یادگیری ریاضی بهتر کار می کنند.”
تا کنون، مدارسی که این روش را آزمایش کرده اند، نتایج چشم گیری به دست آورده اند و دانش آموزان پیشرفت خوبی در ریاضی داشته اند.

روسیه: زرافه صورتی
انتشاراتِ زرافه صورتی” در مسکو، با شرکت های انتشاراتی دیگر فرق دارد.
این شرکت، پنج سال پیش توسط دو مادری که از عدم وجود کتاب های شاد و رنگارنگِ آموزشی برای کودکان خود در بازار تاسف می خوردند، تاسیس شد.
یولیا و مارینا هیچ گونه اطلاعاتی در موردِ کارِ چاپ و نشر، نداشتند، اما کتاب های آن ها با موفقیت بزرگی روبرو شدند. دلیل این موفقیت این است که: همیشه نظر کودکان را می پرسند.

اسپانیا: معلمان به مدرسه برمیگردند
“آنا ماریا پولیدو” در مدرسه “دُن فیلیپ” در “بوآدییا دِل مونته” در حوالی مادرید زبان فرانسه درس می دهد. او معلم مدرسه ابتدایی است و از طرف وزارت آموزش استپانیا برای چهار هفته به دانشگاه “مارجون” در پلیموثِ بریتانیا می رود تا زبان انگلیسی خود را تقویت کند و همینطور نحوه تدریس خود را با روش بریتانیایی مقایسه کند.
او می گوید: “خیلی خوب است که گاهی دوباره به کلاس های درس برگردیم. در طرف دیگر نشستن و دوباره گوش دادن و درک اینکه چگونه می توان توجه را جلب کرد، بسیار مهم است و همینطور اینکه خستگی دانش آموزانی که روی نیمکت نشسته اند را در نظر گرفت. شما خودتان را جای دانش آموزان قرار می دهید و می فهمید چه کاری آنها را خسته می کند. از معلمان دیگر هم خیلی یاد می گیرید و می گویید خوب من هم همین کار را انجام خواهم داد. خیلی عالی است.”

مطالب مرتبط:
آموزش» در ساختار جدید آموزش و پرورش تقویت خواهد شد
آموزش آزاد، انقلابی در آموزش و پرورش
روش های آموزش مستقیم مستقل از معلم

منبع: تیزلند