استاد دانشگاه زیگن خبر داد:
ساخت سیستم امداد هوشمند برای نجات سریع افراد مستعد به سکته مغزی

سیستم تلفنی و هوشمند ابداعی استاد ایرانی دانشگاه زیگن آلمان پنجره ای تازه به سوی نجات افراد مستعد به سکته های مغزی در دقایق اولیه حمله تنها در مدت 7 ثانیه گشوده است. وی با حضور در خبرگزاری مهر به تشریح این دستاورد ارزشمند در دنیای پزشکی پرداخت.

پروفسور مجید فتحی رئیس انستیتو سیستمهای پایه و مدیریت دانش دانشگاه زیگن آلمان با حضور در خبرگزاری مهر در تشریح این فناوری نوین گفت : این فناوری نوین "استروپوس" نام دارد که با استفاده از دستگاه ساده ای همچون تلفن می تواند درصد قابل توجهی از افرادی را که در آستانه سکته های مغزی قرار دارند را از فلج شدن و تبعات بعدی آن نجات دهد.


پروفسور مجید فتحی  رئیس  انستیتو سیستمهای پایه  و مدیریت دانش آلمان

این استاد برجسته ایرانی ادامه داد : با استفاده از این فناوری نوین، هر فردی در هر نقطه ای که به این شبکه متصل باشد و احساس کند به نوعی دچار علائم اولیه سکته مغزی شده است با گرفتن تنها یک شماره تلفن و معرفی خود به سیستم هوشمند تنها در مدت 7 ثانیه به 3 پرسشی که سیستم از وی سوال می کند پاسخ می دهد و در ادامه سیستم هوشمند بر اساس تجزیه و تحلیلهای فوری که بر روی این پاسخها انجام می دهد بهترین امدادرسانی به فرد مورد نظر را تشخیص می دهد.

پروفسور فتحی افزود : این سیستم نوین همچون یک شبکه گسترده عمل کرده و پس از دریافت پاسخها از فرد تشخیص می دهد که وی را به بیمارستان خاصی معرفی کرده و یا آمبولانس امدادرسانی برای وی ارسال کند.

به گزارش مهر، این استاد ایرانی ادامه داد : بحث اصلی در این سیستم هوشمند موضوع اعتماد و اطمینان به آن است. در حال حاضر حدود 2 هزار تومور شناخته شده است اما حقیقت این است که بالغ بر 5 هزار تومور مغزی وجود دارد که با این وجود بیش از 2 هزار تومور مغزی ناشناخته وجود دارد که باید اطلاعات آنها نیز وارد سیستم شود.

پروفسور فتحی با بیان اینکه این سیستم هوشمند مراحل ساخت خود را به پایان برده است، گفت : رایزنیهایی با چندین بیمارستان بزرگ در آلمان آغاز شده تا آنها به مرور به این شبکه ملحق شوند و در نتیجه کیفیت سرویس دهی به آنها افزایش یابد.

وی همچنین گفت : این فناوری نوین در نوع خود یکی از پیشرفته ترین سیستمهای هوشمند است که امید می رود به افراد مستعد سکته های مغزی آن هم در لحظات اولیه کمک زیادی کند.