امروز مشخصات كلی در مورد عطر ها را مطرح خواهیم نمود و در هفته های آینده در مورد عطر های مختلف سخن خواهیم گفت...

 

اصطلاح عطر ...!؟

تقریبا غیر ممکن است که در مورد عطر با توجه به مواد تشکیل دهنده آن صحبت کنیم چرا که فرمول ساخت عطر برای طراحان آن عطر محفوظ است و البته سری.

تقریبا بیش از 85%  عطر ها در اروپا و مخصوصا در کشور های فرانسه ، آلمان ، سوئیس، اسپانیا ، هلند و انگلستان تولید میشود اما ریشه تولید عطر توسط ایرانی ها ـ مصری ها ـ هندی ها و چینی ها بوجود آمد.

 

تركیب عطر وادکلن ها

یک ادکلن آمیزه ای از روغنهای اساسی(Essential Oil ) ، تركیبات معطر (Aroma Compound)،  ثابت كننده  (Fixatives) و  الكل (Alcohol) می باشد. روغن های اساسی از طریق تـقـطـیر گـلهـا،گیاهان و علفها بدست می آید.

اگر عصاره گیری ازطریق تـقطیر مـیــسر نباشد توسط روغنهای جاذب این كار صورت می گـیـرد مانند گل یاس.عصاره گیری توسط روغنهای جاذب اساسا عمل استخراج توسط جذب مواد معطر بداخل موم و سپس استخراج و جدا سازی روغن بدبو توسط الكل میباشد.

در سـاختـن عـطر  مواد شیمیایی معطر نیز بكار میرود. ثـابـت كننده ها كه وظیفه پیوند دادن و متصل كردن عطرهای گوناگون را بعهده دارند شامل بلسان ( درخت گل حنا )، عنـبر سـائـل و شـیره غـدد بـودار آهـوی مشـك ( نــوع غلیظ آن بدبو بوده اما در محلول الكل به عـنـوان عـامـل نگهدارنده كاربرد دارد ). میـزان الكل افزوده بستگی به نوع عطر وادکلن دارد.

انـواع ادکلن ها و خـواص آنـها

هــمان طـور كـه درصد(غلظت) تركیبات معطر (اروماتیك) كاهش می یابد(مقدار الکل افزایش می یابد)، شـدت و طول عـمـر عطر نیز كاهش می یابد.

1 PERFUME عصاره عطر شامل %4020 تركیبات معطر

2 Perfume EAU DE شامل 10 20% ترکیبات معطر

3 Eau De Toilette  شامل 510% ترکیبات معطر

4 Eau De Cologne  شامل 25 % ترکیبات معطر

تـركیـب آب و الـكل بعنوان حلال مواد معطر بكار میرود. در عمل گرمای بدن سبب میگردد تـا حـلال بـه سرعت تـبـخیر شده و عـطر بـروی پـوست بـاقـی بـماند تا بتدریج طی چندین ساعت تبخیر گردد.

از دیگر گروه های عطرها میتوان به DEODORANT ها كه برای برطرف كردن بوی بد بدن ودهان و ANTIPERSPIRANT ها كه از تعریق بدن جلوگیری میكنند و AFTERSHAVE كـه پس از اصلاح استفاده میگردند نام برد.

 

مراحل تبخیر عطر

1 رایحه پایه TOP NOTE: رایحه ای كه پس از چند دقیقه از استعمال عـطـر احـسـاس می گردد. رایحه اولیه همان احساس اولیه از بوی عطر می بـاشد. بـه هـمین خاطر در فروش عطر تاثیر بسزایی دارد. رایحه این مرحله تازه و تند می بـاشد. تركیـبـاتی كـه در ایـن مـرحله دخیل هستند بوی تند داشته و شدیدا فرار میباشند و بسرعت تبخیر میگردند.

2 رایحه ثانوی MIDDLE NOTE: رایحه عطرثانوی زمانیـكـه رایـحه ابتدایی از میان میرود آشكار میگردد. رایحه ثانوی بدنه اصلی عطر را تشكیل میدهد و بعنوان ملایم كنـنـده بوی تند اولیه بكار میرود.رایحه این مرحله چیزی حدود 10 دقیقه تا 1 ساعت بعد از استعمال عطر احساس میگردد.

3 رایحه پایانی  BASE NOTE: رایحه عطر زمانی كه رایحه پایه و ثانویه از میان می رونـد. تركیبات این گروه معمولا ثابت كننده می بـاشنـد. رایحه این مرحله قبل از 30 دقیقه از استعمال عطر احساس نخواهد شد. و همان بویی است كه در نهایت برای شما از عطر میماند.

اینجا باید توجه داشته باشید كه TOPNOTE معمولاً برای اكثر افراد مشابه است اما از مرحله MIDDLENOTE بوی عطر روی پوست های مختلف متفاوت خواهد بود و در نهایتBASENOTE قطعاً روی پوست های متفاوت متغیر است و بستگی به نوع پوست چربی بدن و درصد تعریق بدن و بوی بدن فرد این مرحله فرق خواهد كرد.

 

منابع عطر سازی

گیاهان بعنوان منابع روغنهای اساسی و تركیبات معطر عمده بشمار می آیند. گیاهان ایـن تـركیـبـات را بـخـاطر مـحـافـظت از حیوانات گیاه خوار و همچنین جذب حشرات گرده افشان تولید می كنند.

1 گلها: بزرگترین منبع مواد معطر می بــاشند كه شامل گل های سرخ، مریم، میخك، یاس و ابریشم ... هستند.

2 برگها: برگهای نعناع هندی، بنفشه، رزماری، مركبات، گوجه فرنگی و علف خشك....

3 ریشه و ساقه های زیرزمینی: ریشه درخت جوز و زنجبیل....

4 دانه ها: دانه های گشنیز، زیره، كاكائو، هل و بادیان....

5 میوه ها: میوه های تمشك، توت فرنگی، سیب، مركبات، وانیل، فلفل شیرین....

6 روغن چوب: چوب درختان سرو، عرعر، كاج و صنوبر....

7 پوست درختان: درخت نعناع....

8 رزین(صمغ): رزین بوته كندر، بلسان(درخت گل حنا)، كاج و صنوبر....

منابع حیوانی

1 مشك: از كیسه آهوی آسیایی گرفته میشود كه مشك سنتزی(مصنوعی) به علت اقتصادی بودن جایگزین مشك طبیعی شده است.

2 كاستوریوم: كه از كیسه سگ آبی آمریكای شمالی بدست می آید.

3 عنبر سائل: ماده چربی مانندی كه از نهنگ عنبر بدست می آید.

4 عسل: كه از كندو عسل زنبور بدست می آید.

 

منابع مصنوعی

مواد معطر ساختگی تركیبات ارگانیكی می بـاشد كـه از فـراورده هـای نـفـتـی و یا رزین درخت كاج حاصل میگردد مانند كومالین و لینالول.

خانواده عطرها

۱.        FRESHY GREEN: رایحه ای كه شـبیـه عـلف و سبزه و یا برگهای تازه چیده شده میباشد رایحه پر طراوت

۲.        ORIENTAL: رایحه كاجی و بلوطی و یا وانیلی رایحه گرم

۳.         SPICY: رایحه گرم و تند.

۴.        WOODY: رایحه جنگل و چوب خشك تازه قطع شده.

۵.        FLORAL: رایحه گلها ملایم و طبیعی.

۶.         FRUITY: رایحه میوه ها بجز مركبات مانند: سیب، موز و توت فرنگی.

۷.       FUNGAL: رایحه قارچ مانند.

۸.        EARTHY/MOSSY: رایحه زمین جنگل و خاك.

۹.         CITRUS: رایحه مركبات مانند: نارنج، لیمو ترش و پرتغال.

۱۰.     TOBACCO: رایحه تنباكو.

۱۱·      SWEET: رایحه شیرین.

۱۲·      LIGHT: رایحه ملایم و سبك.

۱۳·     HEAVY: رایحه سنگین و گیرا.

 

نكاتی در مورد عطرها  و ادکلن ها

1 عطر را در نقاط نبض دار بدن استفاده كنید نقاطی كه جریان خون قوی و پوست گـرم تر از دیگر نقاط می بـاشد مانند مچ دست، پشت گوش، قـفسه سیـنـه، گـردن، پـشـت زانوها و داخل آرنجها.

2 عطر را بصورت چند لایه استفاده كنید تا ماندگاری آن افزایش یابد.

3 پس از 43 ساعت معمولا باید مجددا به خودتان عطر بزنید.(البته به نوع عطر شما نیز بستگی دارد ).

4 عطر را در هوای روبروی خود اسپری كرده و از آن عبـور كـنـید. بـا ایـن كـار عـطـر بطور یكنواخت روی بدن شما می نشیند.

5 هیچگاه عطر PERFUME   یا عطر روغنی را مستقیما روی لباس خود بكار نبرید زیرا ممكن است ایجاد لك كند. اما در مورد EAU DE TOILETTE  و EAU DE COLOGNE مشكلی خاصی در این زمینه وجود ندارد .

6 زمان امتحان عطر هنگام خرید اجازه دهید حداقل عـطر بـمدت 10 دقیقه روی پوست شما باقی بماند و زمانی كه بوی عطر با بوی طبیعی بدن شما آمیخته مـیگردد ایجاد بوی متفاوتی خواهد كرد. با این كار انتخاب بهتری خواهید كرد همـچنین بیش از 3 عطر را همزمان امتحان نكنید چون بینی شما دیگر قدرت تشخیص نخواهد داشت.

 

فصل خوش بو – دوام – پخش ...

خوش بو بودن عطر – دوام آن – پخش آن اهمیت زیادی برای خریداران عطر دارد. اینجا باید به این مسایل توجه داشت كه عطر ها برای فصول و دما های مختلف با هم متفاوت هستند . عطر هایی كه بوی خیلی قوی دارند زمستانی هستند و عطر های دارای بوی ضعیف تر تابستانی. و دلیل اصلی این امر آن است كه در زمستان بدلیل سرد تر بودن هوا تبخیر الكل عطر كمتر است و در تابستان بدلیل گرم بودن هوا تبخیر آن بیشتر است. در برخی موارد نیز قویتر بودن عطر منجر به سردرد در برخی افراد  میشود. . از مواردی كه خیلی ها برای عطر اهمیت قایل هستند خوش بو بودن آن است البته این مورد سلیقه ای است برخی ممكن است از نوع عطری خوششان بیایید كه دیگران از آن بدشان می آید.